Author |
Topic |
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 15:20:22
|
Hej!
Följande kommer att låta lite konstigt men fortsätt att läsa så kommer en fullkomligt seriös beskrivning om bakomliggande orsaker.
Jag är ute efter att peta ihop en kudde som är ljuddämpande. Inget som man har på väggen eller i soffan alltså utan i sängen. Det är nämligen så att jag snarkar på rätt bra ibland - model etanoldriven lustgastrimmad motorsåg. Min flickvän är döv på ena örat (inte min förtjänst) och brukar, som hon själv beskriver det, "vända dövörat till" när jag sätter igång som värst. Nu funderade jag på om man inte kan göra en kudde som kanske är mer dämpad än en normalkudde så att det blir så tyst som möjligt när hon lägger sig med rätt öra nedåt.
Det känns som om att med rätt material i kudden borde hon kunna få ut mer av sin nattsömn.
Ovanlig fråga men har ni förslag på material eller så så är jag mycket tacksam. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 15:41:07
|
Du har inte provat de olika kurerna som finns på ett apotek nära dig? Spray, plåster osv osv... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 15:45:11
|
Hmmm, nu spånar jag fritt och ber om öveseende ifall det går överstyr...
Glasfiber: Säkert bra ljuddämpning men bland det sista material jag skulle vilja ha i en huvudkudde.
Fårull: Klassiskt dämpmaterial för högtalarlådor, otvättad ull sägs vara bäst men luktar skitigt vilddjur lång väg.
Syntetvadd: Inte så värst bra som dämpning men förmodligen harmlöst att ha i en kudde.
Tjaa, jag vet inte. Instinktivt känns det som att det ska till något ganska kompakt material, en vanligt kudde är nog för "fluffig" för att dämpa de relativt lågfrekventa ljud som jag antar att det handlar om. Ordentligt tvättad och packad fårull insydd i ett fodral av vadmal eller nåt kanske? Bekvämt? Tveksamt...
Någon form av aktiv absorbtion kanske? Tänker mig nåt i stil med Bernts bummelmumsare i kompaktformat, insytt i kudden. Hörselskydd med aktiv ljuddämpning bygger väl på ungefär samma princip. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 15:48:25
|
Prova stoppa kudden full av bomull. Syntetfibrer dämpar lite, som Fuling skrev. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 16:11:53
|
Om man ligger rätt och spänner örat nedåt så kan man lätt täppa till hörselgången så att inget ljud kommer in. Kräver lite träning innan man hittar rätt. Krävs en lagom fast kudde bara. En kudde som 'glider' runt inuti fungerar inte så bra. Fungerar utmärkt för mig med lite övning. Är faktiskt inte så obekvämt som det låter men man kan bli lite trött i örat om man ligger för längre. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/08 : 19:29:20
|
Jag brukar få en vass armbåge i sidan när jag startar stenkrossen .... |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 08:26:51
|
Ull har som sagt antagligen bättre dämpning än dun eller syntetvadd och det finns ullkuddar att köpa. Det här var det första som dök upp när jag googladehttp://butik.sonjas-textilatelje.se/kuddar.htm. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 08:46:47
|
quote: Tänker mig nåt i stil med Bernts bummelmumsare i kompaktformat, insytt i kudden.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 09:48:00
|
quote: Du har inte provat de olika kurerna som finns på ett apotek nära dig? Spray, plåster osv osv...
Mina problem är större än så. Sover med ansiktsmask och någon andningsmakapär ibland. Doktorn hotade med att jag skulle få stroke. Tydligen hade jag i genomsnitt 61 sömnapnéer i minuten och vid mättillfället så var de i upp till 40 sekunder långa.
Dock sover jag bättre nuförtiden, även utan mask. Har gått ner lite i vikt bland annat.
Känner ändå att jag vill göra något för tjejen. En hel del kul förslag i tråden. Det var väl just materialet i kudden som jag kände att man kanske inte bara skulle experimentera med. Vore ju trist om hon låg och sov en natt med ansiktet på något som kanske vore hälsovådligt.
Jag är tacksam för alla svar hittills. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 10:14:18
|
Hittar ni en lösning på det här, ta patent på den! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 10:52:36
|
Hehe, fast alla kanske inte har en tjej/fru/partner som bara hör på ena örat. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 11:10:49
|
Ett lite udda tips kanske men, börja sjunga! Sångare har starkare muskler i tunga och hals som förhindrar tungan att åka bakåt i svaljet när de sover som gör att de generellet sett snarkar betydligt mindre. Det andra som du skrev, gå ner i vikt är en bra början samt att undvika att sova på rygg, då åker tungan bakåt och tröskverket startar...
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 11:13:44
|
Kolla din polyp, är den lite större så kommer snarkning som ett brev på posten. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2009/06/09 : 14:58:18
|
En av mina halsmandlar har varit förstorad ett tag, det bidrar säkert också. |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 21:21:41
|
Nu tror jag inte att det är ett material med höga dämpegenskaper som är viktigast. Utan jag tror det är bättre att tänka att man ska blockera ljudvågorna från att nå örat. Snarare än att faktiskt dämpa bort ljudet. En teori är att man bygger en hård barriär mellan dig och flickvännen som inte släpper igenom något ljud. Detta löser problemet men skapar ju andra sociala problem så klart. Om vi istället tänker att kudden ska blockera ljudet så är mitt förslag att man ska välja en kudde med mycket material mellan örat och omgivningen. Eller en kudde med med hög densitet. Utifrån detta så kanske dunkuddar inte så dumma man sjunker djupt ner och dunet packas nära örat. Kanske finns bättre material. Eller är jag ute och cyklar? |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
Edited by - Hasse on 2009/06/14 21:23:03 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 23:09:09
|
Jag tror nog på aktiv dämpning.
Något i stil med en mikrofon kopplad till ett kraftigt slutsteg som man sedan kopplar till elektroder på den störande ljudkällan. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/06/17 : 17:20:45
|
Om hon nyper dig i näsan när du snarkar vaknar du av andnöd och då slutar du at snarka. Försök att undvika sova på rygg också. sover du på sidan snarkar du mindre. I värsta fall får du väll sova på kökssoffan så hon får någon nattro. bar inte granna´störs av din nattliga Led Zeppelin konsert.
Hoppas att det löser sig. Tack och lov att min fru sover så tyst så tyst så tyst. |
|
|
|
Topic |
|