Author |
Topic |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 18:44:23
|
Kan man byta en DAC i ett digital´t delningsfilter?
Vad är en OPamp ?
det är nu det blir intressant..
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:43:38
|
Av den andra frågan så kan man förmoda att det kanske inte är det lämpligaste att du gör vad som står i den första frågan.... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:55:48
|
nej nu du nagref!! whaha
en Opamp är faktiskt ett litet gulligt linjesteg, det har jag nyss lärt mig per telefonkorrespondans av dahlberg, så nu vet jag det!
men DAC i LEM -filter är ytmonterat med massa pinnar så det blir nog rätt så svårt det. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:32:44
|
Dahlberg är duktig!
Men ytmonterat biter alltså på dig NN! Så små saker kan alltså besegra en så stor? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
Edited by - Nagref on 2003/01/09 21:38:05 |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:37:00
|
hoho, nu kommer snart tomten tror jag! med en avlödningssatts för sånna DAC:ar!
värst vad du va kvackig då
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:38:48
|
Och kanske en minivarmluftspistol för pålödningen... |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:23:13
|
quote: Originally posted by Nagref
Dahlberg är duktig!
Ja mycket skall man höra innan öronen trillar av. Jag har absolut inte tänkt mig att byta någon ytmonterad DA-omvandlare. Kan kanske ge mig på en OP-amp eller två om det känns nödvändigt. |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:47:34
|
Om själva lödningen bara. Med lite schyst lödutrustning (varmluft, vakuumlyft, mikroskop etc.) är det inga problem att byta ytmonterade kretsar på ett snyggt vis. Jag har själv lyckats byta kretsar med runt 80 ben när jag sommarjobbat på ericsson. Aktieägarna hade nog skrikigt i förtvivlan av att se en på den tiden 18 årig sommarjobbare pilla i kretskort för 50 kkr men det gick bra.
//Magnus |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:57:13
|
Visst är det kul att jobba när man har bra grejor. Vill ha. |
|
|
frez
Member
187 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 00:45:18
|
Eftersom jag jobbar med hårdvarudesign känner jag mig kallad
Lättaste sättet att löda bort en sådan ytmonterad historia med enkel utrustning (förutsätter att det är en QFP eller dyl, ej BGA) är att helt enkelt ta det lugnt och löda bort ett ben i taget.
Börja med att gå över benen ordentligt med lödflätan. Därefter värm på ett ben i taget med hög värme, samtidigt som du försiktigt böjer benet uppåt med en pincett eller dyl. Tar det längre tid än 2 sekunder/ben: Sluta omedelbart och vänta tills kretsen svalnat något. Försök igen. Var mycket försiktig när du lyfter benet så att inte paden hänger med.
Är du osäker på lödning och hur du skall göra, ta och öva på ett gammalt kretskort. Gamla datorer brukar vara fulla med QFPer.
Lycka till!
/Frez
|
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 08:08:05
|
jo jag har faktiskt också monterat bort sånna med många ben, jag har faktiskt ett förflutet i elektronikbranchen faktiskt. har t.o.m programmerat ytmonteringslinor!
det ni
quote: Originally posted by 944_Driver
Om själva lödningen bara. Med lite schyst lödutrustning (varmluft, vakuumlyft, mikroskop etc.) är det inga problem att byta ytmonterade kretsar på ett snyggt vis. Jag har själv lyckats byta kretsar med runt 80 ben när jag sommarjobbat på ericsson. Aktieägarna hade nog skrikigt i förtvivlan av att se en på den tiden 18 årig sommarjobbare pilla i kretskort för 50 kkr men det gick bra.
//Magnus
|
|
|
|
Topic |
|