HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/10 :  19:32:07  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag sonderar marknaden efter en ny cd-spelare som ska spela tillsammans med en Cayin 153B förstärkare samt XTZ 99.36 högtalare. Min smärtgräns är någonstans kring 10 000 kr.

Just nu har jag en Rotel RCD-06. Den är väldigt neutral och saknar kanske lite klipp och värme. Cayin-förstärkaren är kraftfull men har samtidigt en något tillbakalutad och neutral spelstil. Jag skulle vilja ha en spelare med lite mer klipp och energi (stampa-takten-faktor) och kanske ytterligare en portion värme - samtidigt som jag självklart också vill att den kvalitetsmässigt ska ligga ett steg upp från Rotel-spelaren.

Jag har t.ex funderingar på en Cayin CD-3000. Har inte lyssnat på den men den ser ju åtminstone väldigt trevlig ut!

Någon som har fler tips?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/10 :  20:02:23  Show Profile Send gcs a Private Message
XTZ har också en CD-spelare med analoga balanserade utgångar utöver dom digitala. Priset var ju inte heller så högt men jag vet inte hur spelaren låter. Hur som är den säkert värd att kolla upp.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/10 :  20:21:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns en bra Naim spelare på Magasinet och en fin Rega här på forumet. Kolla in dom

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/07/10 :  20:35:23  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3991

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/07/11 :  16:56:29  Show Profile Send DMGbg a Private Message
har själv haft och var mycket nöjd med denna:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=144

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2009/07/11 :  17:43:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Får man göra reklam för egna annonser
...i så fall gör jag det

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75277


// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/11 :  19:59:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Theta'n är cool

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/12 :  12:58:43  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för alla tips. Många häftiga spelare.

Om det blir nytt - så är även Yamaha CD-S1000 ett alternativ. Vad tycker ni om den? Någon som provlyssnat?

Den har hög WAF i alla fall, min fru tycker jag ska välja den!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/13 :  00:25:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Köp Cambridge Audio Azur 840C!

Den kostar lite över din budget, men jag har läst många mycket positiva rapporter om den.
Men det är alltid bäst om du kan lyssna själv. Fast när jag köpte min Marantz, så litade jag på de tester jag fann i olika tidningar och på nätet. (Och dessutom såldes den just då för ungefär halva priset.) Cd-spelare ska inte ha något eget ljud, även om väldigt många efterlyser alla möjliga egenskaper på den.

P.S. Jag skulle inte köpa Yamahan, om nu inte utseendet är det primärä.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/13 :  09:15:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det ultimata vore ju förstås att alla produkter man har helt saknar eget ljud och exakt återger vad som spelats in, men om man når dit är man ju i hifi-nirvana. Då behövs ju aldrig mer uppgraderas.

Cambridge Azur 840C är ju en väldigt intressant spelare, men nästan i dyraste laget för min budget. Hur är det med 740C? Den är ju relativt snarlikt uppbyggd på många punkter.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/13 :  12:09:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag tror inte att det är så himla stor skillnad mellan dem.
Men jag har inte lyssnat någon av dem. Mina iakttagelser bygger enbart på det jag har läst.

Det finns säkert medlemmar här som har hört och jämfört tiotals apparater. Men de har kanske semester just nu.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/13 :  19:21:24  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Marantz SA8003?

Hifi-Choice har ju den som sin favorit under 1000 pund.

Har dock inte hört den heller. Svårt att bo i Norrland!!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/13 :  19:28:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Japp, det är sant. Norrland är inte hifins mecca precis

Nej, inte riktigt. Min är en företrädare, skulle jag tro. Marantz SA-8400.
Jag har varit riktigt nöjd med den. Den sägs vara lite bättre på SACD, än på CD.

Det finns flera bra märken att fundera på när man vill köpa en ny cd-spelare. Quad 99 CD-S är mitt andra förslag. Marantz SA8003 skulle jag också överväga om jag vore dig.
Egentligen någon av de här fyra borde duga:

Cambridge Audio Azur 740C
Marantz SA8003
Quad 99 CD-S
Shanling CD-300

Eller varför inte köpa en Rotel igen. Kanske Rotel RCD-1072 eller Rotel RCD-1520? Jag har inte en susning vad är det skillnad mella dessa.
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/577677.html

Om du vill köpa/lyssna några SACD i framtiden borde valet vara mycket lättare.

Här hittar du en test med några bra spelare:
http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/Hi-FiChoiceMarch07840C+conclicensedreprint.pdf

Edited by - pick-me-up on 2009/07/13 20:21:02
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/07/13 :  20:32:59  Show Profile Send Wiker a Private Message
Köp en Stello eller Benchmark DAC och sen koppla den till vilken CD-drive som helst - kanske din gamla?

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/14 :  16:06:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Just nu verkar det som att det blir nytt, inte begagnat.

Det ser ut som att det kommer att stå mellan dessa två spelare (vilka båda kan hämtas hem via den lokala hifi handlarn, man ska handla lokalt!).

1. Marantz SA8003 (9000 kr)

Saker som lockar: SACD möjligheten. USB ingång på fronten.

2. Shanling CD-3000 (Shanling CD-300) (10000 kr)

Saker som lockar: skitsnygg design enligt mig, balanserade och obalanserade ingångar... där de obalanserade ingångarna har rör!

Kommer dock fortfarande inte att kunna jämföra spelarna mot varandra... pga av att man bor ute på HIFI-vissjan.

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/14 :  20:30:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra, millenniumking!

När jag köpte min spelare, så var den viktigaste orsaken att den var prissänkt med hälften.
Det har inte blivit så många SACD som jag trodde.
Jag tror att jag har fortfarande inte mer än några enstaka skivor. Kan vara runt 10-15 ungefär.
Så jag tycker att det viktigaste är ändå att din nya apparat spelar CD så bra som möjligt.

Försök hitta någon site där dem recenserar båda de nämnda apparaterna. Jag har ingen aning hur dem är gentemot varandra. Alternativt, det finns säkert någon här som har lyssnat på båda två.

Edited by - pick-me-up on 2009/07/15 10:13:20
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/14 :  21:32:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message
SACD möjligheten har absolut ingen avgörande betydelse, men det kan vara kul att spela någon enstaka någon gång. För tillfället är det faktiskt så att jag nog inte har en endaste SACD men ett par tusen CD! Så CD ljudet är absolut prio ett i min värld!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/15 :  10:19:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tvärr, verkar inte Shanling CD-3000 ha fått så bra kritik. Det kan naturligtvis variera från källa till källa.
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shanling_cd3000_e.html

Vad tror du om denna = Opera Audio Consonance CD-120 Linear?
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/opera_cd120_e.html

Det är lite gambling att köpa cd-spelare ohört. Jag vet inte om jag skulle våga det när det gäller fullprisapparater.

Edited by - pick-me-up on 2009/07/15 10:49:06
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/15 :  11:09:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kolla här angående Operan, som jag själv en gång i tiden var VÄLDIGT intresserad av.
http://www.minhembio.com/marcus_helsinki/marknad/244724

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/15 :  11:26:25  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jo det är alltid lite gambling tyvärr...

TNT recensionen har jag också sett, men det är den enda som är riktigt negativ. Annars verkar de flesta ganska positiva.

Här finns en bunt recensioner på Shanlingen - även TNT:s recension.

http://www.charismaaudio.com/reviews_SL.html
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/07/15 :  17:05:18  Show Profile Send dB a Private Message
Hej,
Har varit JungSons agent i Sverige i några år (inte nu längre & är inte med i branschen) och det finns en CD spelare som jag har blivit begeistrad i. Jungson CDT2, rörbestyckad, HDCD, 24 bit/192 khz upsampling... Har testat den mot många andra spelare (kinesiska, svenska, amerikanska#8230;) och alltid kommit fram att den passar mig bäst. Stampa takt känslan är verkligen där samt en sanslös djup/brädd i ljudbilden. Hittar den i Tyskland (under en annan betäckning) för 599¤ http://www.belves.de/Home-HiFi/Home-Hifi-CD-Spieler/CD-VS3-silber::689.html samt Danmark http://www.jungson.dk/CDT2.htm
Hittar en användarrecension här: http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?Kat=3&id=152&titel=JungSon+DA-CD2T+Tube+Lux
Lycka till!
Dzenan


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/16 :  14:37:54  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Nu har jag beställt ny cd spelare, och i slutändan blev det en Shanling CD-3000. Det blir lite grisen i säcken förstås, men jag var helt enkelt så nyfiken på själva spelaren att jag i slutändan inte kunde stå emot...

Edit: Eller så heter den CD-300. Heter visst olika i Asien och Europa...

Edited by - millenniumking on 2009/07/16 16:16:06
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/16 :  18:20:45  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Grattis till köpet, millenniumking!

Jag är säker att du kommer att bli mycket nöjd med ditt nyförvärv.
Berätta gärna sen vad du tycker om spelaren när du har fått hem den.

Enligt mig är det en stor fördel att den saknar skivsläde. De flesta spelare har väldigt klena skivsläder.
När den är fast, kan det inte bli fel i den heller. Jag förmår mig att nästan alla dyra cd-spelare har på samma sätt.

Om jag ska köpa en ny spelare nån gång, vill jag ha en som saknar skivsläde.

Edited by - pick-me-up on 2009/07/16 18:23:39
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/07/18 :  09:40:40  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Håller med! Skivslädarna är inte roliga. Jag blir glad varje gång jag lägger på en skiva på min Naim. Känns så coolt! :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/07/18 09:41:12
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/07/19 :  22:12:11  Show Profile Send huzze a Private Message
Välkommen till Shanling-världen!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000