Author |
Topic |
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:54:36
|
varför inte ett hårddiskbaserat system? Med dagens priser på hårddiskar är det ju inte några större problem... En vanlig cd-skiva rymmer 650 mb två är således ca 1,2 gb vilket blir 200 skivor på en 120gb hårddisk. Sen är det bara fixa digital ut från datorn och plugga in i en bra da-omvandlare och voilá..
Frågan är bara i vilket format allt ska sparas föra att man ska kunna mata en da-omvandlare så man får rätt resultat. Varför inte via ljudkort?? Ja behöver man svara på det? Ljudkort är inte direkt kända för överdrivet välljud.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 22:02:27
|
Wav är ett pcm-format så det är väl det lämpligaste. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 22:10:22
|
Men går det o mata direkt ut genom DA omvandlaren, via digital/ut på datorn? |
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 22:14:09
|
quote: Originally posted by Nagref
Wav är ett pcm-format så det är väl det lämpligaste.
Jeg har mailet med en amerikaner der bor her i närheten av København. Han har et diskserversystem med 2 x 80 GB hard-disk og musikken pakket med Meridians Lossless Packing. Det giver ca. dobbelt plass uten tab av data.
Han er iøvrigen til DIY och kör med Contrabass Sub - 4 stk. Thiel 6,5" keramiske basser pr. site och Raven R1 i toppen. Det hele er aktivt koblet med digitale filtre och PWM stärkere. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 23:39:27
|
Använd FLAC, Free Lossless Audio Codec, som hittas på <http://flac.sourceforge.net/>. Den har LGPL och GPL licenser så du får naturligtvis källkoden och har rätt att modifiera den.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:27:36
|
quote: Originally posted by Kraniet
Men går det o mata direkt ut genom DA omvandlaren, via digital/ut på datorn?
Jag koppla oscilloskopet på den digitala utgången på ljudkortet och det kom ut något som ser ut som SPDIF så det funkar nog fint.
//Magnus |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:39:55
|
De flesta studio's använder väl numera HD's som lagringsmedia. Det borde ju fungera kanon i hemmet oxo. En bra DAC kopplad till datorn bara... ;)
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 02:39:26
|
Linn Kivor finns väl redan. Den är en spelande hårddisk att köra multirums-jukebox med. Inga degraderande mekaniska delar dock har jag för mig. Kostar: för mycket. |
Hifiarkeologen |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 11:27:31
|
Vill man ha rediga digtal-ut kort så kan man ge sig på o köpa Analog Devices I/O-kort för ISA/PCI...
Håller med Nagref om att .wav format skulle vara det lämpligaste att spara musiken som. Visst är Meridian Lossless Packing bra, jag menar den är ju som namnet tyder lossless. Men det går ju åt lite kraft till att packa upp den sen oxo... Och det finns annars väldigt många andra kodningsalgoritmer som är förlustfria, och har öppna källkoder...
Ett tips för den som vill leka lite är att spana in programet Goldwave. Där kan man busenkelt (genom att klicka på lite knappar) utföra upsampling, interpolering, olika typer av filtreringar m.m. m.m. på musiksignaler. Finns att tanka hem på nätet någonstans om jag inte minns fel.
Annars finns ju alltid Matlab för oss hardcore nerds ;) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:08:48
|
Wolfie: Jag tror inte att uppackningen av den kompimerade datan är något problem. Algoritmerna brukar vara gjorda så att det krävs minimalt med datorkraft för uppspelning. När det gäller FLAC (jag har bara använt den) skriver dom på sin hemsida:
FLAC is asymmetric in favor of decode speed. Decoding requires only integer arithmetic, and is much less compute-intensive than for most perceptual codecs. Real-time decode performance is easily achievable on even modest hardare.
Tyvärr har jag ingen datorburk igång som kan klassas som "even modest hardare" så jag har inte gjort några egna tester.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:55:17
|
Nu blev jag ju intresserad av ett sådant här byggprojekt. Lite surfande på freshmeat gav följande två länkar:
http://cajun.sourceforge.net/ http://cmms.sourceforge.net/cgi-bin/cmms.cgi?page=information
Båda är mjukvarupaket för att bygga mp3-spelare avsedda för montage i bilar. Men det är ju mjukvara så det är nog en smal sak att bygga om det lite.
Så då återstår bara hårdvaran. För mp3-uppspelning krävs det tydligen (om vi pratar x86 hårdvara) 233 MHz och 32-40MB minne. Skulle inte tro att tex FLAC kräver så mycket mer kraft. Datorkraft är ju som sagt billigt idag.
Lite hårddiskar, nätverkskort och naturligtvis ett ljudkort krävs också.
Som vanligt så återstår bara lådan. Om det finns snygga lådor att köpa så är det ju enkelt men sådan tur har jag aldrig haft.
Nu blev jag ju riktigt sugen att sätta igång och bygga. Det verkar ju vara ytterst illa valt tillfällen att gripas av byggprojekt-sjukan, har ju knappt tid att göra det jag måste göra...
//Henrik |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:03:16
|
Men måste man inte ha nåt speciellt program för att wav signalen ska gå ut genom digitalutgången? |
NAD 2200
Källa? Dator..
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:39:11
|
var hittar man förresten sånt Analog Devices kort? |
NAD 2200
Källa? Dator..
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:18:46
|
"För mp3-uppspelning krävs det tydligen (om vi pratar x86 hårdvara) 233 MHz och 32-40MB minne. Skulle inte tro att tex FLAC kräver så mycket mer kraft."
Nä, snarare mindre kraft. Enligt dem själva i alla fall. |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:56:22
|
Nån kraftfull P233 MHz processor behövs inte för MP3, min P150 MHz fixa det utan problem i windows. Med rätt mjukvara ska det kunna funka på en 486 120 MHz. (att en sådan gammal häck sedan troligen inte kan hantera diskar på över 8 GB är en annan femma..)
Ska man bygga en smidig billig PC är annars ett mini-ITX moderkort kanske rätt alternativ? under 1500 kr för 800 MHz, LAN, VGA, TV-ut och Audio-ut på 17*17 cm.
//Magnus |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 17:30:23
|
Men de flesta har väl nån gammal p3a eller nåt liggandes? Borde räcka alldeles utmärkt. Bör ju helst vara lite nyare moderkort så man kan använda stora diskar. Beror iofs på hur och vad man tänkt lagra och framförallt hur mycket..
Jag är dock mer bekymmrad över att hitta ett ordentlig kort med digital ut. Hittar bara en massa ljudkort med denna feature.. Jag vill ju bara ha ett I/O med coax digital ut.. Och helst nåt som kan hantera 24bit så man klarar mer än cd.. TYcker inte det ska bero på kortet dock. En sådan dataport måste ju kunna skicka ut va faen som helst eller? |
NAD 2200
Källa? Dator..
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 17:35:17
|
"(att en sådan gammal häck sedan troligen inte kan hantera diskar på över 8 GB är en annan femma..)"
Knappast ens större än 2,1 GB skulle jag tro. |
|
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 18:19:35
|
Det var väll ett test i hifi & musik på en hd spelare från Yamaha för ett tag sedan. Det hela är onekligen väldigt intressant. |
MVH - Tony Franzén |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 23:36:03
|
MP3 - uppspelning funkar t.o.m på en Atari med mindre än 7mhz CPU faktiskt! och tror det funkar med 1.7 mhz atari t.o.m |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 02:43:29
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
MP3 - uppspelning funkar t.o.m på en Atari med mindre än 7mhz CPU faktiskt! och tror det funkar med 1.7 mhz atari t.o.m
Det måste väl vara med ett MP3 chip som fixar avkodningen anslutet till nån port på burken?
//Magnus |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 10:11:39
|
quote: Originally posted by Kraniet
Jag är dock mer bekymmrad över att hitta ett ordentlig kort med digital ut.
Denna?;
"Ljudkort 3D för PCI anslutning. AC3-5.1-klar med 6-kanals 5.1-stöd för sex ljudkanaler. Separata SPDIF in- & utgångar, både koaxial och optiskt. Anslutningar för mikrofon, line-in, högtalare, centerbas och joystick. Levereras med 1 st optisk kabel, engelsk programvara och drivrutiner för Windows 95 eller senare och Linux."
Ca 500 kr på Clas Ohlson. |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 17:40:37
|
men det är ju ett ljudkort.. jag tänkte att man skulle slippa köpa ett helt ljudkort utan bara ett digital ut kort.. om det nu finns.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:54:59
|
NN: Menar du den atari modellen som har en DSP?
//Henrik |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 17:35:45
|
Titta vad man kan hitta på nätet: http://www.thepowleys.com/lanpipe/
//Henrik |
|
|
Topic |
|