Author |
Topic |
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 18:20:04
|
Är det någon som råkar veta vilka element Audio Physic använder i Spark?
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
Edited by - Johnny on 2002/12/28 11:38:54 |
|
Rollo
Member
175 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 19:31:26
|
De påminner *väldigt* mycket om Peerless' 134mm SDS- eller HDS-serie till bas och Vifas XT25TG30-04 till diskanten.
Lite sökande resulterar i http://www.audiophysic.de/produkte/spark/test.html - där fabrikaten (men inte modellerna) bekräftas.
Så frågan följer: Är Spark en så exklusiv högtalare att det blir för dyrt med OEM-specade element eller är Spark så exklusiv att man har råd med små OEM-serier från Peerless? |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 20:20:02
|
Ja diskanten var ju skrämmande lik Vifas... Och det lär nog stämma bra om man kollade lite på länken du angav.
Ska kolla lite efter Peerless basarna också...
Jag brukar ju tro att de specialtillverkade elementen som tilverkarna hävdar att de använder, inte är så special. Men jag funderar även om det kan bero på att jag inte har råd att köpa deras dyrare grejor också...
Men även om de använder specialelement så kan ju jag själv använda de "vanliga" och ändå få en rätt fin högtalare, förhoppningsvis.
//Johnny
|
|
|
Rollo
Member
175 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 22:59:56
|
Jag kikade lite på mätdata på Peerless' 850488; det verkar krävas en del filtertrix för att motivera den stora volymen på Sparken. Kanske två lådor på 12-15l, avstämda till ~40Hz. Detta ger den 'övre' basen en hylla som skulle kunna lyftas upp till normal nivå av den nedre basen tillsammans med något lustigt filter som sänker den nedre basen med 3dB/oktav från 50Hz och uppåt. Detta rimmar ganska väl med vad som står i recensionen på http://www.signals.demon.co.uk/INTERCONNECT%201.html - djup bas men inte så hög volym. |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 11:38:03
|
Vart hittar man dessa element från Peerless, och vad kostar dom? Kan ju gå att fixa en högtalare för inte alltför mycket pengar...jämförelsevis alltså...
//Johnny
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 11:44:32
|
quote: Originally posted by Johnny
Vart hittar man dessa element från Peerless, och vad kostar dom? Kan ju gå att fixa en högtalare för inte alltför mycket pengar...jämförelsevis alltså...
//Johnny
Förvänta dig inte att de kommer låta som AP-högtalarna. Du måste ha ett identiskt filter+låda då. Jag har inte sagt att dem kommer låta dåligt, kan ju hända att dem tom låter bättre än Audio Physic |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 11:58:21
|
Nejdå, jag förväntar mig inte direkt identiskt ljud, men det kan ju vara skoj att försöka göra dom så lika som möjligt iaf. Om inte annat så åtminstone använda samma (?) element, och bygga en låda som åtminstone från utsidan ser likadan ut, den går hem hos flickvännen, det vet jag redan
Sen så får man ju hoppas att man får den att låta bra också...
//Johnny |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 12:00:35
|
Nejdå, jag förväntar mig inte direkt identiskt ljud, men det kan ju vara skoj att försöka göra dom så lika som möjligt iaf. Om inte annat så åtminstone använda samma (?) element, och bygga en låda som åtminstone från utsidan ser likadan ut, den går hem hos flickvännen, det vet jag redan
Sen så får man ju hoppas att man får den att låta bra också...
//Johnny
Dem är ju helt klart riktigt fräscha! |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 12:04:26
|
Man vet att de ser bra ut om tom flickvännen godkänner dom, då är det inte att diskutera efter det
//Johnny |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 22:41:06
|
Lådan är helt klart snygg. Finishen mums! Och med den stabila bottenplattan helt rätt! |
Hifiarkeologen |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 00:15:58
|
alla AP:s element är modifierade enligt deras speciella krav osv dock |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 20:52:49
|
Det var det jag var rädd för...men jag är fortfarande sugen på en "klon", eller vad man vågar kalla det... |
|
|
Rollo
Member
175 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 01:11:16
|
Well, några dramatiska kvalitetsskillnader mellan OEM och retail rör det sig nog inte om - det vore mystiskt om utvecklarna av ett element själva säljer en usel variant och tillverkar en enastående OEM-variant. 51/4-tummaren som liknar den i Sparken har fått bra kritik (speciellt med hänsyn till dess låga pris) - har för mig att det skrevs en del om den i en tråd här som hette 'Bästa mellanregistret' eller något sådant. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 02:58:48
|
det handlar väl mer om att dom modifierade modellerna funkar jättebra ihop och i just denna lådan med just detta filtret sen om dom skulle vara bättre än original i andra lådor och med andra filter osv är ju inte säkert |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:07:07
|
Är det någon som råkar veta vilka element Audio Physic använder i Spark?
//Johnny
Hej Johnny
Är oxå sugen på att klona dessa. Har testat lite olika lådlösningar men har haft svårt att få till en bra bas, -3db vid ca 60 hz, är det bästa resultatet med en låda på ca 15-16 liter.
/b |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:15:31
|
Hejsan!
Vad trevligt! Men du, kan du kanske maila mig? Så kan vi prata lite mer?
//Johnny |
|
|
Rollo
Member
175 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 15:25:09
|
Lägg gärna in vad ni kommer fram till på forumet. Den där lilla 51/2tummaren ser rätt så intressant ut. |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 16:04:29
|
Kommer troligtvis att starta ett bygge med 2st HDS 134 och vifa XT25. Jag har lite simuleringar att göra först, men rent generellt är jag väldigt på.
/B |
|
|
|
Topic |
|