HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lyssna på simuleringarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/23 :  11:28:54  Show Profile Send Joda a Private Message
Att titta på impulssvar och frekvenskurvor kanske inte talar om allt som händer om man inte har lång erfarenhet bakom sig.

Efter lite tjat så exporterar nu Hornresp .wav filer av det simulerade impulssvaret.

Så vad kan man då göra med det.
Jo man kan modulera ljudsignalen med impulssvaret för att på så sätt lyssna på hur den simulerade högtalaren/lådan skulle låta om simuleringen fick säga sitt.
En simulering är ju bara en simulering men Hornresp har visat sig följa verkligheten ganska bra om man simulerar rätt.

Som lite bevis på detta hör jag samma "klonk" i de TH som jag byggt som i simuleringen.

Detta är den väg som jag använder.

Spelare: Foobar http://www.foobar2000.org/?page=Download
En musikspelare som jag även använder till musik.

Ett plugin för att kunna använda VST plugin i foobar
http://www.fb2k.org/show.php?id=213
Lägg till pluginet till DSP listan i foobar.
Skapa en lämplig folder där alla VST plugin är tänkta att ligga.
När pluginet är laddat (ligger som en fyrkantig blå/grå ikon i aktivitetsfältet) klicka på ikonen och välj VST setup.
Lägg till foldern med VST pluginen och tryck på rescan all.


SIR är ett VST plugin som processerar impulssvaret och lägger på det på musiken.
http://www.knufinke.de/sir/sir1.html
Lägg pluginet i VST foldern som du skapade innan.
Om du la till pluginet när foobar var igång kan du behöva göra en rescan all igen.

Välj SIR som Use VST Effect i VST wrapperns meny.
Nu ska SIRs meny poppa upp. Om inte tryck på Show/Hide Plugin Editor för att få fram fönstret.

För att öppna ett impulssvar tryck på Open File och gå till rätt folder. tex c:\Hornresp\EXPORTEn lista på alla .wav finns nu på sidan för att enkelt kunna växla mellan.

Det finns två reglage varav ett ska användas. Klicka den som heter Dry till Off då vi inte vill lyssna på originalsignalen.

Wet kontrollerar volymen till den processerade signalen och beroende på hur impulssvaret ser ut får man sänka den en bit för att inte klippa signalen (reglaget blinkar gult)
Auto Gain försöker gissa sig till vilken volym som är bäst så att man ska slippa justera volymen mellan olika IR men det fungerar inte alltid så man får ofta ändra volymen själv.

EQn längs nere till vänster är utmärkt om man bara vill lyssna på ett speciellt register.

Jag är ingen fena på att skriva guider men jag hoppas att det går att tyda ändå.


Om man vill går det att spara ner tex en låt till en fil och få denna processerad för att kunna jämföra signalen i tex audacity.

Tråden är en början iaf. Det går ju att analysera signalen på andra sätt som CSD i ARTA.

Det går nu mera att exportera mätningarna som impulssvar från HOLMImpulse för att kunna lyssna "offline"
http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/23 :  11:50:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmmm, om jag spelar den filen i det färdbyggda hornet, vad händer då tro?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/26 :  22:17:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Intressant...Bernt, Alla avvikelser från ett optimalt impulssvar bör fördubblas.

Om man lyssnar på det genom en högtalare måste denna högtalare då först
kompenseras så att den inte har några egna fasvrisdningar eller andra
hyss för sig. Annars vet man inte vad man lyssnar på...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/26 :  23:44:37  Show Profile Send Joda a Private Message
Hörlur är att föredra. Även dåliga sådana då det är problem i tidsrymden och inte frekvensgången man lyssnar efter.


När det gäller TH tycker jag det är ganska lätt att uppfatta problem och liknande. Boomighet ellet för mycket "one note kickdrum" då alla thud låter likadant.
Lite lättare att relatera till än ett frekvensdiagram och GD som det är svårt att gissa hur det ska låta.


"Hmmmm, om jag spelar den filen i det färdbyggda hornet, vad händer då tro?"
Dubbelt trubbel =)

Jag antar att alla resonanser och problem i tidsrymden förstärks.
Ungefär som när man spelar något instrument med dist så slår det ann direkt på lådresonanser.
Borde kanske testa.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000