HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor angående: Quad 22
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/06/14 :  22:20:45  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Jag har nyligen ärvt en Quad 22 med två Quad II-slutsteg. Jag undrar om någon här på forumet har lite tips på högtalare som är bra att kombinera med den förstärkaren.?

Jag har en följdfråga om impedans också: I manualen till Quad 22 står att impedansen på högtalarna bör ligga på mellan 12 och 20 ohm och att man ska lödda om slutstegen om man ska driva ett par högtalare med en impedans på mellan 4 och 8 ohm. Varför bör man lödda om slutstegen för att driva #8221;lättare#8221; högtalare? Det innebär väl mindre belastning för slutstegen? Eller är det för att spara högtalarna man ska göra det? Eller för att ljudet förbättras?

Mkt tacksam för svar!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/06/15 :  05:57:41  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Lägre ohm tal = svårare last att driva. Kan vara därför.

Mvh
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/06/15 :  07:32:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det är för att använda rätt koppling av utgångstrafon. I originalkopplingen är trafon kopplad för att passa ESL63, 16 ohm.
Vid användning av högtalare med lägre impedans används två av sekundärlindningarna parallellt i stället för i serie.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/15 :  18:46:33  Show Profile Send Guru a Private Message
Så här kopplar du Quad II för olika impendanser
http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/Schematics/QUAD-II.pdf

Schema för Quad 22

http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/Schematics/QUAD-22-Schematic.pdf

Edited by - Guru on 2009/06/15 18:47:20
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/06/16 :  22:54:55  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Först och främst: tack för de initierade svaren! Får se om jag ger mig på några ingrepp. Tills vidare vore det fint med tips på högtalare som Quadarna kan driva i sin nuvarande inställning, d.v.s. med en rekommenderad impedans på 15-16 ohm. Hur är det med Quads egna (äldre) elektrostater, ESL 57/63? Har förstått att de kräver sin förstärkare?
Återigen tacksam för tips, det här forumet verkar vara fyllt till bredden med kunnande!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/17 :  10:49:12  Show Profile Send Guru a Private Message
Esl 63 är specad till nominell impedans på 8ohm...

Imp kurva


Edited by - Guru on 2009/06/17 10:50:34
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/06/18 :  22:12:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är ESL-57 som passar bäst till Quad II. Dumpa försteget eller ha det som dörrstopp.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000