HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thor MK-II eller Tyr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2008/11/25 :  10:11:34  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag är lite intresserad av dessa båda förstärkare, och undrar om någon har hört bägge och kan redogöra för eventuella ljudskillnader? Åt vilket håll lutar dessa maskiner på ljudskalan? Åt det varmare hållet, eller mer neutralt?

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:38:48  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan. Jag har ju hört båda väldigt mkt. Man kan säga i enkla drag att tyren är mer lik en krell till ljudet och thoren mer neutral. Tyren har mer tryck i basen och låter varmare. Den är väldigt muskulös i basen. Thoren upplever jag som lite mer neutral och med massor med mer koll på saker och ting. Thoren har verkligen ett järngrepp om högtalarna och inget sticker ut eller är jobbigt. Jag skulle personligen valt thoren då det blir mer headroom över och det är en stärkare som har mer pullver när det behövs

Annars är väll tippset som alltid att låna hem och testa. Du kan säkert låna hem båda och få testa sida vid sida
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2008/11/25 :  18:33:22  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för svaret! Då lutar det nog åt Thor i så fall. Mina Von Schweikert VR-4 är i grunden ganska varma i ljudet, så jag vill helst inte tillföra mer av den ingrediensen.

Om det är någon mer som har åsikter så får ni gärna komma med dem.
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/07/31 :  00:08:14  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Hej!
Jag kan inte riktigt hålla med där:)
Jag har både Tyren och Thor MK2:an till mina anläggningar.
Tyren är något mjukare i ljudet än Thoren,
men det är Thoren det är mer tryck i.
Thoren är perfekt om du vill ha extra bas.
Tyren är klenare i ljudet.
Bas finns det massor av i Thoren ända från början.
Om du vill ha bas är det Thoren du skall ha,
om det är ett mjukare ljud du vill ha
så passar Tyren bättre.
Det är stor skillnad på Tyr och Thor,
den saken är klar även om det är samma tillverkare.
Båda är neutrala men Thoren kan låta lite vasst,
om den inte har varit påslagen en längre tid,
det kan räcka med en stund, därför behöver den,
oftast ca: 20 minuter på sig innan den låter som den ska.

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/31 :  11:13:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det kanske så att man får lite olika resultat beroende på högtalarna och den belastning de utgör?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/07/31 :  11:20:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Visst är det spännande?

Vi har alla våra öron och våra såväl preferenser som erfarenhetsbankar. I ovanstående hittar jag både "rätt" och "fel" hos såväl dwain som highendperra men det är som det skall vara.

Om man backar ett steg och tittar på de båda produkterna är de väldigt olika på det sätt att Thor 2 har en ruskig drivförmåga. Thor 2 är också mycket riktigt kinkigast av de två. Låter vasst och illa när den är kall och den är också omutlig uppåt, dvs hela frekvensregistret är med utan tankar på att göra om till "musikalisk" eller rörljudande och förlåtande återgivning.

Tyr å andra sidan är stark nog för att man inte ens skall behöva skänka frågan en tanke (Tyr är stark, Thor 2 är extrem).
Tyr låter mer förlåtande och i mångas öron mer homogent, den funkar omedelbart på de flesta produkter. Basljudet upplevs mer dynamiskt på normalt trögdrivna högtalare och kan kännas "torrare".

Sammanfattningsvis är det som med produkter i allmänhet. När du provar så låt apparaten spela ett antal timmar, helst ett dygn.

För att komplicera bilden kommer det en Thor 3 i höst och den tar livet av båda ovan, på alla områden...

Hoppas detta är till hjälp

mvh

Distributören för Bladelius i Sverige

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/07/31 :  12:11:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
För att komplicera bilden kommer det en Thor 3 i höst och den tar livet av båda ovan, på alla områden...


Vilka parametrar är förbättrade? Alltså objektivt sett!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/07/31 :  12:22:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ingen aning.

Subjektivt tar den livet av båda de andra på alla plan. (och det finns såklart elektriska förklaringar men vi återkommer där när den väl står på säljhyllan)

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/07/31 :  18:47:17  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Hoppas att det blir lite ny design på Thor 3:an också,
om den kunde låna lite av designen från tex Emblan.
Jag kan nog tänka mig en sådan när den väl kommer:)
Bara priset inte sticker iväg allt för mycket.

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/31 :  19:16:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Subjektivt tar den livet av båda de andra på alla plan. (och det finns såklart elektriska förklaringar men vi återkommer där när den väl står på säljhyllan)



Låter inte kul för de som har de båda andra, oberoende av plan........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:06:20  Show Profile Send fripps a Private Message
Har haft ett par VR-4 och min erfarenhet är att du skall se till att ha så mycket pondus som möjligt hos förstärkaren för att basen inte skall bli svampig. Givet val är alltså enligt mig Thor

MVH

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:08:09  Show Profile Send dwain a Private Message
Hur menar du då Pg?

En förbättring är väl bara bra? Är det inte naturligt att produkter förbättras?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:44:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Låter ju inte kul för de som köpt föregående varianter, när det påstås att de klassas ut av helt nya modeller.

Är det så stor skillnad, HF-consult?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:54:55  Show Profile Send dwain a Private Message
Ne det är visserligen sant. Fast så är det alltid. Man köper en grej och sen 1 månad senare finns där något som är ännu bättre. Det får man leva med. Även om det är tråkigt

Eller så gör man som jag. Köper konsekvent grejer som är dåliga istället för att spara å köpa det man verkligen vill ha

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/31 :  23:11:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
ller så gör man som jag. Köper konsekvent grejer som är dåliga istället för att spara å köpa det man verkligen vill ha



Jag känner igen mig

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/07/31 :  23:38:43  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Jag brukar köpa grejor som jag tycker är bättre än det jag redan har,
men ändå blir jag aldrig nöjd vilket är ganska synd,
och det blir ju värre för varje gång men man kan ju säga att man har
lärt sig en del på vägen :D, nästa blir väl ett par Peak Consult skulle jag tro;)

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/08/01 :  10:52:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej PG!

Att aldrig förbättra sig utan hela tiden komma med nya saker som är dyrare och sämre än föregångarna är alltså den melodi dina leverantörer jobbar på?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/08/01 :  11:05:02  Show Profile Send lindome a Private Message
Allt är inte bättre bara för att det är nytt

Det har jag lärt mig många gånger i denna hobbyn iaf
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/08/01 :  12:53:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Hej PG!

Att aldrig förbättra sig utan hela tiden komma med nya saker som är dyrare och sämre än föregångarna är alltså den melodi dina leverantörer jobbar på?



Så är verkligheten, och det förstår jag, tyckte bara att det inte var så vackert skrivet, eller var det bara marknadsföring?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/01 :  13:10:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Allt är inte bättre bara för att det är nytt

Det har jag lärt mig många gånger i denna hobbyn iaf


Ja, för det mesta är det subjektivt dravel som inte säger det minsta förrän man själv lyssnat.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/08/01 :  13:28:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Lindome: Är helt enig!

Goldfinger: är helt enig!

Alla: Thor 3 kommer ha ett högre pris och ingen kommer tycka mitt uttalande är konstigt när de fått lyssna på den. Den låter bättre, är en annan konstruktion och kommer kosta mer.

PG: jag är ju alltid företagare, gör alltid reklam, går aldrig att lita på och pratar alltid i egen sak.

Du skriver i egenskap av admin och jag undra vad tanken är. Skall jag hålla mig undan? Hur vill du ha det?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/08/01 :  14:41:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message

quote:
Du skriver i egenskap av admin och jag undra vad tanken är. Skall jag hålla mig undan? Hur vill du ha det?



Jag bara undrade, givetvis är du välkommen att skriva.


quote:
PG: jag är ju alltid företagare, gör alltid reklam, går aldrig att lita på och pratar alltid i egen sak.


Tycker att du sköter dig bra, du hycklar i varje fall inte .

Så inga hardfeelings från min sida.

PG




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/02 :  10:18:46  Show Profile Send shifts a Private Message
Är det inte roligare att presentera en apparat som är bättre än en före-
gångare OCH dessutom billigare? En sund konstruktion lär knappast alltid
behöva vara nyare. Tycker det vore en häftig utveckling som skulle ge
mycket goodwill till det företag som gör det. Kan ju vara en engångs-
grej, men lika fullt mycket tufft.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/08/02 :  11:49:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Roligare!? Det handlar ju inte om det, bara info om att det snart kommer en ny Thor som kostar mer och bättre. Kan vara bra att veta för de som är intresserade av Thor/Tyr, så man inte köper innan man övervägt den nya Thor.


Edited by - Snutten on 2009/08/02 12:17:23
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/08/02 :  14:01:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
PG:
jag försöker delta och vara en positiv kraft på detta forum liksom andra och gav här min syn på de olika apparaterna. Jag behöver ingen stilpoäng från dig på vilket sätt budskap framförs och det kan vara grinigt nog ibland utan att dödgrävarna skall behöva draghjälp av admin.

"jag bara undrade" blev väl lika trovärdigt och stringent som en överkokt sparris.

Shifts: det har hänt i historien och då får presentatören höra antingen "säljares skitsnack" och om någon tidning skulle testa och hålla med är de "köpta" och om det skulle vara sant skulle ju verkligen alla som köpt pryl A eller B vara skitsura för att produkt C är bättre och billigare... Inte så mycket Cred per automatik om du förstår

Snutten: Precis, jag hoppas bara att jag inte är för tidigt ute utan att 3:an kommer efter sommaren och vi kan slå på trumman. Vi har redan hört den och vet vad den kan. Men den kommer kosta ungefär som en Freja 3, dvs 30.

mvh



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:50:35  Show Profile Send Jimmy a Private Message


jag hade inte köpt en thor när du kan få ett beg krell steg som åker åttor runt thor

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000