HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Agents of Mercy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/03 :  22:18:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Agents of Mercy



Det här är nog plattan jag lyssnat mest på i år.
Mannen bakom projektet är Roine Stolt, en av våra mest begåvade musiker.
För er som inte känner till honom så kan jag dra lite kort historik.

Han dök upp som tonåring på 70-talet i svenska symfonirockgruppen Kaipa där han redan då dokumenterade sig som en väldigt begåvad låtskrivare.
Lämnade gruppen -79 och släppte då en solo-platta som jag mer beundrade än gillade.
Sedan tappade jag bort honom.
-94 dök han upp med en solo-platta som han kallade "the Flower King" där han återupplivade 70-talets prog-rock. Den blev en så pass stor framgång att han kunde starta prog-gruppen "The Flower Kings".
Den gruppen seglade snabbt upp till toppskiktet av dagens prog-musikgrupper.

Många plattor av hög klass har det blivit och de får inte missas om man gillar grupper som Pink Floyd, Yes och Genesis.
Det jag gillar med the Flower Kings är att musiken bygger på väldigt gediget låtsnickeri och att de till skillnad från många andra prog-grupper inte är ute efter att imponera.

Dessutom har han hunnit med att släppa plattor med återuppståndna Kaipa, The Tangent och dessutom varit medlem i "supergruppen" Transtlantic + några några soloplattor. Han jobbar för brödfödan alltså!

Nu har killarna i the Flower Kings känt att marknaden blivit mättad på Flower Kings-plattor, så man har beslutat att ta en paus. Hoppas det inte blir för alltid.

Det innebär inte att man tar en paus från musiken utan man satsar hårt på var sitt håll med att starta upp nya projekt.
Agents of Mecy är alltså Roines bidrag och är för mig intressant eftersom en del av den här musiken förmodligen skulle ha hamnat på nästa Flower Kings-platta.

Hans tanke från början var att göra en akustisk platta, men under resans gång så ändrades färdriktningen.
Kanske för att han började samarbeta med sångaren Nad Sylvan från Unifaun.
Nad är en Genesis-fantast och låter inte olik en ung Peter Gabriel, vilket säter en tydlig prägel på plattan.
Det får det att låta lite Genesis över vissa låtar som alla är skrivna av Roine.
Nad sjunger på nio av de tolv låtarna och Roine på de tre återstående.

Hög klass är det som vanligt. Att det från början var tänkt att bli en platta med akustiska låtar märks, förutom att det finns några akustiska låtar, att det är rätt lågmält, det är först på sista låten som Nad tar i lite och levererar lite skriksång.
Det kan få det att vid första lyssningen verka vara lite för lite variation, men när man lyssnar noggrannare så hör man att det är en stor bredd på låtarna.
Där finns enkla akustiska låta med melodier som sätter sig direkt medan andra låtar har på Flower King-vis vuxit ut och blivit mer komplexa.
Roine matar ofta på med lite extra melodier i instrumentalpassager och det känns som det finns ett rejält överskott av idéer på hela plattan.
Snyggt inspelat är det också.

Nästa projekt för Roine är återförenade Transatlantic. De jobbar på en ny platta som ska komma i höst.
Det kanske inte var fel att the Flower Kings tog en paus trots allt.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2009/07/04 12:13:03

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/03 :  22:29:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här kan ni provlyssna:
http://www.myspace.com/agentsofmercy

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/05 :  00:25:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2009/07/06 :  09:45:47  Show Profile Send alpinist a Private Message
klart schysst! Associerar till Marillion och Steely Dan ("Countdown to ecstacy").

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:22:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack för tipset!

Tyvärr så föll inte musiken mig i smaken (lite för mycket meck och för lite ös för min smak), så jag får väl vänta på Transatlantic-plattan

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/07/12 :  18:50:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, något ös är det ju inte tal om och Roine har aldrig spelat metal utan mer ren 70-talsprog. Alpinist accosiationer är inte dumma, Roine har nog lyssnat en del på amerikanska grupper av den typen, det är en sida av honom. Andra sidor är ren singer/songwriter och motpolen Yes/Pink Floyd. Marillion/Genesis-vibbar får man av sångaren, helt klart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000