HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Strömfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/06/29 :  12:53:26  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Har någon erfarenhet av sådant? De få ritningar jag hittar är mest baserade på att bygga in kompletta filter i en låda.

"Learning by doing"

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/29 :  23:50:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Konstruktionsfråga 1: Vad ska filtret ta bort?

Det normala är att det hindrar att din apparat sänder ut EMC vilket ett slusteg inte gör i någon större utsträckning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/06/30 :  10:14:49  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Det jag är mest intresserad av är att mina apparater skall få så "ren" ström som möjligt.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/07/01 :  11:40:44  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
mina apparater skall få så "ren" ström som möjligt.
Detta kan ju även göras genom att stänga av annat under tiden man lyssnar på musik.

Ta en titt bland databladen till nätfilter från Schaffner, det borde ge en del uppslag för DIY.
Fundera mer än en gång på peranders fråga, den innehåller mer än du tror.

Begrepp: EMC är det man vill ha
(EMI är det oönskade)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/07/01 :  16:05:26  Show Profile Send esl a Private Message
Haaller inte med Per Anders ang att slutsteg inte saender ut EMI.
Det ar saa att slutsteg med stora och flera kondensatorer i naetdelen har mycket laag impedans.
Naaer likriktaren oeppnar foer att slaeppa in stroem saa goer den det under en kort tid och det aer mycket stroem som rusar igenom dioderna.
Minst 20 ggr hoegre aen den nominella stroemmen.
Dessa spikar genererar EMI som sagt och naturligtvis skall man ta bort dom vid kaellan alltsaa i naetdelen, med ett par drosslar.
Slutna drosslar utan laeckfaelt paa mellan 300uH och naagra mH.
Man saenker inte spaenningen naemnvaert heller.

Kan man inte detta saa aer naetfilter det naest baesta. Fast ganska mycket saemre egentligen, men baettre aen inget filter alls naturligtvis!

Esl

Var i en affaer i Singapore idag... MARTIN hette den och aegaren (Martin) var en sympatiska herre som byggde fin fina roer foerstaerkare.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/07/02 :  09:22:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
esl, skit i prickarna bara, asjobbigt att laesa som du skriver...

Marcus om du inte vill fundera så köper du ett färdigt nätfilter som är S-märkt. I synnerhet kondingarna måste vara av en speciell typ så att de uppfyller säkerhetskraven och dessutom finns det filter som _måste_ ha skyddsjord och sedan finns de som är för kretskortsmontage. De filter som sitter direkt i lådan (som är av metall) är effektivast men om lådan inte matas från ett jordat uttag kommer du få 110 VAC i höljet som känns, dock ej farligt men däremot kan du knäcka din utrustning om du kopplar in enheter när du har 110 volt i chassiet.

Att bygga sitt egna filter (som verkligen har filterverkan) är inget för noviser såvida det inte byggs efter en erkänd ritning och sådana finns det inte gott om. Dessutom skall bygget uppfylla gällande normer när det gäller säkerhet.

Mitt råd är att du köper ett filter.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/07/04 :  21:16:11  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag funderar på den här av Jon Risch: http://www.geocities.com/jonrisch/surge.htm

Skulle den göra jobbet?

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000