HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brum i phonosteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/02 :  12:22:23  Show Profile Send High a Private Message
Jag undrar varför det brummar i högtalarna när jag kopplar in ett (hembyggt) riia - steg. Finns det något enkelt sätt att lösa problemet?

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/02 :  15:05:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Du kan ha inducerat brum, t.ex. steget ligger för närma en trafo men störst är nog risken att du har en jordslinga någonstans. Sånt kan vara lite knepigt att hitta. Börja med att kostatera om det brummar även utan spelaren ansluten. Om det gör det så är det ju steget i sig som brummar alt. ligger för närma en nätdel/trafo.
Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/02 :  18:35:05  Show Profile Send High a Private Message
OK. Jag kopplade bort skivspelaren och det fortsatte brumma. Den inkopplingen jag har nu är tillfällig med sockerbitar. Kanske det spelar in? Ska jag jorda ( med en extra kabel) mellan de tre chassina - skivspelare - riia -förstärkare?
En annan fråga. Jag ska bygga in det hela i en låda som jag gör själv. Sidor o topp kommer från en skrotad Nokia satelitmottagare och fronten tänkte jag göra i oljad mahogny eller ek ( á la Holfi). Är det en fördel om jag monterar kretskort o trafo på en bottenplatta av trä/plyfa? Ska jag skärma trafon? Hur? Ska lådan i övrigt skärmas
t ex med självklistrande asfaltplattor?
Jag vill gärna ha vippströmbrytare o lysdiod på framsidan. Vad ska det vara för sort och kan någon lite enklet tala om hur jag kopplar enklast.
Ja som ni ser så är jag novis på byggande - förutom lödningarna och lådan som jag säkert får snygg. Men det är kul att ha lödkolven inkopplad i arbetsrummet. Är lite sugen på att gå igång med Zap pulsen. Hur svårt är det egentligen? Läste om en olycksbroder som tydligen brände sönder sitt bygge.
Tacksam för alla råd.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/02 :  19:06:34  Show Profile Send Flint a Private Message
UJujuj...
Omöjligt att svara på men att det brummar utan spelare tyder ju på att något i RIAAt i sig är felaktigt eller felaktigt jordat. Du ska i alla fall inte ha men en en jord mellan apparaterna.
Hur är det med strömförsörjníngen. Den kan ju också vara boven. Flytta bort trafon en bit. Det finns massor med felkällor. Jag kommer nog inte längre än så här.
Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/02 :  19:42:30  Show Profile Send High a Private Message
Tack Flint för dina synpunkter - jag förstår att det är svårt att säga vad det är som är felet.
Finns det fler där ute som har ideér om vad det är för fel. Trafon har jag flyttat två meter - inget resultat.
Även tacksam om någon kan förmedla lite kunskap kring själva lådkonstruktionen enligt mina frågor ovan. Tick - tack.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:09:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det kan bero på att ledningsdragningen internt är kass. Hur man drar jorden är mycket viktigt när man har med så små signaler att göra som i en Riaa. Jag förstår Flints 'UJujuj...'! Man måste nästan se konstruktionen för att se var felet kan finnas.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:10:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Hur är riaat (hehe) uppbyggt har du ngn bild o schema på det?
Hur är nätdelen uppbyggd, bild o schema?
Kanske ngn utifrån ovst kan hjälpa?....

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/01/02 21:00:28
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:17:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skulle bara lite försynt påpeka att det stavas riaa och inte riia. Står för Recording Industry Association of America som specade den kurvform som används för den mest normala korrektionen som sker vid inspelning av vinyl...

Edited by - Nagref on 2003/01/02 20:56:55
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:55:11  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Skulle bara lite försynt påpeka att det stavas riaa och inte riia. Står för Record Industy Association of America som specade den kurvform som används för den mest normala korrektionen som sker vid inspelning av vinyl...

nänänä, RIAA står för Recording Industry Association of America

-I LOVE KRELL-

Edited by - Stroppo on 2003/01/02 20:56:00
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:57:41  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vad

Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:08:56  Show Profile Send High a Private Message
OK - det kommer bilder - kanske redan i morgon. Faktum är min gamla skivspelare från 1972 - en och annan var väl inte född då - låter skitbra. Det är en direktdriven Garrard som kostade en månadslön...är kopplad till en gamal Rotelreciever från ca 1978 Men jag ska koppla loss mina provisorier i morgon och påbörja lådbygget. När grejerna är monterade på bottenplattan ska jag ta några bilder så får vi se om ni blir klokare.
Fortfarande ingen som kan ge mig lite råd om apparatlådans ev skärmning osv???
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:38:40  Show Profile Send HPW a Private Message
Man tar och kopplar en "tråd" från varje möjligt jord ställe till ingångens jord ex vis vänster ingångs jord kan funka med höger oxo. DVS att man bara nå ingångsjorden från ett enda galvaniskt ställe (Kallas stjärnjord). Obs att om det finns möjlighet att ta sig fram via flera vägar till ex vis via fler vägar på kretskortet så ska man fundera, här kan jordslinga uppstå. Skilj även på jord och nolla som finns på nätagregatet. Det finns inga absoluta regler men prova dig fram.

Sedan behöver man en chassi jord denna kan man koppla direkt med en tråd till ingångsjord alternativt via en tantal lyt prova för mig fukade 100 mf men den behöver tåla en del spänning . Många Skivspelare vill ha en en anslutning till chassi jord för att få bort brummet.

Det kan oxo vara så att du kan vrida på trafon i lådan för att minska läckfältets inverkan ex vis vrid sakta på trafon i horisontlaplanet för att hitta ett bättre läge kan även funka om du vrider i vertikal planet. Funkar inte detta så sätt trafon lytarna likriktarna i en separat låda som du har en bit ifrån.

Lycka till det är ju bra att veta om det är med RIIA och RIAA som brummar.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:10:29  Show Profile Send High a Private Message
Ok - dax för ett inlägg i riaa-debatten. Tack för era svar. Det sista svaret verkar vara rätt lösning. Jag vill bara kolla så jag ippfattat det rätt:
Chassi - jordm är väl den lilla skruv som sitter på baksidan av t ex förstärkare där man ansluter den lilla tunna tråden? Jag ska alltså sätta en sådan på baksidan av min riaa-låda och dra en tråd in till den jord som kommer från trafon?? Var kan man få tag på en sådan liten skruv??
På en av de tre skivspelare jag håller på och mixtrar med saknas även denna lilla tunna tråd. Jag har bytt ut det ursprungliga tunna din- kablaget mot Thorens silver kabel med riktiga rca-kontakter. Men om jag även vill installera chassi-jord var ska jag då ansluta den på skivspelaren som bara har fas o nolla i strömkabeln. Kan jag ansluta i chassit?
Hur gör jag för att få med en bild från digitalkamera till ett inlägg här? Jag vill gärna visa hur det färdiga riaa-steget ser ut.
Hör av er. Ha det gott.
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:28:53  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Som jordskruv tog jag en vanlig m6 skruv som jag isolerade från chassi med plastbrickor. Sedan kan man ha en vanlig liten mutter att fästa jordsladden med. Ännu bättre är ju en vingmutter om man t ex byter spelare ofta...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000