HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hårddisk fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:07:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag fick problem att starta windows
Första var boot ini skadad sen startade den om sej själv hela tiden.
Till slut fanns inte c disken när man kollade i bios,biosen bockade bort enable pata + sata.
Pravade med batteribyte på moderkortet.
Testade med nyinstall uppe på den gamla,det sket sej efter 20 min.
Då slängde jag i en ny 500gb tada fri o fröjd men.. efter en halvtimme var det tvärnit
Ett långskott... i med ett gammalt grafikkortnu är allt frid o fröjd.
Nu till den stora frågan,kan jag koppla i den gamla disken(med xp på)
och rädda lite prylar från den?
Kan jag formatera den i windows med hjälp av diskhanterings verktygen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/04 :  19:29:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Måste väl gå. Vad är du orolig för? Köp en sådan där USB-box (utan hårddisk) och tryck i disken du vill rädda.
Jag fick ett tips om att man kunde kyla disken om den var uschlig och på så sätt hålla den vid liv tillräckligt för att rädda det viktigaste.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/04 :  19:44:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Din misslyckade ominstallation kan ha stökat till filstrukturen men ett recoveryprogram kan säkert leta fram både det ena och det andra.

Men jag skulle råda dig att inte stöka mer(formattera/ominstallera/scandisk/defrag/cfdisk/....) med den innan du tagit ut det du vill ha eftersom det bara försämrar möjligheterna för recoveryprogrammet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/04 :  20:17:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nästa fråga gäller linux
Kan jag smälla in nåt linux på d eller e partitionen?
Hur var läser jag?
Kan jag vid uppstart välja vilket jag startar?

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/04 :  21:11:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Numer kòr jag unbuntu och windows
Hur fixar jag till skàrmen(kan bara kòra 800x600?
Tangentbordet verkar knasigt oxo.

Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/08/06 :  15:44:24  Show Profile Send bmxx a Private Message
jag har faktiskt testat å slänga in hdd:n i frysen och då funkade den så det gick och rädda typ 400gig..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/08/07 :  22:23:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kör R-studio, kostar lite men tokbra, räddade två års foton från Australien med det. Budet jag fått från kommersiella sidan var 15k. Hade tokröta och stället där jag jobbade hade en trasig disk av identisk typ som min, så jag bytte kontrollerkort på diskarna, plötsligt gick det i alla fall för windows att hitta disken men innehållet borta, den ville formatera disken. Sen läste R-studio av allt, fick tillbaka över 99% av bilderna. Tacksam som bara den.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/08 :  08:39:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
bmxx: Jag testade också men det funkade INTE för mig. Min disk (extern) håller jag på att plocka isär i hopp om att det är knas med elektroniken (fåfängt hopp). Det finns inget dödsviktigt på den men i alla fall ...
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/08/09 :  12:36:06  Show Profile Send bmxx a Private Message
ja det där med disken i frysen är ju lite klurigt. det beror nog på vilken typ av problem man har.
snubben som rekommenderade mej det sa att mekaniken går saktare när den är riktigt kall och att den då läser bättre.
vet inte om det stämmer men det funkade för mej. min disk hade uppfört sej konstigt ett tag och sen åkte den i asfalten under en flytt

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/08/09 :  13:05:09  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Disken i frysen är nog sista utvägen, prova allt annat först

Det är väl inte alls säkert att det är något fel på själva disken?
Kanske är det så enkelt att något (någon? ) har muckat upp filsystemet lite bara?
Eller något annat som inte alls är hårddiskens fel, utan som beror på det som körs på hårddisken?

Jag har en extern hårddisk som en dag blev oläslig. Nej, nej tänkte jag. Hoppas att inte själva disken gick sönder bara!

Det hade den inte! Filsystemet (ntfs) hade av någon anledning blivit korrupt!
Men all data fanns kvar helt oförstörd och gick att rädda med programmet Get data back.

Men disken i frysen-tricket har hjälpt mig en gång
Men det var nog tio år sedan...

Jag hade en disk som rätt som det var inte svarade längre, varpå det blev bluescreen i windows (som jag körde på den tiden)
Tror att disken slutade snurra eller hur det var...

Efter att ha fryst ner den lyckades jag hålla den igång tillräckligt länge för att rädda min data!

Jag trodde ju inte att det skulle funka, men hade ju inget att förlora och testade!
Gissa om jag blev förvånad!

Detta hjälpte alltså mot ett hårdvarufel, och skulle liksom inte ha hjälpt alls på den andra hårddisk-kraschen jag hade...

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000