Author |
Topic |
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 20:06:03
|
Hur skall jag snickra ihop en balanserad signalkabel hemmavid?
Som jag har förstått det är det tre ledare i en dylik? Hot, cold och jord, stämmer det?
Kan jag, ifall ovanstående stämmer, använda tre styck längder rg62 som ledare och dra på något fin ytterhölje utanpå? Skall varje indivuell ledare vara skärmad, eller skall hela kabeln vara det?
Har någon några schyssta tips, så dela med er! Vet någon några bra xlr-kontakter som inte kostar skjortan?
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 21:52:22
|
Det beror på hur du vill ha det men den finns ett par alternativ
1. Du slaktar 2st RG62or, dvs använder endast innerledaren och dess platshölje. Sedan tvinnar du dessa och skaffar ELFA kopparfläta som du använder som jord slinga.
2. Du slaktar 3st rg62or, dvs använder endast innerledare och dess plasthölje. Gör en lös tre fläta. använder innerledarna som signal+- och jord. Sedan drar du på elfa kopparskärm som du kopplar in på ena sidans jord och då kommer den agera skärm.
3. Du tvinnar 2st oslaktade rg62or, då har du två innerledare som du använder som signal +-. skärmarna i coaxialerna använder du som jordslinga. Även här kan du slänga på kopparskärm...
Skärm = endast inkopplad på ena sidans chassie/jord!!!
lycka till... kasra |
"Pretty girls dont cry"
|
Edited by - kasra on 2003/01/08 21:54:01 |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 21:56:49
|
Wunderbar! Nu skall det mekas! Gjorde singel ended rca-kabel med rg62 idag. Med en schysst svart kabelstrumpa på ser de ju riktigt proffesionella ut! Bra när plånboken är tom och man ändå vill ha bra kabel... |
Ino Audio for life |
|
|
lunke
Member
100 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 22:00:09
|
hmm...måste finnas någon bättre lösning. Vilken kabel har ni som förslag att använda om man inte vill "slakta o knåpa ihop kabeln själv"?
// Lunke
|
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 22:26:23
|
quote: Originally posted by lunke
hmm...måste finnas någon bättre lösning. Vilken kabel har ni som förslag att använda om man inte vill "slakta o knåpa ihop kabeln själv"?
// Lunke
tja det är inga avancerade grejer detta... men visst, det finns en del mikorofonkablar på elfa med 2/3 innerledare och skärm som är gjord för att tillverka balancerade kablar...
/kasra |
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 22:41:10
|
Vissa av Audioquest signalkablar tror jag kan moddas till balanserat utförande för dom har två dummyledare. Men jag har aldrig slaktat kommersiella kablar så jag vet inte om det är att rekommendera. |
Hifiarkeologen |
|
|
|
Topic |
|