HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Ska sälja Sony från 70-talet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiamatören
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/07/25 :  11:53:00  Show Profile Send hifiamatören a Private Message
Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag har nämligen en Sony-stereo från 1970-talet som jag funderar på att sälja. Problemet är att det inte går att hitta någon information om den på internet. Jag skulle vilja veta vad den är värd och vilket som är det bästa stället att sälja den på. Här kanske?

Det jag har är:
STR-4800 (Sony FM Stereo/FM-AM Receiver)
PS-1700 (Sony Stereo Turntable System)
TC-199SD (Sony Stereo Cassette Deck)

Och eventuellt en TC-377 (Sony Stereo Taperecorder). Men denna kanske jag behåller eftersom den är så himla snygg! Har inte bestämt mig än, det handlar lite om vad den är värd och vad resten är värt utan/med den. Har också en del rullband.

Allt är orginal med träpanel. Det finns också manualer i orginal till allt, även på svenska. Enligt köpekontraktet är den köpt 1977. Har ännu inte kunnat kolla hur det hela fungerar eftersom jag inte har några högtalare att koppla in, men vad jag vet så är det hela i princip orört sedan 1970-talet (det var min svärmors och hon använde den sällan). Utseendemässigt så är den bara lite sliten av tidens tand, d v s lite repor på locket till vinylspelaren.

Vad tror ni? Var lägger jag upp min annons för att få bäst utdelning och hur mycket kan det vara värt, som paket eller del för del? Kan lägga upp bilder om det är till någon hjälp.


DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/07/25 :  18:47:53  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Hej

Förutom blocket så är http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1 ett bra ställe att sälja sina hifi saker och helt gratis.
Bilder är absolut bra då kanske någon faller för retro känslan.
Värdet vågar jag knappt uttala mig om, gissningsvis en femhundring per del men det är en vild gissning.


Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2009/07/26 :  09:13:08  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag tror att medelpriserna för Vintage generellt är något högre på auktionssajterna, samt att det då och då kan bli små budkrig - men sätter du inget reservationspris kombinerat med lågt utropspris så kan du bli tvungen att släppa prylarna för väldigt lite pengar.

Köpekontrakt och manualer är ett stort plus. Ett gott kosmetiskt skick likaså. De flesta spekulanter kräver dock någon sorts funktionskoll/garanti för att våga buda.

Rullbandare är klurigt, vissa modeller av exempelvis Tandberg och Revox är värda pengar så det känns värt att sälja. Men den är ju ganska snygg, så det beror på om någon faller för stilen, som föregående talare påpekade http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyvault/TC377/TC377.html

Här har du en auktion på receivern http://www.tradera.com/Rolig-Vinetage-Forstarkare-SONY-STR-4800-auktion_94169586 men med historiken på den du har och lite bättre bilder så kan du nog förvänta dig det dubbla (minst).

Skivspelaren finns det en trevlig tråd om här på forumet http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28136 magkänslan säger 700:-

Kassettdäck är generellt svårsålda, en hundring eller två kanske.

I det här fallet kan det vara värt att sälja allt ihop. Allmänt är det bättre att dela upp ett paket eftersom spekulanter siktar in sig på den intressanta delen (normalt sett förstärkaren/receivern eller skivspelaren) och mest tycker det är jobbigt att dras med resten, vilket ofta sänker priset.

Sen tycker jag att det är synd att dela på ett paket som alltid hängt ihop ;-)

/hoppas det hjälpte

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

hifiamatören
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/07/27 :  23:34:31  Show Profile Send hifiamatören a Private Message
Tack för tipsen!

Tycker själv att det vore synd att dela på paketet som alltid hängt ihop. Intressant att köpekontraktet är så betydelsefullt, det visste jag inte. Ska kolla upp hur väl det hela fungerar. Vad göra annars, om det är något fel menar jag. Kan grejerna vara intressanta för någon som behöver delar eller är det helt kört med försäljning?
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2009/07/29 :  16:04:10  Show Profile Send Ekan a Private Message
Köpekontrakt, manualer, originalkartonger samt eventuella original medföljande tillbehör är mest intressant för samlaren. En student som ska ha prylarna i korridorrummet eller någon som vill ha dem i garaget eller uterummet bryr sig nog betydligt mindre.

Samlaren kan acceptera att funktionen inte är perfekt eftersom han vanligtvis har en viss kunskap att avhjälpa enkla fel (eller känner någon som kan). Men det påverkar priset en hel del, eftersom det är svårt att på förhand säga vad som är galet (oftast gamla kondensatorer som torkat ut).

Räkna med att potentiometrar och omkopplare knastrar och glappar, det är normalt på gamla prylar, oftast räcker det med lite elektronikspray för att avoxidera och smörja upp - men det kan du överlåta på köparen - gummiremmar och hjul likaså.

Här är det möjligt att någon rättar mig, men jag har för mig att dina prylar tillhör midfisegmentet för tiden. Tyvärr gör det att de snarare riktar sig till användaren än samlaren idag, jag HOPPAS dock att någon samlare uppskattar paketet. En del prylar är värda pengar som donatorobjekt, särskilt sådana som var kostsamma på sin tid och ovanliga idag - det tror jag tyvärr inte att dina är. Räkna med små pengar om funktionen är dålig, om det är osäljbart låter jag vara osagt. Om det visar sig att du inte kan få några pengar - skänk bort dom (sätt ut annons här eller på Hifimagasinet)! Det är betydligt mer rogivande för själen än att slänga de på tippen/återvinning samt att du lär bli av med dom snabbt.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/07/29 :  16:32:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Fiskeföreningen på orten kanske?

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

hifiamatören
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/07/29 :  21:35:05  Show Profile Send hifiamatören a Private Message
Förstod inte det där sista, men det var antagligen inte meningen heller...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000