Author |
Topic |
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 13:11:09
|
Den 12 augusti 1877 fick Thomas Alva Edison fonografen att fungera för första gången.
T A Edison funderar på det där med VTA, nålslipningar och matrisnummer. |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 13:19:52
|
Grattis till alla oss! En riktigt bra uppfinning. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 15:23:01
|
Visste ni att världens näst största samling av fonografrullar finns i SverigeDen största finns på Edisonmuseet i USA. Den finns i en källare i Lilla Simrishamn närmare bestämt på Frasses musikmuseum.Väl värt ett besök om man är på Österlenhållet. Tyvärr så verkar det vara stängt i år.(kanske av åldersskäl då paret som driver stället är minst sagt på ålderns höst) |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 09:36:58
|
quote: T A Edison funderar på det där med VTA, nålslipningar och matrisnummer.
Och ordentiligt med "svängmassa" har han också, för att minska moment-pulationerna.
Annars får man nog säga att det verka vara en "just lirare".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 09:42:49
|
Och han rationaliserade bort kabelproblematiken, klassX-frågan. Han förespråkade tangentialarm verkar det som. *s* |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 09:51:22
|
@Io Närmare källan kan man väl knappast komma.
Fick jag sätta en "etiket" på "grabben", skulle jag skriva:
Osedvaligt framgångrik "DIY:are!"
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:20:36
|
ALB och SR har också ett stort arkiv av fonografrullar. På mitt gamla jobb konstruerade vi i slutet av 60-talet några avspelningsmaskiner för fonografrullar. En av dessa maskiner har jag sett på grammofonarkivet i Stockholm. När man spelar av en sådan rulle var det noga med nålens slipning och man kunde välja mellan sju olika nålar ...om jag nu minns rätt. I början av förra seklet var det en profesor Theorell som reste omkring och gjorde inspelningar på fonografrullar. Jag tror att han t.o.m var ända bort i Australien. I början av varje inspelning blåste han en referens ton för att man senare skulle kunna ställa in den rätta hastigheten vid uppspelningen. |
|
|
|
Topic |
|