HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 801 serie 80
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/16 :  21:47:55  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har ett par 801:or serie 80 på gång.
Jag vet dessvärre inte så mycket om dessa gamla högtalare.
Jag hoppas med denna tråd att med ert stora kunnande kanske få lite info om dessa.
801:orna finns ju i flera olika serier, är serie 80 den första versionen ?
I så fall är den väl hyffsat gammal.
Vad är rimmligt att betala för den ?

Tack på förhand.

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/07/17 :  00:35:34  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har ägt ett par av dessa högtalare och kan säga att jag trivdes väldigt bra med dem.
De är gamla ja men jag tycker faktiskt att de står sig väldigt bra än idag.


Stereotypen
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/07/17 :  07:49:13  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag har oxå varit lite nyfiken på dessa högtalare. Borde det inte vara dax att renovera baselementen tex? Om det inte är gjort redan.

Sen kräver dom säkert ett relativt rum för att blomma ut.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/07/17 :  08:28:37  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Baselementen har gummiupphängning så jag tror ej att dessa behöver renoveras. Jag smörjde mina upphängningar med paraffinolja och de blev som nya.
Jag tror nog de funkar i inte alltför stora rum också då det är sluten låda i basen.

Stereotypen
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/18 :  00:12:05  Show Profile Send mucke a Private Message
Tack för era svar.
Vad kan vara rimmligt att betala för dessa ?
Säljaren begär 10000.
Är det för mycke ?
Kan säga att mitt vardagsrum är c:a 30 kvm med öppen planlösning till kök.
Jag ska åka och titta på dom imorgon.
Får väl återkomma med hur det blev
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2009/07/18 :  09:28:50  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har själv ej lyssnat till serie 80 men äger själv ett par serie 3 (senaste utgåvan av matrix serien).Serie 3 (basreflex port) är nog möjligen mer känsliga för små rum men jag har faktiskt mina i ett rum på 20 kvm som dock har stora öppningar mot kök/hall på ena sidan som sväljer en del energi och det fungerar väldigt bra i mitt rum.Har dock upplevt relativt stora skillnader beroende på vilket förstärkeri jag har använt och dessa skillnader ligger främst i förstärkarens förmåga att kontrollera basen.

Som sagt , jag tror det kommer fungera väldigt bra i ditt rum och som tidigare är sagt så håller matrix serien mycket hög klass och kan i mångt o mycket jämföras med många av dagens dyrare högtalar alternativ.

Ska bli intressant o se vad du tyckte om dessa "åldringar"!




Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/18 :  20:52:07  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har nu fått hem knubbisarna
Fick dom för 9000.
Otroligt mycke högtalare för pengarna måste jag säga.
Det som imponerar mest direkt är diskant och mellanregister.
Basen är jag faktiskt lite besviken på.
När man ser bjässarna och sen hör basen dom presterar så tor man att det är nått som är fel.
Har dock inte hunnit prova olika uppställningar utan ställt upp dom ungefär som mina förra högtalare ( B&W 804 ).
Som du skiver, hrk så är jag ganska övertygad att mycket beror på mitt slutsteg ( rotel rhb 05 michi ).
Visserligen är det ett mycket potent slutsteg, dock endast 2x100 watt.
Kan säga att det spelade brallorna av mitt tidigare rb 1080 steg, men det känns som om jag skulle behöva minst 200 watt med lite amp bakom.
Fick med en broschyr om 801 serie 80,( ganska kul ).
Såg att dom har en känslighet på endast 85 db.
Näe, nu måste jag gå och lyssna lite mer.
Får återkomma senare med mer intryck.
Kan bara tillägga att knubbisarna kommer att stanna länge.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/07/19 :  15:03:36  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Testa att ställa upp dem lite närmare bakväggen än du kanske är van vid med basreflexlådor så kanske basen kommer på plats

Stereotypen
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/07/19 :  19:57:27  Show Profile Send jaejin a Private Message
Skulle tro att högtalarna borde vara baskapabla. Men för att få reda på vad som gör vad så kanske du kan försöka få låna hem något strömstarkt slutsteg. Kanske Pa slutsteg så kanske du får reda lite på vad högtalarna gör och vad ditt slutsteg gör. Jag har hört Rotels Michis största slutsteg tillsammans med tillhörande försteg och cd och det tillsammans med stora högtalare lät väldigt trevligt.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/19 :  22:24:41  Show Profile Send mucke a Private Message
Det lilla michi slutsteget är faktiskt bättre i basområdet än rhb 10:an.
Mellanregistret och diskanten är lika magiska på båda slutstegen.
Kan tillägga att jag har ett komplett michi system, även rhcd 10:an.
Jag provade att flytta ut högtalrna lite längre ut i rummet och det blev betydligt bättre.
Jag har för några år sen provat en Altec lansing högtalare.
Kom inte ihåg viken modell det var, men jag kom ihåg att den bestod av dubbla 11 tummare i basen.
Mellanregistret var nån 4 tums dome av nått slag.
Det lilla michi steget drev dom utan några som helst problem.
Trodde att den även skulle klara dessa burkar, men....
Missförstå mig rätt.
Det låter inte illa alls, bara det att när man ser dessa feta högtalare så tycker man att dom borde prestera lite bättre i basomsådet.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/07/20 :  19:24:03  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vilka I lands problem vi har

Testa vidare så får vi höra vilka slutsatser du får.
Om du inte är nöjd med cd:n kan du skicka den åt mitt håll.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/20 :  19:32:20  Show Profile Send shifts a Private Message
Inga bilder på uppställningen? Vore kul att se dem.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/21 :  22:19:34  Show Profile Send mucke a Private Message
Vilka olika stärkare har du provat hrk ?

Jag har börjat snöa in på fler kanaligt igen.
Har ju nästan en komplett uppsättning av 800 serien nu.
( Vill ju få användning av mina gamla fina 804 matrix högtalare oxå ).

Vilka 5 kanaliga slutsteg skulle klara biffen ?

Jag ska snart lägga upp bilder

Edited by - mucke on 2009/07/21 22:22:20
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2009/07/25 :  11:12:48  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Jag har haft en Gryphon Callisto 2200 och numera har jag en Tact Millennium MK3.När jag hade Calliston så var basproblemen relativt stora/störande (jag har inte akustik reglerat rummet)vilket fick mig på andra tankar vilket resulterade i köpet av Tacten.Skillnaden vart faktiskt väldigt stor pga att Tacten stramade upp/höll i basen på ett helt annat sätt vilket gjorde att problemen vart betydligt mildare.

Nu är ju detta i mitt rum och Calliston är ju också en förstärkare med mycket god kontroll men för mig passade Tacten bättre i det avseendet.

Om du känner att dina 801òr inte är så baskapabla som du hade förväntat så tror jag att det kan bero på förstärkeriet så lite extra kraft skadar inte när det gäller dessa bestar.

Känner en som har ett Classe CA-2200 till sina S3:or vilket verkar fungera ypperligt så kan du få tag i ett flerkanaligt CA-5200 (om nu din ekonomi nu tillåter detta) så kommer du nog sitta nöjd.

Grattis till köpet och jag hoppas du hittar ett förstärkeri som gör dig nöjd.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/07/25 :  17:48:46  Show Profile Send 24U a Private Message
Grattis mucke!

Skoj med kul nya burkar. Jag är väl tyvärr rädd att en del av basfattigheten är väl lite typiskt B&W highend. Med risk för att få en hel flock ilskna B&W-freaks på mig... *hihi*

Har själv i mycket hög grad, då jag besökt mina vänner med detta fabrikat, åkt hem med en känsla av saknad nämligen fysisk bas. Javisst, den är reptilsnabb, säkerligen frekvensmässigt korrekt och på alla vis hifimässig, men... *gäsp* ... Gud, så trist...

Har samma erfaring som flertalet här som propagerar för stora slutsteg... kör ju samma rigg som Du förutom att jag har storebrorsan RHB-10. Den är dessutom lite fet i basen, så den tror jag vore ett bättre val. Annars är nån äldre Krell KSA 200 typ... hett tips. Om nån föreslår ett klass D steg, så testa hemma först. Dom brukar vara magra i basen genom sin nästan "syntetiska" kontroll.

Har ett par JBL Ti 250 själv, så mitt problem är inte åt det hållet alls... *flinar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/07/25 :  19:52:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Testa tex ett Yamaha MX 1000 el MX 1 steg, otroligt råstarka och med en jäkla energi i basen, jag håller däremot med att basen är ett problem hos många B&W modeller, särskilt de större, troligen pga någon form av dist i basområdet som gör att det för det mesta låter lite släpigt och otajmat, sällan man hör en B&W högtalare som återger tex en baskagge på ett realistiskt sätt. Men som sagt, ett starkt slutsteg som är stabilt ner i låga ohm tal råder nog bot på en hel del.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/26 :  08:25:12  Show Profile Send shifts a Private Message
Ingen som tror att det kan vara rums-/placeringsrelaterat?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/07/26 :  12:25:02  Show Profile Send 24U a Private Message
Shifts

Håller med till viss del. Kan nog råda bot på merparten av de icke önskvärda egenskaperna genom att labba med rummet/placeringen. Sedan finns det ju EQ om man blir desperat. Det typiska dock, återigen enligt min erfarenhet som kan vara jättefel, är att alla jag känner måste labba så förbenat med sina B&W och blir aldrig riktigt nöjda, för lyssnar man på gles kvalitetsmusik med mycker rum i inspelningen blir man rent förtrollad av dom, men så tar man fram lite bösig (väschöttska) rock'n'roll där energin i midbasen är av avgörande betydelse för upplevelsen och då har jag erfarenheten att det blir praktiskt taget olyssningsbart. Midbasen är undertryckt (säkert korrekt) för att inte maska lågbasen. Lågbasen finns inte ens i gammal hårdrock, så till slut känns det som musiken startar i undre mellan och uppåt och blir olidligt skrällig, ljus och fattig. Jag har inga bra tips, vet bara att jag blev så trött på att decimera min skivsamlig att jag sålde av allt och började om med ett fokus; värme. Ljudet är inte hifi längre i den måtta att det är korrekt. Men, jag lyssnar på alla skivor jag har numera. Vilken metod man än använder, behöver dom i regel värmas på i midbas för energin i rytm och kropp i manliga röster. Jag säger det igen, när Leonard Cohen låter som en kastratsångare har nåt gått fel...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/07/26 :  12:43:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
lyssnar man på gles kvalitetsmusik med mycker rum i inspelningen blir man rent förtrollad av dom, men så tar man fram lite bösig (väschöttska) rock'n'roll där energin i midbasen är av avgörande betydelse för upplevelsen och då har jag erfarenheten att det blir praktiskt taget olyssningsbart. Midbasen är undertryckt (säkert korrekt) för att inte maska lågbasen. Lågbasen finns inte ens i gammal hårdrock, så till slut känns det som musiken startar i undre mellan och uppåt och blir olidligt skrällig, ljus och fattig.
Det här beror enligt mig inte till någon stor del på frekvensgången som jag tror är hyggligt rak på de flesta iaf dyrare B&W högtalare, det jag däremot upplevt på många B&W är att de lider av fasvridningar, dessa blir särskilt tydliga vid komplex musik och allting låter som du säger utsmetat och platt, man tappar fokus och kontur i ljudbilden, sist jag upplevde det var på B&W 804S som faktsiskt var sämre i det avseendet än den mindre 805S, här har B&Ws konstruktörer någonting att jobba med, de är ju bra på att ta betalt för sina högtalare trots allt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/26 :  13:23:32  Show Profile Send shifts a Private Message
24U: Haha, word!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/07/26 :  14:00:31  Show Profile Send 24U a Private Message
Goldfinger

Du har säkert rätt, Goldfinger. Jag har inte dykt så där på jättedjupet själv kring vad som får högtalare att bete sig eller inte. Jag håller med att dom säkert är frekvensmässigt korrekta. Vad det än är, så är det nåt som inte stämmer för mig avf.

Shifts

Words? Näe, den låten gillade aldrig jag. Ännu värre blev den i svensk översättning...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/26 :  14:50:33  Show Profile Send shifts a Private Message
24U: Hehe, jag höll med ditt passionerade inlägg och särskilt slut-
klämmen. Om Coen lät som en kastratsångar, då skulle jag också bli
riktigt orolig vad gäller anläggningens duglighet

Word: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=word

Edited by - shifts on 2009/07/26 14:51:20
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/07/27 :  07:42:57  Show Profile Send 24U a Private Message
shifts

Faen va rökt man e när man e gubbe. Sparar länken till detta eminenta lexikon Du gav mig, så kanske jag kan börja kommunicera med mina tonårsbarn...

Tack, shifts!

Ursäkta detta off topic-inlägg alla Ni andra...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/27 :  12:41:03  Show Profile Send mucke a Private Message
Här har det hänt grejer bara på ett par dagar.
Kul.
Faktum är att jag har funderat både på krell och speciellt classe.
Jag är lite kluven hur jag ska gå vidare.
2 kanal eller fler kanaligt.
Har ju kört hemmabio förut och tröttnat relativt snabbt.
Har dock varit betydligt billigare elektronik och ett mycket sämre coh framförallt mindre rum.
Jag tror att det största problemet faktiskt är mitt nya rum.
Vardagsrummet är på c:a 30 kvm med öppenplanlösning till kök i vinkel.
Vardagsrum och kök ser alltså ut som ett L om ni förstår.
Jag tror att man kan hitta både classe och krell beggade till hyffsat bra priser om man letar lite.
Vad jag tänker mest på är elen.
Speciellt då med krellen.
Vi bor ju i hus och har en hyffsat dyr elräkning redan nu.
Kan bara drömma om vad den skulle bli med ett stort krell slutsteg som ständigt står på .
Tyvärr är det nog så att jag nåste sälja i väg min michi anläggning och börja om med något nytt.
Vi får se vad det blir.
Vi ska iväg på semester nu så jag har lite tid att fundera.
Tack för alla svar.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/07/27 :  14:54:31  Show Profile Send 24U a Private Message
När det gäller Krell finns det slutsteg som kom ca -93 som går i klass A men med variabel bias. Den anpassar helt enkelt bias till behovet och dessa steg drar inte alls så mycket som snäppet äldre som var rena jäkla kaminer.

Serien heter Krell KSA S och finns i storlekarna 100, 200 och 300. Storleken 300 heter alltså Krell KSA300S. Googla med bilder på den så skall Du få se avancerad hifi-porr . Trafo stor som en fotboll; 3,5 - 4 kVA...

Polarn har ett som driver ett par Respons Grand D och gissa en halv gång om det svänger... Sett ett storlek 200 på hifimagasinet för nån månad sedan. Vet ej om det är kvar. Kan vara mer lämpligt, då det stora gärna vill ha egen grupp på 20 ampere, 16 räcker dock.
Jag kan säga så här, den som testat ett slutsteg av dessa mått, glömmer aldrig och ägnar ofta tid att ögna efter och drömma om att "nån gång, så jäklar".......... Frågar Du mig så upplevelsen närmast religiös. Samtidigt som den tyvärr blottlägger saker som man kanske inte vill bli påmind om... Blek CD-spelare och dylikt. Dock inget för Dig att oroa sig för då Rotel RHCD-10 fortfarande är bland det bästa jag hört om det inte skall kosta löjligt...

Trevlig semester! Nu skall jag hålla snattran...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2009/07/27 :  16:25:18  Show Profile Send mucke a Private Message
Du behöver inte alls hålla snattran
Jag kan hålla med om att RHCD 10:an låter mycket bra trots sin ålder.
Jag har dock märkt att den låter ännu bättre om den får stå på ett par dygn.
Jag vet dock inte om lasern lyser så fort man sätter på den , eller om den bara lyser när man sätter i en skiva.
Vill ju inte bränna en massa timmar bara för att den står på.
Det går ju inte att sätta den i standby.
Finns bara en av och på knapp.
Har hört att det är få om ens någon som kan reparera den om den skulle gå sönder.
Jag har märkt nu efter några dagars lyssning att på viss musik, typ didos senaste så är det en mäktig bas.
På hårdrock , som jag mest lyssnar på så kan det låta lite tunt i mellanåt.
Det blir klurigt det här.
Michin låter ju så jävla bra.
Jag vill påstå att den även i dag håller mycket hög klass i diskant och mellanregister.
Ska man ha något bättre så får man gräva djupt i plånboken
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000