HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av Primare SP 31.7?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:00:41  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Goder morgon!

Någon med erfarenhet av ovanstående vad gäller 2 kanal och kvaliteten på D/A omvandling?

Bästa hälsningar.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:12:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ebpeking

Goder morgon!

Någon med erfarenhet av ovanstående vad gäller 2 kanal och kvaliteten på D/A omvandling?

Bästa hälsningar.

Jag har nu haft denna förförstärkare till tvåkanalsljud sedan Hifimässan på Arken och tycker att den tillsammans med A30.2 spelar bättre än A30.1.
Nu använder jag iofs de blanserade utgångarna för Da-omvandlingen till min D30.2.

Varför jag inte använder de digitala utgångarna beror på att det finns endast en och den använder jag istället till min DVD-spelare. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:15:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:

Goder morgon!

Bästa hälsningar.

Jag har nu haft denna förförstärkare till tvåkanalsljud sedan Hifimässan på Arken och tycker att den tillsammans med A30.2 spelar bättre än A30.1.
Nu använder jag iofs de blanserade utgångarna för Da-omvandlingen till min D30.2.

Varför jag inte använder de digitala utgångarna beror på att det finns endast en och den använder jag istället till min DVD-spelare. MvhKristofer

Jag tycker helt klart att det låter mycket bra genom att låta DA-omvandlingen skötas av förförstärkaren.Enligt High Fidelity så är DAomvandlaren av mycket hög klass. MvhKristofer
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:16:48  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Hej och tack för snabbt svar Whiskymannen. Vet inte om titeln avslöjar visst intresse men jag rekommenderar ändå Ardbeg 1975 som är en enastående god whisky.

Kort fråga, för mig som har ett par stativare och vill köra 2 kanal med sub inkopplad, erfarenhet?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:43:07  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Hej och tack för snabbt svar Whiskymannen. Vet inte om titeln avslöjar visst intresse men jag rekommenderar ändå Ardbeg 1975 som är en enastående god whisky.

Kort fråga, för mig som har ett par stativare och vill köra 2 kanal med sub inkopplad, erfarenhet?

Hej Ebpeking!

På detta forum så är det sedan en tid ABSOLUT förbjudet att diskutera droger etc Arberg 1975 är en drog usch,usch, fy,fy
Annars så låter Primaren mycket bra tycker jag!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:58:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

Jag använder som står i tillägget till mitt namn också ett par stativhögtalare,ett par QRS Saturnus, men dessa kan nog egentligen inte klassas dit eftersom jag inte anser mig i behov av någon sub inte ens vid hemmabio.
Jag tycker ofta att subwofer ställer till mer än det löser .Du får ett ljud med mycket lite mellanregister som tenderar att bli i direktaste laget.

St Magdalene är en mycket god whisky som jag kan rekommendera. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:29:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:

Hej Ebpeking!

På detta forum så är det sedan en tid ABSOLUT förbjudet att diskutera droger etc Arberg 1975 är en drog usch,usch, fy,fy
Annars så låter Primaren mycket bra tycker jag!
Mvh
Kenth

Å aj fan , det missade jag. Men whisky e la ingen riktig drog,ellerMvhKristofer
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:28:56  Show Profile Send lunke a Private Message
Jag undrar vilken skillnad det är på D/A omvandlarna i
SP31 och cd'n D30.2?
Vilken är bättre?

Har funderat på att köpa en cd, men är lite osäker på
om det är värt pengarna att satsa på en med
balanserade utgångar.
Blir det ett bättre ljud eller...
I annat fall kan det ju duga med en billigare...och köra digitalt.

Skulle vara tacksam om ni med erfarenheter i området
ville hjälpa mig.

// Lunke

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:32:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Du får ett ljud med mycket lite mellanregister som tenderar att bli i direktaste laget."

Borde väl vara en justeringsfråga, eller? Kan också ha att göra med bristfälliga (för flacka) lågpassfilter till suben.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  08:59:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by lunke

Jag undrar vilken skillnad det är på D/A omvandlarna i
SP31 och cd'n D30.2?
Vilken är bättre?

Har funderat på att köpa en cd, men är lite osäker på
om det är värt pengarna att satsa på en med
balanserade utgångar.
Blir det ett bättre ljud eller...
I annat fall kan det ju duga med en billigare...och köra digitalt.

Skulle vara tacksam om ni med erfarenheter i området
ville hjälpa mig.

// Lunke

Jag har antagit efter vad som stod i High Fidelity att det är en bättre Da-omvandlare i SP 31.7 än i D30.2,men dock inte testat den som sitter i cd:n.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:04:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"Du får ett ljud med mycket lite mellanregister som tenderar att bli i direktaste laget."

Borde väl vara en justeringsfråga, eller? Kan också ha att göra med bristfälliga (för flacka) lågpassfilter till suben.

Nej det har efter att jag har lyssnat på både en passiv subwoofer och aktiv subwoofer inget med lågpassfiltret att göra, utan problemen uppstår eftersom subwoofern förstärker basen mer än vad som är önskvärt, vilket ger att mellanregistret sjunker undan. MvhKristofer
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:29:12  Show Profile Send ebpeking a Private Message
quote:

quote:

Nej det har efter att jag har lyssnat på både en passiv subwoofer och aktiv subwoofer inget med lågpassfiltret att göra, utan problemen uppstår eftersom subwoofern förstärker basen mer än vad som är önskvärt, vilket ger att mellanregistret sjunker undan. MvhKristofer

Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:30:34  Show Profile Send ebpeking a Private Message
quote:

quote:

Hajk!

Borde väl som sagt vara en justeringsfråga? Ta t ex Infinitys Kappasub...

Mbh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:56:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

quote:

quote:

Hajk!

Mbh

Hur menar du? MvhKristofer
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/10 :  11:14:58  Show Profile Send ebpeking a Private Message
quote:

quote:

quote:

quote:

Hajk!

Mbh

Rätta mig om jag har fel, men kan du inte både justera total nivå samt även filtrera/justera vissa frekvenser med deras sk RABOS?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  11:22:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men jag har faktiskt aldrig testat Infinty RABOS. MvhKristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  11:35:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

Hajk!

Mbh

Rätta mig om jag har fel, men kan du inte både justera total nivå samt även filtrera/justera vissa frekvenser med deras sk RABOS?

?
Men LFE-nivån justerar man ju i processorn. Det brukar inte vara några problem. Med vanlig aktiv basmodul finns det ju dessutom en till volymratt. Om du kör ett aktivt delningsfilter och slutsteg, så finns det i allmänhet nivårattar inuti det aktiva filtret.

Var det till någon nytta, eller så har jag ej förstått frågan?

/Johan

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:14:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Men LFE-nivån justerar man ju i processorn. Det brukar inte vara några problem. Med vanlig aktiv basmodul finns det ju dessutom en till volymratt. Om du kör ett aktivt delningsfilter och slutsteg, så finns det i allmänhet nivårattar inuti det aktiva filtret.

Var det till någon nytta, eller så har jag ej förstått frågan?"

Det huvudsakliga i diskussionen är att jag inte tycker att en subwoofer tillför något, utan istället hindrar mellanregistret från att spela. MvhKristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:23:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

"Men LFE-nivån justerar man ju i processorn. Det brukar inte vara några problem. Med vanlig aktiv basmodul finns det ju dessutom en till volymratt. Om du kör ett aktivt delningsfilter och slutsteg, så finns det i allmänhet nivårattar inuti det aktiva filtret.

Det huvudsakliga i diskussionen är att jag inte tycker att en subwoofer tillför något, utan istället hindrar mellanregistret från att spela. MvhKristofer

Hej Kristofer!

Kanske har du haft otur. Man kan erhålla bättre resultat med sidosystem och basmoulder, eller sämre, jämfört med fullregistershögtalare. Helt klart är att det finns fler justeringsmöjligheter med Basmoduler/sidosystem och att det därmed finns en större risk att det blir lite felinställt.

Rent tekniskt kan ett basmodulsystem/sidosystem innebära ljudmässiga fördelare eftersom man kan placera basmodulerna där de akustiskt passar bäst att stå (i hörn om man har två, men bara en basmodul blir väldigt sällan bra), saamt att placera sidosytemen friare långt från väggar som ger interfererande reflexer med direktljudet. Det brukar också ge resultatet att man kan spela starkare och med lägre distorsion från sidosystemen (mellanregisterhögtalarna) eftersom dessa inte behöver spela låga frekvenser. Men det kan också bli dåligt ljud om det elektroniska delningsfiltret (eller Bass-management som det kallas i hembioreceivrar) är lite dåligt, vilket det ofta är i hembioprocessorer. Det är sällan som dessa filter är mycket bra.

Men vad orsakerna till det dåliga mellanregistret hos dig är, måste man nästan underöka på plats egentligen för att kunna uttala sig om det är si eller så.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:18:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:

Hej Kristofer!

Kanske har du haft otur. Man kan erhålla bättre resultat med sidosystem och basmoulder, eller sämre, jämfört med fullregistershögtalare. Helt klart är att det finns fler justeringsmöjligheter med Basmoduler/sidosystem och att det därmed finns en större risk att det blir lite felinställt.

Rent tekniskt kan ett basmodulsystem/sidosystem innebära ljudmässiga fördelare eftersom man kan placera basmodulerna där de akustiskt passar bäst att stå (i hörn om man har två, men bara en basmodul blir väldigt sällan bra), saamt att placera sidosytemen friare långt från väggar som ger interfererande reflexer med direktljudet. Det brukar också ge resultatet att man kan spela starkare och med lägre distorsion från sidosystemen (mellanregisterhögtalarna) eftersom dessa inte behöver spela låga frekvenser. Men det kan också bli dåligt ljud om det elektroniska delningsfiltret (eller Bass-management som det kallas i hembioreceivrar) är lite dåligt, vilket det ofta är i hembioprocessorer. Det är sällan som dessa filter är mycket bra.

Men vad orsakerna till det dåliga mellanregistret hos dig är, måste man nästan underöka på plats egentligen för att kunna uttala sig om det är si eller så.

Hälsningar Johan

Det är inget problem med ljudet så länge som man inte använder någon subwoofer till systemet. Men som sagt det kan mycket väl ha med lågfrekvensfiltret att göra att jag inte upplevt någon positiv effekt av att använda subwoofer.

Jag talade bl a med ove på HifiConsult om just det här och han ansog tydligen om jag uppfattade det rätt av subwoofern som jag testade med var för klen.

Det skulle krävas en subwoofer i ungefär samma prisklass,alternativt hälften av vad fronthögtalarna kostar. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:10:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja rejäla doningar är aldrig fel. Med basmoduler är det också sällan man kan göra fyndköp, man brukar få ungefär vad man betalar för. Köp hellre två mindre än en stor av rumsakustiska skäl.
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:36:59  Show Profile Send ebpeking a Private Message
quote:

Ja rejäla doningar är aldrig fel. Med basmoduler är det också sällan man kan göra fyndköp, man brukar få ungefär vad man betalar för. Köp hellre två mindre än en stor av rumsakustiska skäl.

God morgon,

är inte med på det du säger, kan du förklara närmare?

Mvh

D
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:39:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

quote:

God morgon,

Mvh

D

Fördelen med två stycken subwoofers istället för en är 1. placeringsmöjligheterna. 2.Att man inte behöver belasta förstärkeriet i subwoofern lika mycket eftersom man använder två istället för en för att komma ner i frekvens.3. Att det med två mindre subwoofers går att få ettrappare ljud. MvhKristofer
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:50:32  Show Profile Send ebpeking a Private Message
quote:

quote:

quote:

God morgon,

Mvh

D

Fördelen med två stycken subwoofers istället för en är 1. placeringsmöjligheterna. 2.Att man inte behöver belasta förstärkeriet i subwoofern lika mycket eftersom man använder två istället för en för att komma ner i frekvens.3. Att det med två mindre subwoofers går att få ettrappare ljud. MvhKristofer

Håller med om du menar "hellre två subbar av god kvalitet, än en". För visst talar vi kvalitet?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:53:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja just det. Och en liten subwoofer kostar oftast mindre än en större. MvhKristofer
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:11:54  Show Profile Send Terratec a Private Message
Ja, apropå Sp31.7. Det går väl bara att koppla in en subwoofer till den?

Edited by - Terratec on 2003/01/13 17:20:57
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000