HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 SAAB 9-5, 1998-2000, Ä dä nått å ha tro? NÄ!! 2002
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/07/29 :  15:08:11  Show Profile Send mace a Private Message
Vi siktar nu på en 2002 eller yngre...

Hohvoj!

Vår gamla 900 börjar bli gammal

Funderar på en 9-5 då en XM inte riktigt går hem här

Någon som har åsikter/erfarenheter

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2010/01/01 22:51:02

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/29 :  16:36:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Försök å klättra lite i tillverkningsår, gärna yngre än 2001. Kolla så att turbon e bytt eller välj stora turbon så är det bättre kvalisort.

Kolla åxå tändkassetten. Bör va bytt/åtgärdad.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zirro77
Starting Member

13 Posts

Posted - 2009/07/29 :  17:29:02  Show Profile Send Zirro77 a Private Message
Väldigt mycket bil för lite pengar! Håller med Engelholm +1

Vad är en bal på slottet?
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/07/29 :  22:01:56  Show Profile Send Mey a Private Message
Vevhusventilationen bör också vara åtgärdad, om det är en av de tidigare årsmodellerna.
Pixelfel i stora displayen är rätt vanligt.
På långmilarna (över 20#180; mil) kan kamkedjorna rassla, det är inte så dyrt att byta men utan tvekan ett gott prutläge.

I övrigt håller jag med föregående talare
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/07/30 :  17:29:55  Show Profile Send mace a Private Message
Fin-fina råd

Jag hade gärna siktat på en 2001 eller yngre, men verklighetens plånbok kommer ju spingandes

Jag förstår att man bör sikta in sig på en med skuff för att få mest för pengarna.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/30 :  18:04:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Plåbnboken är allt för ofta ivägen - trots att den inte är stor!

Om den är äldre blir det nog bara viktigare att kolla upp råden här!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/30 :  18:53:13  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Kompis till mig har en 2002 9-5a,15000 mil.Tre veckor sedan for turbon=12000kr (på saab verkstan stod det 3st 9-5or och väntade på nya turbo)Försök och hitta en fin 9000 i stället.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/30 :  19:01:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hitta rätt Saab-verkstad! Här skilde 13500 mot 9600 kr mellan två Saab-verkstäder. Den billigare är dessutom trevligare, känner igen mig och mins min bil och vad som gjorts på det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/30 :  19:12:56  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Jag har för mig att en utbytes turbo till 9-5 kostar ca 7000kr (saab verkstadspris)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/07/30 :  19:21:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Just service-ställe var en av de största orsakerna till att jag bytade till Saab förra året. Nu kanske du tycker Hörby är lite långt att köra, men Bil o Traktor där är den bästa och billigaste saab-verkstaden i Skåne.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/30 :  23:53:15  Show Profile Send MaZ a Private Message
Jag köpte en -99a förra Augusti. Pendlarbil mellan gbg-trollhättan, har funkat bra tycker jag. Några åldersrelaterade grejer som varit är Kupéfläkten (1800:- ), värmekranen (200:- ), glödlampor och sånt men förvånansvärt problemfritt. Tändkassetten kan du glömma, det är inget problem på 9-5orna. Vevhusventilationen kan man se på kampanjplåten om man vet vilka markeringar som skall vara märkta (google is your friend).
Ingen rolig bil men den är grym som brukshäck. :)
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:35:46  Show Profile Send Jazz a Private Message
Har precis gjort mig av med min 9.5:a pga att jag tröttnade på alla problem...
Förra sommaren dog tändkasseten,på hösten fastande handbromsen i vintras åkte jag på fixa vevhus ventilationen å i våras gick en slang till styr servot sönder å den fick lov att bytas ut mot ett ombyggnads kitt med rör för 2400:- å då va det bara delarna... nu va turbon på väg att gå pluss att motor lampan tändes var tioende mil å påstod att lambdasonden va slut men verktstaden sa att det va den inte alls men dom lyckades inte få lampan att sluta lysa...
Fast min saab hade ju gått långt... hela 16900 när jag gjorde mig av med den.
ne köp en 9000 i stället eller en 9.5:a som e 01 eller nyare

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/07/31 :  23:52:52  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
9-5 har alltid varit en kanonbil, skönare säten får du leta länge efter :D
Minuset är väl att dom drar rätt mycket bensin.
Tipset är att köpa en som inte har rullat så mycket.
Motorn kan nämligen bli lite trött efter 12.000mil;)

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/01 :  00:14:35  Show Profile Send sopwith a Private Message
Skall du ha en 9-5:a så bör den minst vara 04 eller nyare, Saabarna innehåller en del avancerade delar som standard, de flesta andra märken har detta bara i prestanda eller toppmodeller, tex turbo, tändkassett (denna byts på 5 minuter men kostar 2500:-) och dessa slits tidigt pga att det blir jädrigt varmt där under locket, särskilt känslig är turbon pga dess placering och om man följer oljebytes intervall 3000 mil och kör stadskörning, oljan skall bytas oftare.
9000 hade jag personligen hållt mig undan, underbar en gång i tiden, men den tiden har passerat, för gammalt.
9-3 är en billigare och hållbar vagn, försök hitta en sen 02:a, tidlös design, lättmekad och fin körmaskin, helt annorlunda mot 900:an
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/08/01 :  10:03:06  Show Profile Send mace a Private Message
Valet faller helst på 9 5 pga. 198+168 statiskt(förutom det cirkulär-horisontella måttet) & 172+182 ökande
900 OG spricker nästan och 900ng/93 är inte mycket bättre.

Hade en 9000 -91 en gång, rymlig och skön

Vill hamna under 30-35KKr kontant, lånar gör jag bara till hus

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/08/01 :  10:30:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
"198+168 statiskt(förutom det cirkulär-horisontella måttet) & 172+182 ökande 900 OG spricker nästan och 900ng/93 är inte mycket bättre."

mace!

Med all respekt, men det här sista är helt obegripligt! Vad pratar du om?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/08/01 :  10:37:52  Show Profile Send mace a Private Message
Hehe

De fyra familjemedlemmarnas längd i centimeter De två äldres längdmått är statiskt, eller t.o.m. sjunkande, förutom omkretsen somkan öka
De två yngre medlemmarnas längdmått ökar stadigt.

Eller i en enkel mening, alla fyra i vår familj är ganska stora.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/01 :  13:04:05  Show Profile Send sopwith a Private Message
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/08/01 :  17:54:58  Show Profile Send jonasz a Private Message
"Tipset är att köpa en som inte har rullat så mycket.
Motorn kan nämligen bli lite trött efter 12.000mil;)"

Vad är det som händer efter 12000 mil?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/01 :  22:30:43  Show Profile Send MaZ a Private Message
Min har gått 30'...
Svarta tändkassetter går sällan sönder.

Finns sura individer från alla tillverkare, ofta beror det på tidigare ägare...
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/01 :  22:42:51  Show Profile Send Mey a Private Message
Bränslepumpen (som f.ö är rätt lätt att byta) verkar vara en vanligare felkälla än tändkassetten på denna modell enligt min erfarenhet.
Go to Top of Page

mika.turpeinen
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/08/01 :  22:42:56  Show Profile Send mika.turpeinen a Private Message
Min -99:a har gått 27K+ mil och är den bil jag haft minst problem med. Utöver vanlig service så är det en vakumslang (20:-) och AC service som behövt åtgärdas under dem drygt 2år jag brukat den.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/01 :  23:10:29  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det är inget som händer efter 12000 mil med en SAAB, däremot när man har lämnat ett rödljus eller en rondell och är en halv kilometer bort och diverse riskokare och korvätarbilar inte ens har hittat gasen är värre.
Hörs det att jag har SAAB i generna eller??
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/08/02 :  08:49:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Min ska in på 13000-mila snart, jag är mycket nöjd med min (9-5 Aero SportCombi 02) men jag har haft lite problem som jag haft turen att SAAB gick in och stod för.

När jag köpte bilen så var den uppdaterad med senaste vevhusventilationen, vilket inte är någon garanti för att den ska vara OK eftersom man bytt den på grund av att det varit problem och när problemen redan finns så försvinner de förmodligen inte med en sådan uppdatering. Skadan är förmodligen liksom i mitt fall redan gjort och jag märkte ganska snabbt att den tog olja, efter några månader (8600-9000 mil) så började den ticka och vid en oljestickekontroll så var den helt torr.

Processen därefter blev ungefär ett år av in och ut på verkstad för att lösa problemet och som värst mätte jag upp att den drog motsvarande 12 liter olja utslaget på 2000 mil.

I jakten på boven så bytte de en hel del, bland annat kam- och balanskedja, vevhusventilation, kollade efter "oilsludge" som var obefintligt men inget hjälpte så slutligen fick jag ett nytt motorblock. Nu är den OK, kostade mig inte ett öre men jag kan lova att jag inte varit så glad om jag hade behövt stå för kalaset själv. Jag har inte siffran i huvudet men jag det rör sig om siffror runt 35,000.-

Så det är viktigt att kolla historiken, att den inte dragits med oljeproblem som inte är lösta, för det kan bli dyrt. Nu kollade jag upp historiken men visste inte bättre än att tro att man hade löst problemet med oljan då den varit in på verkstad just på grund av att den "drog olja" och då var vevhusventilationen uppdaterad men då utan effekt.

Jag har ägt min bil i tre år, har inte haft den på verkstad på egen bekostnad annat än service samt någon liten ventil som började läka kylarvätska vilket är rekord för mig, bilar brukar ju behöva rep med jämna mellanrum

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/08/11 :  23:13:35  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Farsans 9-5 blev slö i motorn men då är det ju 150 hästars motorn i om det spelar någon roll :D
Den behöver lite mer gas bara när man backar ut den från uppfarten än den behövde tidigare
när den var ung :P

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/12 :  01:18:11  Show Profile Send 24U a Private Message
mace

Har inte detaljgranskat alla svar Du fått hittills, men såpass har jag läst att kvaliteten varierar oerhört bland inläggen ovan. Och det är det som är det värsta, det gör så i verkligheten också, tyvärr.

Motorstyr har OBDII som dimensioneringsgrund, 100.000 miles lr 16.200 mil. Det är den gräns som gäller i USA, där Saab måste garantera att emisionsgrundande problem avhjälps av Saab. Sedan kan problemen bli många och intressanta. Dom är heller inte billiga vare sig att felsöka eller köpa nya grejor till. Flera av elektronikdelarna måste giftas också ihop med techII, så även vid anskaffning av beggade delar, måste de in på verkstad. Detta är ett offer på stöldskyddets altare.

Maskinellt med kortmotorn; undvik tätortsbilar med kortkörning i köer = ingen sthm-bil. Vevhusventilationsproblemen (huh det blev långt) orsakade några generalras på maskin då oljan inte mådde gott. Serviceintervall!!! Turbon!!! En mycket bra automatlåda; Aisin Warner. japansk ingenjörskonst. Ingen evighetsmaskin, men så mycket misshandel vi gav den och ändå bara gick och gick... Sitter i Volvo 850 åsså.

Serviceintervall gäller andra ställen åsså; de flesta glömmer kolla bromsoljeintervall. Saab har konsekvent valt DOT4. Billigt, vad annars. Hygroskopisk och ingen jäkel byter den. Ok som fastnar är standard. Bak är den så milt ställd i vågen att man MÅSTE bromsa provocerande ofta för att hålla baken i trim (knipövningar... hehe). Gnisslande kränghämmare vanligt. Smörjs av seriös verkstad med fett vid service.

Börjar se en del rostande ex numera. Får man kolla. Korrosion drabbar en del annat åsså. Saab kör med sina pulverlackade bromsrör istället för kopparnickel-dito. Volvo horade ner sig för några år sedan också (amerikanska ägare?) efter att ha använt riktiga grejor ända sedan 240 på 70-talet.

1998 går bort i alla lägen. Bakvagnen från kombin från -99 är så jäkla mycket bättre och den blev carry-over på sedanen till -99 också. Skitbra köregenskaper med nästan vansinnesfarter på testbanan och inte ens ett darr på manchetten. Friska dämpare, fjädrar, kränghämmare, osv måste ju till... Det har också stor inverkan på känslighet för vägljud för olika däck och vägbanor, som var problem på första modellen -98½.

En hel del fel kan uppstå. Måste behärska lite själv, kan bli skitdyrt annars. Annars en bland de skönaste bilar jag kört. Kan anpassa körställning på ett underbart sätt. Saab Audio System 3 (hoppsan; lite OT där) är riktigt bra. En bekant till mig, tillika audiofil tunade det audiosystemet. 2.0 lättryckaren kan väl bli lite trött. Finns ju trimsats dock. 150 Hkr till 190 (tror jag det var). Som sagt; riskprojekt, men ett bra lite högre specat ex ger många mysiga mil, med schysst ljud, bra körställning och gött mos i spisen...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000