Author |
Topic |
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2009/06/22 : 21:39:45
|
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2009/06/22 : 21:54:43
|
Jag förstår inte riktigt vad USB Linken gör för nytta? Skulle det bli sämre att koppla USB direkt in i DAC:en?
Om man saknar USB-ingång till DAC:en så måste det väl finnas någon mer prisvärd omkopplare.
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2009/06/22 : 22:09:06
|
Njord,
syftet är att få bort störningar samt reducera jitter som i många fall är problem vid USB överföring. Den kan också hantera högupplöst material 24/96 från datorn, mm
Den är mao mer än enbart en "gränssnitts"-omvandlare....
Mvh, Audio Concept |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/06/23 : 22:02:17
|
Hm, vad är det för störningar och jitter som du pratar om när man kör med usb? Man skickar paket med datat över usb, är något paket trasigt så skickas det igen. Dessa kan i "lugn och ro" packas upp till ljud-data och läggas i en buffer för att spelas upp.
Denna omvandlare borde snarare införa jitter i sig eftersom den omvandlar till spdif där klockan på sändaren och mottagaren måste vara exakt samma för att slippa (en sorts?) jitter. Det är just detta som jag ser att man slipper med usb överföring till en dac.
Däremot kan denna omvandlare säkert vara en förbättring om man jämför med att överföra via spdif direkt från datorn till en dac. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/06/23 : 23:45:43
|
Jag antar att detta är en sorts jittermumsare när man använder USB för att mata en DAC direkt. En USB-DAC fungerar väl inte som du beskriver, Bosse? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 14:47:22
|
Bosse,
IP (TCP/IP) trafik över ett nätverk hanterar paket-data... I den miljön säkerställs att alla datapaketen kommer fram så att filen kan sättas samman i sin helhet igen.
USB (Universal Serial Bus) är ett standard gränssnitt som är avsett för att hantera allt från printer, kamera, disk mm via din dator. USB använder sig av flera modes för dataöverföring, interupt, bulk och asynkron beroende av vilken pryl det handlar om. Vid streaming (realtid) har jag för mig att man kör asynkront och då det ingen kontroll för att verifiera vad som kommer med. Kontrollfunktioner finns för att säkra bandbredd för de olika modes , och den delas in i frames, 1500 bytes/millisekund. I asynkront mode säkras bandbredden - de andra får det resterande...
Är det dock fel på filen när den skickas kommer felet att finnas också när det kommer fram. Är du osäker på det kan du prova skapa en bild på din dator, gå in i filen och lägg in ett fel ( i koden) och skicka den till din printer via USB. Om du får ut en bild där felet är korrigerad - är det inget mindre än en sensation....:-)
Det samma gäller för musikfiler. Är det fel på filen, kommer felet att finnas kvar också när det landar i DAC'en via USB. Problemet vidare med USB är att processen delas med annat i din datormiljö. Detta annat kan tillföra "skräp". Av den anledning väljer vissa tillverkare att gå via Firewire som är en filöverföring med högre hastighet och som inte störs på samma sätt av andra processer i din datormiljö - så kallad "peer to peer".
Det finns en övertro på vad felkorrigering kan åstadkomma. Det du aldrig kan få till är att korrigera ett fel som finns på skivan - i meningen att du kan aldrig ändra originalet - det som däremot kan göras är att sampla om felet, dvs det kommer rätt så nära vad det borde vara... Problemet är att felkorrigeringskretsarna också introducerar fel. Felkorrektion är alltså något man vill undvika...
En teknik som också används är ROR (Read untill Right) vilket innebär att skivan läses till man är så nära som möjlig ett original som data jämförs med, t.ex mastern. Här slipper man att använda felkorrektion. Tekniken används därför t.ex i större studios.
Det finns ett test man kan läsa här angående Bel Canto http://www.belcantodesign.com/prodrev.php?cat=7,
Mvh, Audio Concept
|
Edited by - Audio Concept on 2009/06/24 14:52:50 |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 15:37:42
|
När jag googlar på Bel Cantos USB Link så förefaller det vara en förvånansvärt användbar produkt.
Man skulle ju kunna tro att en DAC med USB anslutning skulle vara optimerad för att ta emot signaler den vägen. Men så är tydligen inte fallet.
Hifi-världen erbjuder ju så många besynnerliga tillbehör. En sund skepsis är nog bra att ha. Men min inledande misstänksamhet var säkert obefogad vad gäller Bel Cantos USB Link. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 16:00:08
|
Nja, nu skickar man faktiskt paket med USB också. Det verkar däremot finnas ett flertal sätt att skicka paket på, därav vissa kräver ett ack.
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Felkorrigering.. Jag har skickat hur många gigabyte som helst mellan mina usb diskar utan problem med att något skulle ha gått isönder. Så den teorin tror jag inte på. Visst skulle usb processen kunna bli upptagen av annat på datorn, men det är en annan sak som inte denna enhet borde kunna fixa utan enorm buffring.
Att ta upp felkorrigering vid läsning från skiva är väl iaf utanför denna diskussion? Däremot släppte du diskussionen om att spdif i sig inför jitter-problem.
Jag är lite nyfiken på Njords förändrade inställning. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 17:31:36
|
Bosse,
tror man måste skilja på i vilket syfte man skickar data...
Skickar man en fil "bulk" via USB, är det ett stort paket ( t.ex till en printer/disk) - och data(mängd) verifieras, då det stora paketet är delat i små paket a 64 byte. När det är gjort börjar skrivaren.
När man streamar "asyncront" i realtid till t.ex en DAC sker ingen verifiering av total data(mängd). Själva idén med att streama är att det är en kontinuerlig process med dataflöde i realtid.
Mvh, Audio Concept |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/06/24 : 20:08:50
|
Man ska nog ha klart för sig att USB inte är ett optimalt sätt att skicka digala signaler till en DAC. Man får bl.a. problem med jitter. Det är däremot nog inga större problem med att fel ska uppstå i datainnehållet. Enda anledningen att använda USB är att den finns där och att man då slipper investera i ett dyrt ljudkort med digitalutgång. Men vi ska inte tro att det nödvändigtvis är bra med överföring via USB. En vanlig DAC har ingen programvara som medger 2-vägskommunikation med datorn för att kontrollera innehållet i det den tar emot och heller ingen möjlighet att mellanlagra information för att få bort jitter. Då får vi istället satsa på nätverkspelare som fungerar på det viset.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
|
Topic |
|