HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 osynliggöra limfogarna mellan MDF-bitar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/22 :  15:26:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ja, jag har lite olika saker liggandes. Ett par högtalare, ett par lådor till två monoblock och en till min DAC. Gemensamt för alla dessa är att de är gjorda i MDF, materialet är ju skitsmidigt att arbeta i och bra att ytbehandla. Tyvärr är det så att jag alltid lyckas att få det limmat så att bitarna överlappar varandra eller bara sticker ut aningen, det behöver inte vara mer än en halv millimeter eller liknande men det är ju fullt tillräckligt för att det ska strula.

I detta fallet så var det slutstegslådorna som skulle få en fin, vit finish, så de slipades till förbannelse. De spacklades och slipades lite till för att sedan sprayspacklas ytterligare lite och slipas igen med våtslippapper. I detta läget så varken syntes eller kändes det nån skarv men efter det att färgen fått torka så kunde man ju ge sig fan på att det kröp fram en liten skarv.

Så, om man inte har tillgång till industriutrustning och/eller lackare som t.ex. rannagarden (snygga högtalare du!) hur får man bort dessa *plats för valfrit obcent utrop* skarvar??

.....where the music comes to die.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/06/22 :  16:13:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Man får ofta ha lite tålamod då materialet behöver lite tid på att sätta sig/acklimatiseras.

Skall man få hyggligt osynliga skarvar så brukar jag göra lådan, slipa och göra någorlunda slätt, snyggt och bra för att sedan bara grunda materialet/lådan. Sedan tar jag lådan/materialet till den miljö där den senare skall användas. Efter ett tag (några dagar till några veckor) kryper skarvarna fram. Då slipar man och grundar om. Upprepa gärna proceduren ett par gånger. Fixa slutfinish.

På så sätt brukar det hålla ett bra tag innan det vill röra sig igen (om nånsin).

Edited by - rannagarden on 2009/06/22 16:14:15
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/22 :  16:30:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Spännande, gissar att jag kommer att stöta på samma problem med de små TABAQ jag bygger.
( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74930 )

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/06/22 :  17:33:00  Show Profile Send classe a Private Message
stryk fogarna med kvistlack så förseglar du ändarna.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/22 :  19:21:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
Rannagarden. Ok, då var det det där med tålamod igen, som det ser ut nu har jag lagt runt 5-10 lager grundfärg under ca två veckor med roller. Nåja, jag har ingen brådis så det är väl bara att måla på.

Classe, det ska jag komma ihåg till nästa gång. Jag har letat efter ett vettigt sätt att försegla MDF.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2009/06/30 :  19:41:39  Show Profile Send Fimax a Private Message

jag applicerade ett lager glasfiberspackel över mina fogar. Sedan grundering, slipning, spackel, mycket svett och svordomar. Ser inga skarvar ännu, efter 5 ar.

/filip




Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/30 :  19:54:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
Mina börjar försvinna med nu. Efter 5 lager färg, slipning och sedan ytterligare tre. En slipning till ska det bli och sedan sprayspackel.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2009/07/02 :  08:30:24  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Alltid när jag bygger mina högtalare i MDF så ser jag till att få bitar sågade med 45graders vinkel i alla kanter. Sen när man sätter ihop det så finns inga kanter.
Problemet är bara att måste vara väldigt exakt annars passar det inte.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/07/05 :  10:28:16  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Någon på ett forum nära oss tyckte man bör måla lådan även på insidan för att materialet inte skall påverkas lika mycket av varierande luftfuktighet. Har aldrig använt MDF, eller gjort det själv dock.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/07/05 :  10:39:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, sprayspackel funkar bara om du har en bra mängd burkar att göra sig av med. Det fyller inte mkt direkt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000