HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klivet in i high-end: Var sätter man första foten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/14 :  17:52:20  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Efter många års övervägande är jag på väg att ge mig in i highend-träsket, och har tänkt göra det så metodiskt och välövervägt som jag kan. Så jag har registrerat mig här och hoppas kunna få lite hjälp från er veteraner.

I den här förberedelseprocessen har jag kommit fram till att jag vill börja med rummet, för alla andra inköp och förändringar blir annars missriktade. När man mäter resonanser och klangtid måste ljudet skickas ut genom en högtalare, och om den högtalaren bara är medelmåttig borde ju inte resultatet vara helt tillförlitligt? Risken är alltså att man försöker rumskompensera bort brister i den gamla högtalaren. Så ska jag låna hem en värstingrigg inför mätningen, eller är det irrelevant?

Sedan undrar jag vart man vänder sig för att få en sådan mätning utförd. Jag bor i Stockholm så utbudet borde vara ganska stort, men jag vill hellre ha hjälp av någon som kan rekommendera absorbenter och diffusorer från flera olika tillverkare än någon som bara är ute efter att sälja sina egna produkter. Eller ska jag bara gilla läget och ringa Svanå? =)

(Värt att notera när det gäller akustikreglering: Jag har läst en del i ämnet osv, men har medvetet valt att skippa lösningen med DIY-byggen.)

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:07:46  Show Profile Send B-200 a Private Message
man kan ju göra en Svanå mätning utan att köpa deras produkter om man nu inte vill det.
Mätning och rekommenderade åtgärder kan ju Svanå bidra med.
Sedan så är det google och kolla rundor mycket lättare att googla när man vet vad man behöver samt vart det skall placeras.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2009/07/14 18:08:16
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:10:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj, det var en stor fråga. Det blir säkert en spännande väg framåt och den viktigaste vägen tror jag är att lyssna på många olika system för att hitta vad du trivs med.

När det gäller akustik finns väldigt många DIY lösningar och få kommersiella. Kan du tänka dig att bygga själv?

Hur ser ditt rum ut? Hur stort är det?

High end dvs system av högsta kvalitet behöver inte kosta så mycket pengar om man kan tänka sig produkter där funktion går före utseende. Funkar det för dig?

Vad har du för andra preferenser? Rör, horn, stor eller litet?

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:32:42  Show Profile Send shifts a Private Message
En framfusig fråga, men heter du Ola?

Martin/Amlux/Cocoon här isf :)
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:41:40  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Oj här kom det svar direkt! Jag tackar och bockar.

DIY or not to DIY
Som jag skrev, om än i liten text, så har jag medvetet valt att skippa DIY-vägen när det gäller akustikreglering. Anledningarna är flera, men jag tillhör (än så länge) skaran som helst skulle slippa allt pillande med anläggningen och bara spela skivor i stället. Den attityden, som många här kanske har svårt att relatera till, har gjort att uppgraderingen dragit ut på tiden år efter år. Jag inser att om jag ska få det gjort måste jag göra det bekvämt för mig, så därav ingen DIY.

Rummet
Rummet är 35 kvadratmeter och format som en kil med avklippt topp. Det mot den kortaste väggen, ca 3,3 meter, som anläggningen kommer stå. Det kan förtås vara lockande att be mig laborera med andra positioner, men här är valet redan klart.

Jag är nyinflyttad och i jämförelse med gamla rummet låter det redan mycket bättre (tack vare den sneda väggen, gissar jag), men jag hör lite resonanser i nedre mellanregistret (tänk Thom Yorkes lägsta toner) och i väldigt tät musik hör jag mycket mer detaljer i ett par Sennheiser HD-25, som ändå inte är några detaljmonster. Jag tror detta beror på reflektioner som smetar ut ljudbilden lite, och där har tanken om att ta ett krafttag med rummet fötts.

Preferenser och mål med systemet
Jag verkar trivas bra med analytiskt ljud, och prioriterar defenitivt kontroll och precision över värme och djupbas. Jag är ingen hifi-veteran så min praktiska erfarenhet av olika tekniker och tillverkare är begränsad, men jag vet att jag älskar Focal-högtalare, och främst då deras stativare. Deras nya Utopia-serie är anledningen att jag nu kommer börja försöka komma loss med en uppgradering, och då är det förstås minstingen Diablo Utopia jag siktat in mig på. Om jag mot förmodan hittar något likvärdigt eller bättre till mindre pengar är ingen lyckligare än jag, men jag är än så länge skeptisk.

Men mina ljudideal vill jag inte låta vara huggna i sten än; Kanske har jag gillar precision och tajt ljud just för att jag spelat i rum med besvärliga resonanser? Kanske gillar jag livligare och rundare produkter om rummet inte lägger sig i? Den här typen av funderingar har hjälpt mig i beslutet att börja med rummet. Jag vill få det neutralt redan från början, inte kompensera för att passa en specifik anläggning. Så lyssnandet har inte ens börjat än#8230;
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/14 :  18:43:02  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Martin: Ja =) Hej!
[/OT]
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/14 :  19:38:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hade börjat med högtalarna. Åkt runt och lyssnat, läst recesioner, kollat på fakta och mätdata mm. Pratat med folk som har dem eller på annat sätt är väl förtrogna med dem. När jag kommit fram till vilka jag vill ha så skulle jag köpa dem på öppet köp eller om man får, skulle jag vilja provlyssna dem hemma. Å detta är viktigt. Väl hemma skulle jag spela musik, lyssna och mäta upp rummet. Sedan baserat på ett quick and dirty första intryck skulle jag ha dämpat rummet med nån/några madrasser, filtar, kuddar eller vad som nu verkar fungera. Om allt faller väl ut så köper man högisarna. Det är efter detta som allt det roliga börjar. Efter att ha lyssnat på dem (jag förutsätter att du har något basic fungerande hemma, CD-spelare och förstärkare) så är det mer permanenta akustikåtgärder som gäller. Detta håller man på med tills man har en trevlig tonal balans och inga störande resonanser och annat rummsrelaterat. Vid detta laget har man "lärt sig" sina högtalare och sitt lyssningsrum. Nu kan man börja gå på förstärkare och signalkälla, å finjustera tills man hittar attack och kontroll, dynamik och detaljeringsnivå som man är nöjd med. Här är de stora felen redan åtgärdade, och det är lättare att lyssna in sig på skillnader hos elektronik. Allt sådant kommer fram bättre när rumsakustik och högtalare sjunger vackert i samklang.

Det sista steget när det andra funkar väl tillsammans på alla sätt är då kablar. Det är den (enligt mig) sista finjusteringen man gör. De skall binda ihop redan väl-matchade apparater. Inte kompensera för samarbetsproblem/akustik eller annat. Det är som den sista handpoleringen av den nu perfekt lackade bilen.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/07/14 :  20:42:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Sedan baserat på ett quick and dirty första intryck skulle jag ha dämpat rummet med nån/några madrasser, filtar, kuddar eller vad som nu verkar fungera.
Vanlig möblering brukar räcka för att få ner den värsta efterklangen, lyssnar man dessutom i närfältet brukar det gå ganska bra att utvärdera systemet utan att rummet är helt optimalt, man bör ha ordning på systemets frekvensgång först, innan man kan dra några slutsatser av vad rummet gör.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/14 :  21:48:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Eftersom du har en given plats för högtalarna så måste du börja med att välja dom som passar den platsen. Dina Focal du funderar på låter väldigt bra om man gillar diskantelementet (vilket inte jag gör) och har inte så djup bas att den borde ställa till några större problem.

Det är väl bara att gå ner till Robban och lyssna men glöm inte att även kolla in några alternativ (i samma butik).

Om den ända av rummet de skall stå i är lite nära sidoväggar skulle jag dämpa reflektioner från dom med ett draperi som även går att göra riktigt snyggt. Det höjer detaljeringsgraden ganska väsentligt.

Mick


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/07/14 :  21:53:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
3,3 meter är ju ganska smalt. Jag har 3,7 meters rumsbredd. Under en kort period har jag suttit rätt nära för att få så bra ljudbild som möjligt. Dock har jag efter någon månad återigen övergivit detaljperfektionen för att, med ett längre avstånd till högtalarna, få bättre musikalisk findynamik.

Jag vet inte om man kan få findynamik på nära håll? Eller tvärt om, kan man få perfekt bredd och djup trots att man sitter fyra meter bort från högtalare som står 3,3 meter isär? Det handlar säkert om högtalarval. Erfarenheter någon?
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/14 :  22:04:04  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Argumenten för att börja med högtalarna snarare än rummet låter ganska övertygande, måste jag säga. Så tack till Circlomanen, Goldfinger och Micke Y för svaren!

Jag har faktiskt redan ljuddämpningstyg (avsett för studiobruk) att hänga upp, så trots mina DIY-aversioner kanske jag kan ordna den biten i alla fall. En personlig tes är dock att diffusion är bättre än absorption; Jag vill döda resonanser, inte döda ljud. Jag har varit i superdämpade inspelningsrum som om man sluter ögonen blir extremt klaustrofobiska. Men ett rum med enbart diffusion känns tvärt om jättestort om man bara går på hörseln, vilket för mig känns mer lockande. Men för att fullborda den illusionen krävs det troligen snickerier för ett sexsiffrigt belopp, och det känns inte helt aktuellt...

Och ja, jag är mycket förtjust i berylliumdiskanten Focal använder. Jag hade dessutom varit på Audio Concept med en trave skivor i dag om de inte haft semesterstängt denna vecka och nästa, så jag får vänta lite.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/14 :  22:11:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ofta kan man få bättre bredd och djup om man sitter ganska nära. I alla fall med mina högtalare, och Harbeth, och Respons, och jag nästan alla. Jag tycker man alltid förlorar när man sitter långt från högtalarna om man inte bara lyssnar på orkestermusik för då liknar det mer ljudet i en konsertlokal.

Men gissar att rundstrålande och dipoler kan bli konstigt.


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/14 :  22:13:01  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Väggen hade kunnat få vara längre, helt klart, men man taget vad man haver och rummet verkar ha lysande hifipotential ändå. Och ja jag sitter ca 4 meter från högtalarna, mitt i rummet. Men jag upplever det som att många nästan har väl långt mellan högtalarna; min erfarenhet att stereobildens välmående hänger mycket mer på invinklingsgrad och reflektioner (t ex avstånd till bakvägg) än på att tvångsmässigt ha minst lika långt mellan högtalarna som till öronen.

Nåväl, nu drar detta offtopic. Jag ska i alla fall börja med högtalarna och försöka utröna om det finns någon konkurrent till Diablo Utopia eller inte. Sedan, i höst/vinter kanske, med tanke på hur lång tid det kommer ta att bestämma sig kring ett så stort köp, ringa Svanå om mätning såvida ingen rekommenderar någon annan akustikkonsult.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000