Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 13:12:16
|
Jo jag vet, ett riktigt I-landsproblem, men ändå... hade ett par vänner hemma på middag och stolt som jag är förevisade jag min anläggning som i huvudsak består av Primare-enheter. -Ah, sa John från NYC. Prrimair! -No no, sa Sten från Skåne. It's more like latin. Primaaaare! -Vad är det för fel med vanlig svenska, sa jag. Primare (som nästan låter som latin fast ändå inte...) Och så började vi käbbla om vem som hade rätt.Utan att landa någonstans förstås. Därför vänder jag mig tiller kära hifivänner på forumet. Hur uttalar du/Ni Primare? Något att bita i i sommarvärmen! hälsar Gabe |
Edited by - Gabe on 2009/08/08 13:50:17 |
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 14:29:53
|
"Vanlig svenska" kör jag med! Primare!
Har haft samma diskussion med många vänner om hur man ska uttalla Jean Michel Jarres efternamn! Finns också många varianter! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 15:04:07
|
"Primär" |
/Jonas
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 15:50:53
|
På skånska ska det uttalas "Primääär". |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 16:19:26
|
Jag säger nog som din amerikanske vän... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 16:20:11
|
"prajmair" men är öppen för "primääär" med ;-) |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 18:37:58
|
Om man tänker på primer som något som sker först, läggs under, etc, så måste pri kunna härledas till före, först, under, innan, etc.
Mare är ju latin för havet, så namnet pri_mare betyder ju självklart; för_havet!
Jag kan en massa annat viktigt också. Vill Ni höra??? *asgarvar, hukar mig och klickar blixtsnabbt på länken till Hifi-off topic* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 19:04:39
|
Hej! Vad jag vet så finns det bara ett namn för det märket:) Primär fast det stavas Primare, det är ju likadant med Loewe, fast man säger Löwe.
MVH:Perra |
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 19:39:29
|
Men det är ju inte ett engelskt ord? Ordet primär blir ju primary på engelska
Jag köper en latinsk/italiensk touch på uttalet då ordet ser ur att vara av dylikt ursprung.
Eller är det komparativ? - som i: A "Jag är prima" B "Men jag är primare än dig!"
Vem är primast?
|
Min anläggningstråd |
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 00:54:35
|
Kollade med Google Translate och Primare är rumänska och betyder Primär... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 01:06:41
|
Vem fan orkar bry sig? Finns en ort i Blekinge som heter Månasken. Ska det uttalas Måna-sken eller Mån-asken? Lika med plåttermos! Uttalas det plåtter-mos eller plåt-termos? Förresten, varför är förkortning ett så långt ord och hur förkortas det? Förk??? Trevlig helg! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 01:39:40
|
Rumänska, jag trodde det var ett ord som kom från Danmark eller liknande :D För Primare är väl danskt från början eller är det från Växjö?
MVH:Perra
|
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 05:20:14
|
Vilken skoj tråd
Jag säjer Pri-maaare |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 08:17:39
|
Undrar om det är bra eller dåligt för ett varumärke att inte ha ett givet uttal. Jämför med Swedbank (ännu ett påhitt som inte existerar rent språkligt). Bra, om det bidrar till mystik och skimmer kring varumärket; illa, om det leder till skygghet och rädsla inför att säga dess namn. Jag vet inte.
Som mitt svar på trådens fråga, även om jag aldrig haft anledning att uttala produktens namn, säger jag: p-r-i-m-a-r-e, precis som det stavas (långt a).
24U: quote: Mare är ju latin för havet, så namnet pri_mare betyder ju självklart; för_havet!
"För havet" torde vara: Pro mare
HighEnd-Perra: quote: Primär fast det stavas Primare, det är ju likadant med Loewe, fast man säger Löwe.
Ser inte analogin här. Om märket hette Primaer, ja. "oe" motsvarar exakt bokstaven "ö".
guy gadbois: Härlig poäng! Vore jag innehavare av varumärket så skulle jag dock vara måttligt road av att det inbjuder till lek/förlöjligande. |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 10:47:57
|
Många sköna tolkningar här! Den ena mer prima än den andre Problemet med ord som är påhittade är ju förstås att det inte finns några språkliga regler att hålla sig till. Så debatten får väl rasa vidare! Om inte någon Primare-representant kan träda in på arenan? Gabe |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 16:57:57
|
Rutger: quote: Vore jag innehavare av varumärket så skulle jag dock vara måttligt road av att det inbjuder till lek/förlöjligande.
Om jag vore innehavare av varumärket skull jag nöjt konstatera att jag fått en massa gratisreklam genom att uttalstveksamheten skapat en egen tråd med en massa inlägg på Hififorum...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 17:02:01
|
Ja, den fick mig till och med att gå in på deras hemsida och kolla om det fanns någon bakgrund till namnet...
Kanske är dåligt ur varumärkessynpunkt att ha ett namn som inte kan feluttalas... Hur många varianter finns det på Krell? |
Min anläggningstråd |
|
|
|
Topic |
|