HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Partvinnade rca kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/10 :  00:13:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har slaktat lite cat 5 kabel och tänkte göra lite signalkabel av en tåt. Det var en ståltråd i den som jag tagit veck. Huvva!
Nåja. Den är partvinnad så jag tänkte hur kan man dra fördel av detta? Om man kör +- par så minskar div störningar men kapacitansen blir kanske lite hög. Om man kör ++ --par så kanske andra nackdelar tillstöter ex skineffekten.
Ledarna är ca 0,7 mm tj och består av 6-7 st 0,1 mm koppartråd. Vet ej om jag ska skärma med nåt.

Förslag mottages gärna!

Hifiarkeologen

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/01/10 :  08:33:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett bättre alternativ är en cat5 med solida ledare i koppar och tvärsnittsdia på ca 0,5mm(det tror jag dock att det är på dina med!!)
ett förslag om du ändå ska använda denna kabel kan vara:
ta en bit med cat 5, säg 60cm, ta av 5cm ytterisolering i båda ändar..
ta två par tvinnade ledare var till hot och cold... OBS paren ska ligga diagonalt med varandra i kabeln om du förstår vad jag menar..
använd färgade ledare till plus vita till minus...
jäkligt simpel dess akustiska egenskaper säger jag inget om... men jag tror inte det är nåt som skall jämföras med dyra kablar.. cat5 är väl inte ett ultimat val till signalkablar....
Men en enkel variant som säkert går att bygga vidare på

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:27:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag jag hoppades ett tag att det inte var pvc isolation utan polyolefin i den men det verkar nu var något slags pvc vilket inte är optimalt men det kan alltid vara något man kan slå med nästa kabel. För att grundlägga skillnaden sas.
Jag sätter på kabelklämmor så sitter paren hjälpligt ihop. Inte för nära för då kommer pvc:n att ha negativ inverkan över kapacitansen. Dock tror jag att tjockleken är rätt för att minimera skineffekten.
Det sämsta vore väl en tjock solid ledare i det fallet eftersom den motkraft som induceras i mitten av kabeln vid höga frekvenser (mest radio)som tränger ut höga frekvenser till ett smalt band i kabelns ytterkanter och därmed ökar resistansen, upptar en mindre yta. Puh! Undras om det blev rätt nu.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000