HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med baslåda. Köpa ny 6-6,5tums bas. Vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:13:37  Show Profile Send dwain a Private Message
Hej. Var på fynda i måndags och fick syn på en liten baslåda med 1st 6,5tums aktiv bas och två 6,5tums slavar. Hela lådan som sådan är passiv. Tyckte den såg cool ut så jag köpte den. Det var när jag kom hem som mitt lilla problem började. Mitt slutsteg fick fnatt å bypassade volymen vilket gjorde att basen bottnade och luktade lite bränt.

Nu provade jag att skruva ut basen och montera isär baselementet och vad jag kunde se så var det bara att själva talspolen lämnat magnet gapet. Själva koppartråden på talspolen såg inte ut att ha tagit skada alls. Så jag rättade till detta och sen fick jag limma på en nytt damskydd på membranet då det andra tyvärr strök med. Har spelat lite med den idag och det skramlar lite. Och efter lite spelade på högre nivåer tystnade den bara helt tvärt.

Frågan är vad man kan göra åt saken?

Vågar man ta isär elementet helt igen och försöka se vad som gör att det är tyst? Och hur fasen får man bukt på skramlandet?

Sjukt tråkigt. För genom skramlandet när jag nu testat den lite så är jag fruktansvärt impad. Spelar hur bra som helst. Bra respons ner till 25hz oxå
Det är nog bland det bästa jag någonsin hört i den storleken.

Har mailat fynda får se om de kan trolla fram en bas. Men chansen är minimal då detta endast är ett test ex de fått för att se om de skulle ta upp det i tillverkningen.

Edited by - dwain on 2009/06/04 13:05:15

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/03 :  17:31:33  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu haft kontakt med fynda. Basen verkar ej gå att få tag på. Frågan är då vad man ska ersätta med?

De hade ingen info alls om lådan heller så jag har ingen aning om hur de är avstämda slavarna.

Det enda jag vet var att det ska vara ett rätt kraftigt långslagit element.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:08:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är tyvärr jättesvårt att svara på vilket element du ska ersätta
det med. Enda återstående möjligheten du har är att mäta upp
slavbasarna och lådvolymen och sedan simulera några befintliga
6,5"are och kolla vilken som passar bäst.

Du har inga DIY:are i din närregion du kan låna några olika 6,5"are
från och prova?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:12:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu skruvat sönder basen. Det är talspolen som vikit hädan. Den har kortslutit. Så jag behöver en ny bas.

Så om man ska ha en bas runt 6tum som är kraftig och med bra slaglängd och som klarar sig i en liten låda på ca 5 liter med två slavar som är astämda väldigt lågt.
Vad ska man ha då?
Maxpris runt 1000kr
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:16:12  Show Profile Send dwain a Private Message
har provat med ett par basar jag hade liggandes hemma. Lät ganska bra men slaglängden begränsade. Sen var orginalbasen grymt styv och de hade lagt en fet viktring innanför dammskyddet.

Finns det någon runt halmstad med överblivna feta basar till låns eller köpes?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:36:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vad sägs om

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm

Finns här:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/tangband_en.htm

Dock finns det två varianter av den...enklast är nog att maila lautsprechershop och fråga vilken du bör använda. De har varit mycket bra den kontakt jag haft med företaget.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:39:08  Show Profile Send Hemling a Private Message
Kan nämna att jag mailade www.justaudiomagic.se om just tangband och fick till svar att dom blev återförsäljare för detta märke igår
Om man nu inte hellre beställer från utlandet.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/04 :  17:16:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja tanken var nästan en tangbandbas. Men frågan är om den är kraftig nog? 50w låter inte jättemkt. Men det kanske det är?

Sen har monacor en bilbas.
RAPTOR-6 heter den.
Impedance (Z) 4 ohm
Resonant frequency (fs) 53Hz
Max. frequency range f3-800Hz
Music power 300WMAX
Power rating (P) 100WRMS
SPL (1W/1m) 88dB
Suspension compl. (Cms) 0.38mm/N
Moving mass (Mms) 23g
Mech. Q factor (Qms) 2.2
Electr. Q factor (Qes) 0.43
Total Q factor (Qts) 0.36
Equivalent volume (Vas) 6.9 l
DC resistance (Re) 3.4 ohm
Force factor (BxL) 7.6 Tm
Voice coil induct. (Le) 0.6mH
Voice coil diameter 25mm
Voice coil former KAPTON
Linear excursion (XMAX) ±9mm
Eff. cone area (Sd) 113cm2
Magnet weight 30oz.
Weight 2.4kg

Har dock ingen aning om hur bra den är.

Sen såg jag att dls har någon variant också bilbasar men frågan är hur bra de är?

Ska maila jam och se om de har några priser på tangbandbasarna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000