HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra Amerikanskt hifi forum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/10 :  08:58:06  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
hej

det är absolut inte för att dissa detta forum, men jag har ett par frågor som jag tror att jag kan hitta svar på på ett amerikanskt hifi forum.

är det någon som kan tipsa om ett amerikanskt hifi forum?!

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/08/10 :  09:04:25  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
http://www.stevehoffman.tv/forums/

Det finns säkert andra också, men det här litar jag på.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/10 :  10:08:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Klassförädare!!!!!!

Om du är intresserad av rör finns det ett par rörforum: http://www.diytube.com/ resp http://www.diyaudioprojects.com/Forum/.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/08/10 :  19:44:49  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Carl,

Varför tror du att du inte kan få svar här ? Jag bor i USA om det hjälper att känna dej säkrare på att få rätt svar.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/11 :  08:25:30  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
godmorgon,

skulle vilja ha lite åsikter om BEl Cantos ref1000 MKIIs vs JEff Rowland 501s.

Tänkte att dessa märken inte är så reprenseterade på en svenska marknaden.....

Peder var i USA bor du?!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2009/08/11 :  09:16:45  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag skulle rekommendera Audiogon (välj: discussion forum) och Audioasylum

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/08/11 :  18:37:08  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Carl,

Jag bor I Oakland, CA

Tyvärr så vet mycket lite om Klass D förstärkare bara att dom låter illa jämfört med Klass A, B och A/B.

Mina 2 Cent.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2009/08/11 18:41:02
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/08/11 :  18:43:06  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Tyvärr så vet mycket lite om Klass D förstärkare bara att dom låter illa jämfört med Klass A, B och A/B.


Haha ja mer förklaring än så behöver man väl inte egentligen
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/08/11 :  19:34:17  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Tyvärr så vet mycket lite om Klass D förstärkare bara att dom låter illa jämfört med Klass A, B och A/B.


Så då betyder det att du har lyssnat på alla klass D förstärkare och jämfört dom emot alla klass A - B samt A/B förstärkare ?

Annars så är det väl lite dumt att dra alla Klass D förstärkare över samma "kam"

Bara mina 2 cent

Edited by - tian on 2009/08/11 19:35:19
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/08/12 :  00:08:50  Show Profile Send ekman a Private Message
Annars kan man ju säga som Krells Dan D'Agostino gjorde i the absolute sound.
I princip sa han att han har testat alla befintliga klass D moduler på marknaden och det finns enligt honom inte en enda som man kan ens skicka en enkel fyrkantsvåg igenom och få den att komma ut likadan på andra sidan och därför är de överhuvudtaget inte intressanta.

Sen måste man väl inte testsmaka ALLA surströmmingssorter för att inse att man inte tycker om smaken av surströmming?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/12 :  08:45:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju skillnad mellan de olika klass D, t.ex så anser jag att Hypex levererar rikligt nu sedan de fått upp bandbredden medan Icepower är akterseglade numera. Det händer mycket på den fronten.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/12 :  09:11:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ekman, det var intressant. Undrar hur länge sen det var Dan sade det där? Kan ju vara ren revirpinkning.

När jag får någon klass D på arbetsbänken så ska jag ta lite fyrkantvåg, kollade på
Stereophile nu och nån NuForce klass D som de testat där visar inget anmärkningsvärt
alls på fyrkant. Vore kul att kolla själv sen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/08/12 :  12:25:19  Show Profile Send ekman a Private Message
Det var i numret från Oktober 2006 och ja det kan vara revirpinkning som du säger men personligen har jag aldrig hört något klass d steg som har låtit riktigt riktigt bra, däremot ett klass a, b och ab steg.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/08/13 :  18:16:15  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
quote:
Så då betyder det att du har lyssnat på alla klass D förstärkare och jämfört dom emot alla klass A - B samt A/B förstärkare ?

Annars så är det väl lite dumt att dra alla Klass D förstärkare över samma "kam"


Nej bara dom bästa i Klass D kategorien

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/13 :  18:46:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
I princip sa han att han har testat alla befintliga klass D moduler på marknaden och det finns enligt honom inte en enda som man kan ens skicka en enkel fyrkantsvåg igenom och få den att komma ut likadan på andra sidan och därför är de överhuvudtaget inte intressanta.


Jag tycker sådana raljerande uttalanden säger mer om honom än om klass D förstärkare.
Faktum är att det inte finns någon förstärkare som man kan skicka in en fyrkantsvåg i och få ut en likadan; det skulle kräva en förstärkare med oändlig bandbredd; och det vet han mycket väl.

Lite OT:
I praktiken så är naturligtvis alla verkliga fyrkantsvågor bandbreddsbegränsade redan INNAN de går in förstärkaren; så vad man gör i praktiken är att titta på ex. stigtiden före och efter förstärkaren. Å andra sidan så lär det vara rätt ointressant för hifi-förstärkare då de ju har väldigt liten bandbredd (kanske 100 kHz) som mest och det finns bättre sätt att mäta bandbredden.
Ev. kan man kanske titta på ex. den dynamiska effekten genom att använda fyrkantsvågor (klass D steg har som bekant lägre dynamisk effekt än klass A och A/B, det kanske det han syftade på) men då måste man fortfarande vara mer specifik med vad man menar.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000