Author |
Topic |
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 03:56:25
|
Undvik....
Det finns verkligen inget som talar för modellen. Den "nya" lågfriktionsmotorn dricker olja i nästan samma takt som bensin, och det oavsett om man har uppgraderad vevhusvent. Tändkassetten kan ingen garantera att den håller.
Enda turbon som är stabil är den som sitter på Aeron och jag antar att det inte är en sådan du siktar på? Köper du en fulltryckare kan du dock montera en turbo från Aeron.
Skitbil som SAAB endast skäms över. |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 14:40:38
|
Vad kör du för bil? Har du ägt en 9-5 själv eller varför är du så bitter? Läst mucket på forum? ;) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 16:56:55
|
Jag suger i mig allt Ni skriver
Kärestan pratade med en arbetskamrat som äger en 9 5 från tidigt 00-tal. Hon kräks mest på bilen
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/08/12 : 17:15:28
|
Pappa har en 2.3 turbo från 2004 eller något äldre, där har det bytats bakfjädring, panelen till färddatorn fungerar knappt, AC har lagt av, byte generator, byte bränslepump o turbon är ej helt frisk. Hjulbussningarna är nog nästa sak som ska bytas. Han har haft den sen ny o det är hans gamla firmabil så den är fullservad !! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/08/12 17:17:01 |
|
|
Nicks
Member
1943 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 10:39:11
|
En kollega på jobb... precis köpt bilen. 9-5 2005a. Gått 8000mil. Kör på semester till sin stuga vid vänern denna sommar. Turbon skar på Hallandsåsen.
|
Hihi. :)
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:02:25
|
Självklart går bilar sönder, men det gäller ju alla märken. Själv vet jag ingen som har nämnvärt mycket problem med SAAB, men vet många som haft SAAB länge och nu 9-5. Däremot vet jag många som har t.ex. Volvo V70 som har lagt ut fantastiskt mycket pengar och där reparationerna bara byter av varandra - bland annat min pappa.
Så, en lång förteckning här på människor som har problem tror jag inte hjälper någon i ett inköpsbeslut. Det finns f.ö. långa sådana bekymmerslistor på Vi Bilägares webbsida, HÄR för SAAB 9-5 (1997-).
Det kan vara intressant att läsa igenom och se vilka typfelen är så man kan se om det redan åtgärdats på den bil man är intresserad av att köpa.
I mitt fall hade bilen alltid varit inlämnad på en och samma verkstad, tillhörande den bilfirma som lämnat ut bilen (1 ägare, 8600 mil) så det var enkelt nog att be dem faxa över servicehistorik. Gick igenom allt och såg att de flesta av typfelen redan var åtgärdade. |
/Jonas
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:38:31
|
MaZ
Vet ej om det var till mig Du skrev ovan, men mina omdömen kommer efter att ha jobbat många år på Saabs eftermarknad. Och jag tyckte inte det det var bittert själv? Den har tyvärr väldigt varierande kvalitet, men som jag sa är det en underbar bil att köra... ? |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Tempo
Member
78 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:43:32
|
hej
Ursäkta, är inte detta ett Hififorum? Det har varit väldigt många olika andra frågor som inte rör hifi på detta forumet sista tiden tycker jag. mvh tempo |
"Don`t eat the yellow snow" mr Frank Zappa |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:47:20
|
Här på denna avdelning anses hifi som off-topic, m a o får inte vara här. Detta är som rubriken antyder allt annat än hifi. Läs den sticky som ligger som första tråd här, så hänger Du nog med... *thumbs up* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 11:48:54
|
Fritt forum innebär att du kan diskutera blåbärspaj här om du vill |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 14:17:17
|
quote: Turbon skar på Hallandsåsen.
Vi bor vid foten av...
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 22:12:50
|
24U, nä det var till bredbilden.
Varför finns det ingen vettig quotefunktion här eg?
PAC!! ;) |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 22:49:26
|
widescreen4 skrev: quote: Undvik....
Det finns verkligen inget som talar för modellen. Den "nya" lågfriktionsmotorn dricker olja i nästan samma takt som bensin, och det oavsett om man har uppgraderad vevhusvent. Tändkassetten kan ingen garantera att den håller.
Enda turbon som är stabil är den som sitter på Aeron och jag antar att det inte är en sådan du siktar på? Köper du en fulltryckare kan du dock montera en turbo från Aeron.
Skitbil som SAAB endast skäms över.
De som åker SAAB, eller kan tänka sig att köpa en, är inte intresserade av att höra synpunkter från oss som valt att åka något annat. Det finns alltid en skara frälsta fantaster och det spelar det ingen roll vilka argument du kommer med. Även om bristerna du påtalar är korrekta går det alltid att hävda att en SAAB är billig att köpa. Undrar varför?
Jag hade en 9-5 BioPower kombi 2006 som tjänstebil ett år (1500 mil) och den fungerade hela tiden, men jag köpte ändå ingen SAAB när jag skulle ha privat bil igen.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 22:48:10
|
He he......he
Nu är jag här igen Vår kära 900 -91 lider ju sedan några dagar av läckande topplockspackning så bilbyte är nog nästan tvunget nu. 5k+ på byte och så kanske toppen är trasig +++k
Trotts alla hemskheter så är vi sugna på en 9-5 men har justerat det till en 2002 eller nyare. Vi ska nog titta på en 2,3T Vector Sportcombi som gått 16500mil. Bilen är fullservad på SAAB, nybes o skattat. Den verkar dock inte ha antisladd(ESP) vilket jag gärna vill ha, bara antispinn(TCS)
Hua-hua ny bil - ny oro
Håll en tumme eller något.
M
|
Mr 500! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 00:06:14
|
Köp en 2004 eller nyare och pruta som en galning om det ska vara lönt. |
|
|
Topic |