HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare vs stativhögtalare+sub. Vad är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/06/12 :  21:08:19  Show Profile Send Per2 a Private Message
Med takt att priserna på riktigt bra golvhögtalare har skjutit i höjden har jag börjat fundera på varför inte ett par stativare+sub och rumskorrigering slår hårdare?

På arken demades ett par final högtalare tillsammans med ett par DD10 subbar som fungerade väldigt bra tillsammans. Delning på högtalarna hade flyttats upp till runt 110Hz har jag för mig vilket gjorde att subarna fick utnyttja hela sitt register. Fördelen med separata subar som kan flyttas runt efter bästa anpassning till rummet är ju betydande.

Generellt är det ju alltid en komprimiss med en golvhögtalare. Vad är det som säger att diskant, mellanregister och basen alltid spelar optimalt på en plats i rummet. Detta känns rätt ologiskt för mig. Om så skulle vara fallet skulle det inte finnas en marknad för rumskorrigeringsutrustning.
Detta har ju också blivit vardagsmat i alla surroundförstärkare. Att det behövs där är väl rätt självklart men varför är det inte fler som integrerar rumskorrigering i förstärkaren? Nya HK 990 känns som en föregångare för övriga märken i det här avseendet.

Så varför slår inte stativare+sub hårdare än vad det gör när man förmodligen får mer valuta för pengarna + en bättre möjlighet till rumsanpassning av utrustningen? Någon som funderat på detta ämne?

Simon Sachs Ståhl

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/12 :  21:58:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det vore ju sjukt skönt om grabbarna på HK hade rätt.

Då kunde man ju köpa den och rätt enkla högtalare och subbar till en totalkostnad runt 30000:- + signalkälla och uppnå hifi-nirvana eller?

DSP är kanske da shit eller inte?

Att rätta till en massa fel med DSP eller akustikmaterial låter lite som att jobba bakvänt för mig i alla fall.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/12 :  22:58:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Gammalt Alingsås-ordspråk: behöver du en sub har du köpt för små högtalare

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/12 :  23:15:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Gammalt Alingsås-ordspråk: behöver du en sub har du köpt för små högtalare



Numera även gällande i kungsängen

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/12 :  23:40:46  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag generaliserar lite så får ni andra rätta mej.

Stativare ger i många fall mindre dynamik. Särskillt om stativaren har djup bas.

Stora element eller bas-hornhögtalare får bättre grepp om rummet än en sub. Det låter renare och ger mer dynamik.

Hög dynamik ger mer djup i ljudbilden (är det så? eller är det bara hos mej det blir så. Horndiskant gav ljuden både bättre kropp och placering)

Men stativare och sub är nog en enkel billig väg till snygg look och bra ljud. Men jag har fallit för hornhögtalare. Inte fint men billigt och bra.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/06/12 :  23:54:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ska man ha subb så är det bra med 2 st enligt mig. En per kanal. Problemet är att få till placeringen så att inte allt blir helt tokigt. Alldeles för små stativare är inte bra. Det finns faktiskt stativare som spelar nästan som en fullregister golvhögtalare. Jag tänker på Totem Mani2, Wlm Diva monitor och iS8pro. Jag skulle välja en redig högtalare från början så jag inte behöver krångla till det med subbar och sladdar osv. Det håller mer i längden...

Edited by - JWO on 2009/06/12 23:55:49
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  00:17:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
IOFS kan man väl säga att jag har stativare med subbar, men speciellt billigt blev det ju inte .
Och då är det inte ens med rumskorrigering.


Subben är en hemmabioleksak

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2009/06/13 :  00:19:47  Show Profile Send Amatören a Private Message
Finns bara ett svar:
Ett par välbyggda golvare om du vill ha fullregister

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/06/13 :  02:07:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Finns bara ett svar:
Ett par välbyggda golvare om du vill ha fullregister


Så är det .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:51:41  Show Profile Send shifts a Private Message
Vad menar ni när ni skriver "fullregister" undrar jag. Ni är rörande överrens, men ser ingen specifikation.

Jag är helt klart för en delad lösning för övrigt.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  13:35:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
20hz-20khz?

Själv har jag -4db vid 20hz.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/06/13 13:43:14
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:07:49  Show Profile Send shifts a Private Message
Hur vanligt är det med golvhögtalare som lyckas med det?

Edit: Enligt spec har jag min -3 dB-punkt vid 17Hz. Men så har jag en
delad lösning också.

Edited by - shifts on 2009/06/13 19:10:21
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:22:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
shifts: Nä det är nog inte så vanligt och då ska man ha i åtanke att IS är väldigt noga med att inte uppge några skrytsiffror.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:27:52  Show Profile Send shifts a Private Message
räven: Alltså, jag tror dina siffror rakt av. Jag tror detsamma kan
sägas om Ino för övrigt, vilket är med rumsförstärkning vad jag vet.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:46:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Japp Ino är nog också väldigt noga med att ange riktiga siffror, så här skriver IS om 815PRO:

26 - 20.000 Hz inom en 36° konisk rymd framför högtalaren. (Ned till 20 Hz -4 dB)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:53:18  Show Profile Send Eref a Private Message
Det beror väl en del på hur rummet ser ut och vad man gillar för ljud antar jag.
Själv tycker jag det är mer praktiskt och flexibelt med stativare och sub, men jag är ingen basfreak. Kanske hade jag varit det om jag bott i villa och hade haft ett dedicerat lyssningsrum med möjlighet att spela dygnet runt, jag vet inte.
Visst är det skönt med en tight djup bas men för mig räcker det ibland med en liten fuskhöjning av en inte alltför djup bas och en viss bumlighet. En fördel att kunna placera subben i rummet oavsett högtalarna också tycker jag. Lättare att placera småhögtalare rätt
också förresten.
Visst kan man få ett härligt hifiljud med stativare och sub!
Kanske lättare att få billigt också.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  20:25:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ibland är kompromisser nödvändigt!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2009/06/14 :  18:38:23  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Hejsan!

I mitt fall så bor jag i lägenhet så jag tycker, eller mina grannar tycker att en sub som går att reglera basen, är ett väldigt bra alt.

/Magnus
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/06/14 :  20:29:12  Show Profile Send Per2 a Private Message
En fördel med subbar är att de går djupare än golvare. Det är få högtlare som går lägre än 28-29 Hz medans vanliga subbar ofta presterar bättre siffror. Att det finns mycket information där ner är helt klart och många blir förvånade när de lyssnar på sina skivor med en anläggning som går ner till 21-23 Hz.

Jag är inte så säker på att en fullregitster högtalare presterar mer än ett par stativare + subbar. Ett exempel är Linkwitz Pluto+subbar som ger samma karaktär enligt konstruktören själv. Sen håller jag med JWO om att det skall vara en bra stativare från början.

Ser många med den sub+stativare men inga med fullregister högtalare som argumenterar för sin sak??? Så frågan är vad gör en golvhögtalare bättre än en stativare+subbar?

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:45:33  Show Profile Send rambler a Private Message
Per2: jag håller med dig vad gör en golvare bättre.
Jag har jämfört audiovectors s3 - s1 anvantgarde.
Stativaren spelar mycket öppnare än golvarn och med en sub till så spelar den både ljupare å ledigare med ett fokus som inte golvarn rår på.
Man kan kanske spela högre med golvaren än stativaren.
Men i mitt fall så blev det stativaren + sub.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:50:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det beror väl lite på både det ena och det andra, hur ser drivningen ut till separata subbar?
Samma lika eller nåt annat?
Är konstruktionerna tänkta att arbeta tillsammans eller går det bra med vilka högpresterande högtalare + subbar som helst?

Själv kan jag bara säga att mina IS8PRO presterar MYCKET BRA ensamma men när man kör dom med tillhörande basmoduler så blir det självklart nåt helt annat.

Basarna som tillsammans med IS8PRO blir IS815PRO är helt anpassade för att bara köras tillsammans med IS8PRO och inget annat.

Så summan av kardemumman är väl att det egentligen inte ska vara nån skillnad men att det är väldigt svårt att få till det i verkligheten med stativare och subbar.
Och jag personligen är inte så övertygad om att det går att fixa med extern DSP!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/14 :  22:17:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Stativaren spelar mycket öppnare än golvarn och med en sub till så spelar den både ljupare å ledigare med ett fokus som inte golvarn rår på.
Man kan kanske spela högre med golvaren än stativaren.



Hur kalibrerade du subben?
Och varför skulle man kunna spela högre med golvaren?

Om stativaren spelar "öppnare" så är det kanske för att den inte går lika djupt och högtalarna har problem i det lägre frekvensområdet?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/06/14 :  23:51:50  Show Profile Send rambler a Private Message
Räven: Stativaren har ju mycket mindre kabinett därmed kortare räckvidd i basen och mindre djupbas.
Subben har jag delat vid 50hz där den kliver in och tar vid.
Funkar ganska bra efter skolboken.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/06/15 :  12:23:24  Show Profile Send shifts a Private Message
Skolboken säger väl snarare att en delning vid 80 Hz är lämplig. Du
avlastar topparna ytterligare och sänker systemets distorsion.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:13:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kör på WLM Aura + suben Duo18 kopplat via aktivt filter.
Ingen billig setup kanske men jag är också nöjd.
Inga som helst problem med integreringen o har bottenlös bas om man så önskar.
Men det är inte bara basen man kan justera via filtret, man kan ratta fram lite hur man vill o det är ganska enkelt med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/06/15 :  15:41:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så frågan är vad gör en golvhögtalare bättre än en stativare+subbar?

Du får som jag upplever det,ett mer homogent ljud. Det är svårt att beskriva det på något annat sätt men ett ljud där inget register sticker ut och skall imponera. För det är det som jag ofta tycker gör att sub och satelliter inte låter så kul.För basen tenderar ofta att ta överhanden på ett imponatorvis och för att korrigera detta blir slutresultatet ett "hängmatteljud".Eller med andra ord att man undertrycker mellanregistret. mvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000