HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diy nätkablar - film!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/09 :  14:17:15  Show Profile Send pak a Private Message
Eftersom att jag har ett par korta nätkablar från T+A som visserligen räcker till som min anläggning står just nu,men är lite i kortaste laget så tänkte jag göra ett par själv av en ölflexkabel jag hade liggande.Mest för att jag inte har lust att köpa dyra just nu.(arbetlös)=skönt just nu/fattigt.
Hade inga feta kontakter så det fick bli ganska standard från elfa-råkade ha dom liggande.efter att ha pillat en stund i går kväll så sitter de i alla fall ihop nu kabeln var väldigt grov så det var inte speciellt enkelt med de kontakterna men det gick.

MEN nu till saken:
När jag väl var klar med dom-har inte testat dom än,så satt jag och kollade lite på youtube och hittade nåt intressant.

Oddiophile-Virtualdynamics....

Vilket bra/kul programm! de förklarar och visar på ett ganska bra och kul sätt hur man gör kablar själv,skär upp och undersöker dyrkablar mm,förklarar olika material och funktion mm mm.
kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=fs_U0ZLQRaI&feature=related

finns flera olika saker som de tar upp.

Blev sugen att börja med nya kablar redan innan jag testat de jag redan har...

Var ett intressant avsnitt om elektromagnetism + isolation också,och om kontakter.
ÄH-titta själva vettja.--I HD läge.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2009/07/09 14:19:42

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/07/09 :  15:11:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Garv - kul att se deras egen nätkabel gjord av koax - skulle vilja se hur de löser kontakterna!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/07/09 :  16:00:45  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vilket läge för en kabeldiskussion ur DIY-synvinkel. Har ni någon bra kabelteori förklara den utan att dissa någon annan.

Det som är intressant när man skall bygga en kabel är VAD som gör en kabel bra.

Kabeln i filmen har två bra egenskaper. Dämpningen med blästersand gör kabeln mekaniskt stabil och de solida ledarna har bra ljudegenskaper. En liten risk finns att ledarna går av pga utmattning om kabeln böjs flera gånger på samma ställe. Detta kan orsaka brand.
Att ledarna är fixerade i förhållande till varandra är viktigt. För de påverkar varandra. Flätning är en metod för att uppnå detta. Men helst skall de inte påverka varandra alls. Stort avstånd och individuell skärmning hjälper till. Det tråkiga är att även skärmen påverkar ledaren. Här kommer vi in på isolationsmaterialet. Luft är bäst. Men då ligger ledaren och skramlar i ett rör. Bomull är bra och håller ledaren något mer stilla. Märk de motstridiga idealen med luft som isolering versus dämpningen!! Bomull i en nätsladd är inte heller att rekomendera. Men dessa ideal kan användas på signalkablage som högtalarkablage.
Ledaren då? Enkarderlig tråd är att föredra eftersom de enskilda trådarna i en flerkarderlig ledare är olika och därför splittrar signalen pga olika elektriska egenskaper och ut kommer flera något olika signaler. Enkelt uttryckt.

Den enkarderliga ledaren bör vara tunn. Ju tjockare ledare desto mörkare klang pga skinefekten. Om man behöver större area för att klara mer ström kan ledaren göras bred men platt.

Vilket material skall ledaren vara gjord av?
Lättast tillgängligt är koppar. Låter bra men oxiderar lätt. Därför väljer många silver vars oxider leder ström mycket bra.

Det finns olika sätt att skydda kopparen från att oxidera med olika plätteringar. Oftast är detta mindre lyckat. Silverplätterad koppar kan låta vasst och skrikigt. Detta är ett konstigt fenomen då en motsvarande silverledare låter lugnt och balanserat. En tennplätterad ledare har en mjukare framtoning nästan så den låter lite luddig och slö. Men föredras framför den silverplätterade. Den ytbehabdling som funkar bäst är emaljeradkoppartråd.

Här är några reflektioner om själva ledaren. Hoppar över kontakter och olika termineringssätt just nu.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/09 :  20:16:20  Show Profile Send pak a Private Message
undrar va det är för slags blästersand...Måste väl nästan va av finare korntyp väl?
vore kul att testa nån gång.
Det är många tweaks med i serien annars.Blir onekligen tweaksugen när jag tittar.Hifi är inge kul just nu så lite tweak kanske kan lätta upp lite.
Undrar hur mycke det gör med mässingskruvar i högtalarna i stället för orginal stål.??

Sen så verkar det som om dom har magneter på högtalarkablarna också.-Varför??

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/07/09 :  20:46:04  Show Profile Send pix a Private Message
Kul kille! Kanske inte fingertoppskänsla med limpistolen, men han hade ju kul själv i alla fall
men det är en sak jag inte förstår..
Varför har han regnkappa på sig

Jag har bara orkat igenom nätkabeln, men anser att han missar det viktigaste, att tvinna ledarna.
Detta påverkar två saker:

Elektriskt - Kabeln blir mer immun mot yttre luftburen EMI (ca 30dB) strålning men även "emiterad" utstrålande EMI från kabeln.
Mekaniskt - Om nu den mekaniska återkopplingen påverkar, så är det i form av rörelser mellan ledare och återledare. (Först då kan den mekaniska rörelsen generera en elektrisk påverkan)
Och en tvinnad kabel "låser upp" ledare och återledare mekaniskt.

Tvinningen skall dock inte göras allt för hårt, då skapas induktans i kabeln. En stigning på ca 50-100mm brukar användas

När vi pratar mekanisk återkoppling så torde ju nätkabeln vara den minst betydelsefulla att dämpa. Borde i så fall vara mer aktuellt på kablar som ligger så långt ner i förstärkarkedjan som möjligt.

Kablar rent generellt har ju många egenskaper som (förenklat) kan liknas vid en kondensator. Om man använder de material som anses vara bra i en kondensator så är man inte helt fel ute (PTFE el. ETFE isolering, homogen ledare i ren koppar eller silver samt dimensionerar sunt efter vilken ström det skall gå i ledarna)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/07/09 20:50:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000