Author |
Topic |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2009/06/23 : 22:48:41
|
Jag tröttnade på kraschande Windowsinstallationer som bara tar en jäkla tid att ominstallera, hade i bakhuvet att jag hade testat "Pendrive linux" installerat på ett USB-minne för nåt år sen, det funkade sådär med drivrutiner och sånt, som av en händelse snubblade jag över linux "Mint" som är en fedora-distribution.
Ta ett tomt USB-minne på typ 2Gb och installera Mint på det och testa i din dator utan att sabba nåt, du märker direkt om Mint inte funkar bra på din dator, jag testade och sen installerade Mint på: * HP-laptop, allt funkade, även det trådlösa nätverket! * Asus EEE 900, allt funkar, även det trådlösa! * Stationär P4 med myket minne, tre SATA hårddiskar, firewire, minneskortläsare medmera, funkar klockrent * Barebonedator 1GHz Celeron med WLAN, PCI-grafik o TV-utgång, även mediaspelarfunktionen som har toppenbra bild!
...det bästa av allt....nätverksskrivaren som är ett helvete att få till i Windows funkade direkt i samtliga datorer, kan jag göra annat än att rekommedera Mint???
(dessutom ingår Pdf-writer och open office från början)
du hittar nedladdningsidan här: http://www.linuxmint.com/download.php
Linux är inte svårt och inte enbart för nördiga programmerare längre |
Livet är för kort för mono |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 07:26:05
|
kul !
Jag blev själv biten av linux för ett par år sedan och nu är hela huset rensat från MS, har aldrig varit nöjdare :)
Kör ubuntu då jag inte är så vass på datorer, 8.04 LTS 32Bit på kontorsdatorn, 9.04 64bit på mediadatorn, strulfritt i över ett år såhär långt, en helt ny värld om man jämför med tidigare... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 21:27:46
|
->CC Ja, nu verkar det som användarvänligheten i distarna (de olika utgåvorna) äntligen har trillat ner på en vettig nivå för den generella användarna
(menar alltså enkel att installera, alla nödvändiga drivrutiner och windowsliknande miljö för enkel övergång) |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2009/06/25 : 10:15:06
|
jag instalerade ubuntu på en P4. klantade till de först å inte lade in egna drivrutiner för grafikkortet (radeon 9800pro) innan jag uppgraderade linuxet. det sket ju sig. testade igen uppgraderade efter jag lagt in egna drivrutiner till grafik. yes funkade. men sedan fanns de inge drivrutiner till mitt ljudkort mer än sådant man fick kompilera själv men jag lyckades inte få igång det med de heller. projekt lagt på is. efter detta har jag dragit en djup suck varje gång någon säger att ubuntu skulle vara så simpelt. möjligt om man har linux snäll hårdvara.
men detta låter ju intressant. man kanske skulle ge sig på detta |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 10:15:46
|
Själv använder jag Widows Proffesional XP hemma. den fungerar utmärkt. Den är dessutom betald. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 12:37:21
|
Man kan ju resonera på många olika sätt kring det här med operativsystem, men jag vill gärna bryta ner till tre huvudgrupper, de som bryr sig och de som inte bryr sig.
OBS ! kraftig fördomsvarning
1./De som inte bryr sig struntar i vad de använder och hur det fungerar så länge det funkar bra och gör det som användaren vill, denna kategori är klart i majoritet och oftast Windowsanvändare, jag vill även tillägga att det inte är något fel på detta, man kan inte vara intresserad av allt och det finns betydligt mer intressanta saker än datorer därute.
2./De som bryr sig vet däremot mkt väl vad de använder och kan motivera detta med stor övertygelse, denna grupp bygger gärna sina egna datorer och använder linux eller BSD, dessa personer är ofta anti-mainstream genrellt och ser tyvärr gärna ner på andra (typ större) utvecklare av operativsystem, gärna med lokaler i redmond och de kan ha mkt svårt att förstå sig på kategori 1 och 3 "konsumeter".
3./De trendkänsliga och estetiskt medvetna som oftast lever sitt Ilife med sin Iphone, Ipod och Imac, dessa personer har inget intresse av att höra att det finns bättre saker därute till ett lägre pris (Idontcare), fair enough, återigen så ska det finnas livsstilsprodukter här också, inget fel i det, uppebarligen då ingen annat tillverkare på området har haft sådan framgång.
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 16:14:01
|
quote: 1./De som inte bryr sig struntar i vad de använder och hur det fungerar så länge det funkar bra och gör det som användaren vill, denna kategori är klart i majoritet och oftast Windowsanvändare, jag vill även tillägga att det inte är något fel på detta, man kan inte vara intresserad av allt och det finns betydligt mer intressanta saker än datorer därute.
2./De som bryr sig vet däremot mkt väl vad de använder och kan motivera detta med stor övertygelse, denna grupp bygger gärna sina egna datorer och använder linux eller BSD, dessa personer är ofta anti-mainstream genrellt och ser tyvärr gärna ner på andra (typ större) utvecklare av operativsystem, gärna med lokaler i redmond och de kan ha mkt svårt att förstå sig på kategori 1 och 3 "konsumeter".
3./De trendkänsliga och estetiskt medvetna som oftast lever sitt Ilife med sin Iphone, Ipod och Imac, dessa personer har inget intresse av att höra att det finns bättre saker därute till ett lägre pris (Idontcare), fair enough, återigen så ska det finnas livsstilsprodukter här också, inget fel i det, uppebarligen då ingen annat tillverkare på området har haft sådan framgång.
Jag tycker nog att macanvändarna oftast "mkt väl vad de använder och kan motivera detta med stor övertygelse". Det är mycket sällan eller aldrig som jag stött på en "livsstilsanvändare"
Dessutom så är det inte särskilt dyrt med mac längre, man får mycket för pengarna.
M |
Halmstad |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 21:02:31
|
quote: OBS ! kraftig fördomsvarning
Det finns dom upplysta som kör BSD/GNU/Linux och så finns det dom mindre mentalt bemedlade som använder annat...
(jag är inte en fanatiker som ser allt i absolut svart eller vitt, eller fördömmer oliktänkande) |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 21:39:47
|
Finns fler linux man kan köra från USB sticka? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2009/06/29 : 22:03:37
|
->Ryssen Pendrive linux är ju superbra om du vill köra från pinnen
http://www.pendrivelinux.com/ |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/30 : 07:09:44
|
http://webaugur.com/bibliotheca/field_stock/os-airlines.html
quote: Windows Air : The terminal is pretty and colorful, with friendly stewards, easy baggage check and boarding, and a smooth take-off. After about 10 minutes in the air, the plane explodes with no warning whatsoever.
quote: Mac Airlines : All the stewards, stewardesses, captains, baggage handlers, and ticket agents look the same, act the same, and talk the same. Every time you ask questions about details, you are told you don't need to know, don't want to know, and would you please return to your seat and watch the movie.
quote: Linux Airlines : Disgruntled employees of all the other OS airlines decide to start their own airline. They build the planes, ticket counters, and pave the runways themselves. They charge a small fee to cover the cost of printing the ticket, but you can also download and print the ticket yourself. When you board the plane, you are given a seat, four bolts, a wrench and a copy of the seat-HOWTO.html. Once settled, the fully adjustable seat is very comfortable, the plane leaves and arrives on time without a single problem, the in-flight meal is wonderful. You try to tell customers of the other airlines about the great trip, but all they can say is, "You had to do what with the seat?"
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/06/30 : 17:45:58
|
martinsson: Det var det roligaste och troligtvis det mest träffande jag läst om olika OSar.
Visst är den där skiffnyckeln lite småjobbig. Man måste ju göra nått själv!!! |
|
|
|
Topic |
|
|
|