HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ipod+dockstation vs Squeezebox (ljudmässigt)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2009/08/03 :  17:35:15  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag har sedan några år tillbaka ingen CD-spelare utan har rippat in alla mina skivor i losslessformat in på Macen. Antingen kopplar jag en sladd direkt från ljudutgången på datorn, eller använder min gamla Ipod (gen. 3) ståendes i sin dockstation med linjeutgång.

Jag har flera gånger varit sugen på att skaffa mig en Squeezebox, men det har aldrig blivit av. Nu är suget tillbaka igen jag började då fundera på ljudkvaliteten...det finns ju trots allt en liten hifinörd inom mig

Frågan är: Hur är ljudkvallan mellan en squeezebox classic vs Ipod stående i sin dockstation med linjeutgång? Någon som testat??

Man har ju sett många hifi-märken dema sina grejer med Ipods, så de måste väl ha rätt bra ljud?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:16:37  Show Profile Send Munge a Private Message
Inte för att jag har testat med iPod, men en SB kör rimligen brallorna av en iPod.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:33:22  Show Profile Send dB a Private Message
Har testat iPod och imho är SB MYCKET bättre
/Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2009/08/03 :  20:32:56  Show Profile Send knoxville a Private Message
Ok, ja, det låter rimligt. Dock upplever jag att linjeutgången på dockan (som tar ström från nätadapter) låter betydligt bättre än själa hörlursutgången på Ipoden...Men, jag tror också en SB låter bättre. Ville bara kolla.

Då börjar jakten efter en bättre begagnad Squeezebox till bra pris.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/03 :  21:02:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är riktigt, USB-anslutningen skippar volymkontrollen och den inbyggda hörlurförstärkaren. När jag finlyssnar på iPoden tar jag signalen via en specialkabel från USB-anslutningen till en separat hörlurförstärkare och det blir mycket bättre.

Själv tycker jag att Squeezeboxen är en betydligt bättre lösning för stereoanläggningen. Du kan ju bl.a. använda en mycket större hårddisk och slipper frestas att komprimera musiken. Dessutom kan du uppgradera med en separat DA-omvandlare.
På iPoden kan du inte ta ut någon digital signal med undntag av Wadias docka som är gjord för det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/03 :  21:06:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En iPod-variant är ju Airport Express med iPod Touch som fjärrkontroll. Lite sämre ljudmässigt.

iPod Touch går också att använda som fjärrkoroll till både Squeezebox och Sonos. Gör-läckert!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/08/03 :  22:53:03  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det senare alternativet är det som jag kommer att köra.
Funktionmässigt kanon. Har testat lite.
Att styra all musik ifrån Ipod touch eller Iphonen är mycket smidigt och lyxigt.


Ljudmässigt tror jag på det. Med en Airport express så finns möjligheten att med en optisk kabel ansluta en extern dac vilket gör det hela väldigt mycket roligare. Har kompisar som kör detta med mycket goda resultat.

En Airport express är ju också en trådlös router som kostar endast 1000kr ny. Vilket begagnat går att få tag i för 400 till 700kr begagnat.

Det är den lösning jag skulle rekommendera. Speciellt eftersom du redan har en Mac.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2009/08/04 :  10:33:16  Show Profile Send knoxville a Private Message
Det får bli en Squeezebox. Jag vill inte lägga några stora summor, så att köpa en Airport express och DAC är inget alternativ.

Jag har redan ett par stycken trådlösa routrar och kör numera med en speciell från Bredbandsbolaget, där telefonen går på bredbandet.

Tack för all input och alla förslag. Kul att vara tillbaka på forumet efter 3-4 års frånvarande :)

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/04 :  11:29:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vilket format har du rippat till, kolla om Squeezecenter/Box stöder detta, innan du investerar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2009/08/04 :  12:09:22  Show Profile Send knoxville a Private Message
Det är Apple lossless, så det skall inte vara några problem vad jag förstår.

/E

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:18:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Kör Aiport Express + (billig) DAC i studentrummet, och Squeezebox hemma hos föräldrarna. Båda lösningarna styrs med min Iphone. Sjukt smidigt! Vilken lösning som passar en bäst beror nog på situationen.

Jag gillar att jag kan enkelt streama Spotify med Aiporten. Kan bekräfta att Apple Lossless fungerar bra med Squeezeboxen.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/08/04 18:19:15
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/08/04 :  21:06:01  Show Profile Send Hajfi a Private Message
JonasY:
Hur gör du för att streama Spotify med Airporten?

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/08/04 :  21:49:34  Show Profile Send Hajfi a Private Message
JonasY:
Hur gör du för att streama Spotify med Airporten?

Stereotypen
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:12:48  Show Profile Send JonasY a Private Message
Airfoil.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000