HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digital överföring.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/07/04 :  10:29:41  Show Profile Send Staffan a Private Message
Har tänkt prova att koppla in andra källor till
min McIntosh MCD500 cd-spelare via digitalingången.
Jag har aldrig använt mig av digital överföring så
jag undrar: Vad fungerar bäst, coax-kabel eller optisk
toslink-kabel?




Edited by - Staffan on 2009/07/04 13:24:52

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/04 :  10:39:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Elektrisk förbindelse är bäst, förutsatt att digitalutgången är riktigt gjord med galvanisk avskiljning och allt.
På en cd-spelare av den kvalitet som du har skulle det förvåna mig om man fuskat med det.
Fuskas det så kan det faktiskt låta riktigt dåligt. Så det bästa och det sämsta ljudet har jag fått med elektrisk förbindelse.
Toslink lär ha en för begränsad bandbredd men det verkar som det genom åren har förbättrats.
Men ännu har jag inte hört en toslink-förbindelse som låter lika bra som en bra elektrisk förbindelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/07/04 :  13:32:02  Show Profile Send Staffan a Private Message
Tackar för svaret,Björn-Ola.
Hur är det med längden på kabeln?
Hur är det med signalstyrkan?
Degraderas signalen lättare än analog
med längden på kabeln?




Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/04 :  16:28:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller kabeln så är vi inne på något som jag inte vågar mig på att skriva om.
Jag har iallafall upplevt skillnader om än mindre än när det gäller analoga kablar.
Det lär vara viktigt att allt är impedansanpassat.
Nr det gäller toslink så upplevde jag att Supras specialslipade kablar gav en tydlig förbättring så kablar har betydelse även vid optisk överföring.
Som kuriosa så var jag med när Lasse Andersson på Clou Cable prövade ut längder på elektriska digitalkablar. Han kom fram till att längden hade betydelse även i det här fallet och att 2m digitalkabel lät bäst. Förmodligen hade det med reflektioner och våglängder att göra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/04 :  18:33:53  Show Profile Send gcs a Private Message
För några år sedan gjorde jag några jitter mätningar på olika kablar på en meter och tio meters längder. Det var balanserad AES och oballad Spdif. Jag jämförde också Tos men kunde faktiskt inte mäta någon skillnad mellan de olika kablarna. Jag kan inte heller påstå med bestämdhet att de låter olika. Det är lite svårare att göra ett lyssningstest eftersom det tar lite tid när man koppla om till de olika formaten. Minnet är inte heller alltid så bra och därför bör man kunna koppla om och lyssna sekundsnabbt.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/07/06 :  05:39:16  Show Profile Send Staffan a Private Message
Tack ska ni ha för hjälpen.


Mvh



Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:37:32  Show Profile Send Lovan a Private Message
gcs: Med vad mätte du jitter?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:45:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var en jittermätare som jag lånade på jobbet. Jag minns inte vad den heter(ngt. på S, möjligen Spectral) den kostade då 250K när vi köpte den. Jag har slutat mitt jobb och kan nu inte längre komma åt den.
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:45:25  Show Profile Send PK a Private Message
Jag har lyssnat mellan optisk och coax och växlat på min dac när jag lyssnar i hörlurar.
Hör ingen skillnad vare sig i nivå eller ljudkvalitet.
Kanske man kan höra skillnad ut i högtalare då rum filter och element har en större påverkan.Kan inte säga om det är så.
Jag hör altså INGEN INGEN INGEN skillnad mellan optisk och coax.
jag märker inte ens växlingen från de båda ingångarna när min kompis växlade utan att jag visste vilken det var.
Har även testat med DVD spelare och CD spelare ingen skillnad.
Gammal och döv kanske

PK
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:54:37  Show Profile Send gcs a Private Message
PK! Nu hörde jag just idag på radio att de flesta lyssnar med höger öra i slamriga miljöer som ex.v på en restaurang. Du får alltså lyssna igen på kablarna och då med ditt högra öra.
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:03:10  Show Profile Send PK a Private Message
OK har gjort det och även med vänster.INGEN skillnad.Tyvärr,det hade varit kul om det varit skillnad.Men Men sånt är livet i digitaliseringens värld

PK
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:25:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan förstå att du inte hör någon skillnad mellan de olika digitala kablarna. Jag hör själv ingen skillnad trots att jag är tränad till att höra detaljer. Men sedan när jag inte heller kunde mäta någon jitter skillnad då struntar jag i allt samman. Dom som vill tro på det kan ju hålla på och älta olika kablar. Dyrt lär det ju också bli.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/12 :  18:25:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hör du ingen skillnad så är det ingen skillnad just i ditt fall. Inget konstigt med det. Det hänger både på kvalitén på källan och mottagarens förmåga att undertrycka jitter samt kvalitet på kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2009/07/12 :  19:27:00  Show Profile Send crion a Private Message
Jag kör 8 meters coax SPDIF kablar utan några problem. Däremot kan man inte köra så långa Toslink kablar. Toslink är ingen laser transmitter utan en enkel LED som blinkar. Detta i kombination med tjock plastledare i toslink kablar gör att 5m är nog inte värt att gå över.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/07/12 :  21:03:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Detta i kombination med tjock plastledare i toslink kablar gör att 5m är nog inte värt att gå över.

Nej, det är nog ingen bra idé med så värst långa kablar. Vid ett tillfälle hade jag bara tillgång till en väldigt långt plastsnöre (tror att det var 10m av billig sort) för att koppla in en källa i datorn och resultatet blev diverse knäppar pga tappad data.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000