Author |
Topic |
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 12:19:05
|
Jag barar undrar varför ingen verkar köra med aktiv delning till högtalarna istället för passiv. I bilstereovärlden så är ju aktiv delning i princip den enda som som används i den högre skolan då de passiva färgar ljudet för mycket och är svåra att bygga bra.
Bara en fundering / Lars |
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 12:38:51
|
Håller med dej, passivt delning är bra. Men dyrare? |
Käkar djupbas till frukost. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 12:40:02
|
quote: Originally posted by Laggie
Jag barar undrar varför ingen verkar köra med aktiv delning till högtalarna istället för passiv. I bilstereovärlden så är ju aktiv delning i princip den enda som som används i den högre skolan då de passiva färgar ljudet för mycket och är svåra att bygga bra.
Bara en fundering / Lars
Jodå, det finns vissa underliga filurer som faktiskt kör med aktiv delning ... som t ex jag Personligen tycker jag det fungerar kanon! Jag använder ett aktivt filter/försteg från Harmony Design (http://www.harmonydesign.se) ... samt två slutsteg från Mark Levinson och ett slutsteg från Rotel.
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 12:56:05
|
Jag kör också aktivt (mest för att mina element har helt olika verkningsgrad + att det blir lättare att trixa med filter)
Tror dock inte det stämmer att passiva färgar ljudet mer om de är korrekt byggda (dock är de väl ofta inte så bra byggda eftersom det är svårare att bygga passiva filter än aktiva)(iof blir det lite knasigt att säga att de inte färgar ljudet när det handlar om filtermen man kanske förstår vad som menas ändå?..) |
Edited by - norman on 2002/12/05 12:57:50 |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 13:02:41
|
Hej!
Till bas o subbas är det överlägset, elle??
Mvh A*. |
|
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 13:32:28
|
hmm.. klart i en bil märker man kanske inte det grundbrus ett elektroniskt filter då verkar genererar för en bil är en enda stor störning men i en krävande hifi anläggning kanske man märker det.
Men det finns ju en massa fördelar med elektroniska filter såsom användarvänlighet då man slipper bygga nya filter hela tiden för att få det bra.
Det optimala vore väll att börja med att elektroniskt tills man hittade bästa filtret och sedan bygga ett passivt, eller? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 13:36:31
|
Hej Lars!
Ingen?
Jag kör också med aktiv delning.
Speciellt är det bra vid låga frekvenser då passiva filter tenderar till att bli ineffektiva på grund av med nödvändighet stora spolar och därmed högt DC-motstånd.
En fördel bl a med passiva delningsfilter är att de inte brusar såsom aktiva kan göra.
Jag har en kombination av aktiva och passiva filter. Aktivt vid 80 Hz och passivt vid ca 3 kHz.
Hälsningar Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 15:27:58
|
Jag skulle helst köra aktivt men det är så mycket mer som skall till innan jag kör aktivt.för mig är det en penga fråga att jag fortfarande kör passivt.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 15:40:28
|
För mig är det en kostnadsfråga........aktiv=dyrt!!! |
ACCUrate PHASE |
|
|
Danne
Member
67 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 15:56:04
|
Många vet knappt vad det är, och av de som vet så väljer många att avstå efter som det blir dyrare med 2 slutsteg eller mer.
Men av de som lägger ut rejält på sina anläggningar så kan man ju fråga sig varför inte köra aktivt istället, eftersom pengarna tydligen finns.
Och tillverkare får förmodligen sälja färre högtalare om det krävs flera slutsteg för att driva dem. Synd att det är så.
Kan du köra aktivt så gör det, och det görs rätt så är det överlägset passiv delning.
|
/Danne |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 16:03:48
|
Jag skulle säga tvärtom om passiv görs rätt (extremt svårt) så är det bätre en aktivt, men aktivt är SÅÅÅ mycket enklare att få rätt. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Danne
Member
67 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 16:13:45
|
quote: Originally posted by Alexi
Jag skulle säga tvärtom om passiv görs rätt (extremt svårt) så är det bätre en aktivt, men aktivt är SÅÅÅ mycket enklare att få rätt.
Jag håller inte med om det, passivt blir inte bättre om aktivt görs rätt, och så är inte aktivt SÅÅÅ mycket enklare. Linkwitz hade en hel del jobb med sitt 4-vägs 4 ordningens filter till Audio Artistry Beethoven. Tror inte det var lätt och tror inte att så många fler än han skulle lyckats så bra som han gjort.
|
/Danne |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 16:14:01
|
För DIY snubben borde det vara drömmen att ha ett aktivt filter, helst mjukvarustyrt så man enkelt kan ändra delningar osv. Tänkt om min TacT hade ett par utgångar till....skulle bli en trevägsdröm! |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 17:02:32
|
Fördelarna med passiv delning är väl att de blir i stort sett brusfria och kräver bara en förstärkarkanal. Dessutom kan man ibland sänka distorsionen hos ett element med passivt filter.
Nackdelarna är att det är svårt att på ett riktigt bra sätt korrigera för variationer i komponentvärden på grund av att komponenterna värms upp vid varierande effektnivåer, svårigheten att matcha element med olika känslighet och att de ibland leder till effektförlust.
Aktiva filter löser ju alla dessa problem men tillför ett par nya, nämligen kostnaden (filter + förstärkare) och brus. Dessutom höjer de dynamiken väsentligt.
Själv tycker jag att fördelarna väger över. Men även hybdridsystem kan få de flesta av fördelarna hos aktiv delning, samtidigt som en förstärkarkanal eller två sparas in (per högtalare).
|
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 18:21:42
|
Fast som nån var inne på så skulle kombinationen mjukvarustyrda aktiva filter och digital rumskorrigering kunna vara riktigt skoj.
Hmmm ... man skulle förmodligen kunna mojsa till vilket rum som helst med den kombinationen. |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 21:57:07
|
Jag körde med aktivt byggsatsfilter mellan bas och resten av registret 1976 - 1980, men sedan dess ligger filtret oanvänt och skräpar. Finns det någon som har tips på bra aktiva filter till överkomliga pengar, gärna för balanserad drift? / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 22:29:40
|
quote: Originally posted by Kajsa
Finns det någon som har tips på bra aktiva filter till överkomliga pengar, gärna för balanserad drift? / K
K,
Beror på vad du menar med "överkomliga pengar" Harmony Design skulle kunna vara ett hett tips när det gäller aktiva filter och balanserad drift ... |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 22:33:42
|
quote: Originally posted by joakim
Fast som nån var inne på så skulle kombinationen mjukvarustyrda aktiva filter och digital rumskorrigering kunna vara riktigt skoj.
Hmmm ... man skulle förmodligen kunna mojsa till vilket rum som helst med den kombinationen.
Skillnaden med min aktiva sub blev helt enorm med korrigering och separata filter till sub+huvudhögtalare kan jag säga!
Att kunna få en aktiv 12" att spela lika rappt och tajt som en stativare med 6.5" element ända upp till 125hz trodde jag tidigare var helt omöjligt. Tydligen var det inte det Tekniken gör det mest omöjliga möjligt. |
|
|
LCohen
Ej medlem längre
304 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 12:11:06
|
kör själv med aktivt. Tycker att det är överlägset. Den stora fördelen är väl att man kan köra brantare delning utan att få enorma impedanssvängningar. sen slipper man energiförluster och liknande.. att slutsteget får det lite lättare.. osv.. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 12:26:26
|
NN är påväg att bli AKTIV igen efter lång tid som passiv drönare.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
|