HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brända diskanter, självsvängning och gråa hår
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2009/06/25 :  09:44:39  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Ja, nu har jag fått problem som hopar sig likt åskmoln.
Det hela började med att ljudet helt plötsligt lät konstigt. Mitt i en låt försvann all diskant och all upplösning. Högtalarna är ett par Larsen 4.

Jag trodde det var min Primare i21 som spökade. Vid tillfället använde jag den som försteg. Den var kopplad till ett Harman/Kardon PA2200 slutsteg. Allt hade låtit utmärkt fram till dess.
Jag började naturligtvis felsöka. Bytte cd, kopplade ur slutsteget, bytte kablar. Allt med samma resultat.

Jag trodde då att det var Primaren eftersom jag inte kunde drömma om att det skulle vara högtalarna. Så jag var på god väg att skicka iväg förstärkaren för felsökning men precis innan fick jag tag på ett försteg och kopplade in det.

Samma resultat.

Nu förstod jag att det var högtalarna och efter några samtal till butiken där jag köpt dom så kunde det konstateras att det antagligen var diskanterna som rykt.

Nu till problemet. Är det förstärkaren som ställt till detta? Volymen jag spelade på kan inte ens med den bästa vilja i världen kallas hög. Har slutsteget börjat självsvänga pga för svår last?
Det skall sägas att steget ger 120W i 8ohm och 190 i 4 ohm. Det skall också kunna peta iväg 80 ampere när det så krävs.

Är slutsteget helt enkelt trasigt? Eftersom det inte dräller av duktiga tekniker med utrustning här i Dalarna så dröjer det ända till mitten på augusti innan jag kan få steget kollat.

Eller är det högtalarna som är boven i dramat?

Det skulle uppskattas med lite input då jag just nu har fler gråa hår än jag någonsin haft.

OBS! Det skall sägas att när jag prövade med ett par andra högtalare på för- och slutsteg (Dali Concept 1) så lät det alldeles utmärkt!

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/25 :  10:56:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Försvann diskanten på båda högtalarna samtidigt?
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2009/06/25 :  11:06:30  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Ja, diskanten försvann på båda högtalarna samtidigt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/25 :  11:20:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Då borde du kolla försteg/slutsteg och därefter byta diskanter till ett par hela.
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2009/06/25 :  11:22:28  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Då är det med största sannolikhet slutsteget. Köpte det begangnat och det har väl 12 år på nacken. Då skall det få sig en översyn.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/25 :  13:34:48  Show Profile Send Sundström a Private Message
Petter: Tror du att det är en knäppning (hög transient) från tillslag/frånslag i slutsteg/försteg? Jag har har ett försteg som jag alltid slår på först och av sist för att den knäpper till starkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000