HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kirurgiskt ingrepp i CD:n
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:22:07  Show Profile Send luminous a Private Message
De flesta CD spelare nuförtiden har ju digitalutgång. Men det finns inga med digitalINGÅNG! Anledningen till att jag vill ha en digitalingång är att jag då skulle kunna använda cd:ns (Camberidge D400SE) d/a omvandlare istället för datorns ljudkort. Jag misstänker att det man skulle kunna få riktigt bra ljud från datorn då...

Tror ni att det är möjligt att klippa av S/PDIF sladden i spelaren och leda den via en liten ingångsväljare? Skulle detta ge en massa jitter? D/A omvandlarens kretskort ligger på ett separat kretskort. Skulle vara kul om detta fungerade

Någon som kan nått om det här?

MVH | Life's too short for bad sound

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:54:06  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Är du säker på att det går en SPDIF signal inne i spelaren? Jag skulle gissa att det är I2S buss för signalerna till DAC:n. Är det så borde du kunna montera en SPDIF reciver med I2S utgång i spelaren och sedan digitala MUX:ar för att välja signal. Det lär dock inte bli lätt!

//Magnus
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/10 :  18:30:45  Show Profile Send luminous a Private Message
Ojdå... Jag tror jag tar och glömmer det hela
Tack för svaret iallafall. Hur kan man se om det är en I2S buss eller en S/PDIF buss? Att det går en klocksignal i en separat ledate till D/A:n tyder nog på icke S/PDIF...

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/11 :  02:54:08  Show Profile Send 944Driver a Private Message
SPDIF är bara en signalledare, I2S har flera olika ledare för data och klocksignaler. Vill minnas att det är SD för data, WS för att ange om data som sänds är höger eller vänster kanal och tala om när en sändning börjar och slutligen SCK för att synka uskickandet av data.
Philips har en spec. på sin hemsida. (svår att hitta dock)

//Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000