HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extern PSU (Power Supply Unit) - erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/06/03 :  12:36:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har precis köpt en NAIM NAIT XS, och enligt säljaren så kan man få ut ett ännu bättre ljud om man köper en extern PSU till den. Är det någon som testat? Det behöver inte nödvändigtvis vara på just NAIM-produkter, vore kul att få allmänna åsikter i ämnet. Tack på förhand!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/06/03 15:11:01

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/06/03 :  16:20:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har aldrig ägt någon Naim så jag kan bara referera att Hifi World har mätt och kommit fram till att det borde ge hörbara förbättringar. Om det stämmer vet jag som sagt inte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/06/03 :  23:11:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bra eller bättre strömförsörjning kan göra mycket för ljudet.
Jag provlyssnade just Naim för nåt år sedan i olika steg med PSU-uppgradering och jag tycker att PSU-uppgraderingen var entydigt positiv. Inga konstigheter vad gäller Naim då det i stort går ut på större och mer strömförsörjning samt uppdelning av de olika nätdelarnas arbetsområden till analog del vs. digital del etc. för mindre interna störningar bla.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/06/04 :  17:39:12  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tror säkerligen att PSU gör susen. Men hur kan det finnas PSU:er för 50000 kr? Känns orimligt för det lilla jobb de ändå gör!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/06/04 :  19:10:48  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej!
Har ägt ett par naim kombinationer genom åren, alla har blivit bättre med extern strömförsörjning. Definitionen på "bättre" kan naturligtvis diskuteras, men mina upplevelser har inneburit ett mindre ansträngt ljud vid högre volym, bättre separation på lägre volym
(läs bättre dynamik), samt ett psykologiskt välbefinnande av att ha ytterligare en låda att damma vid städning.

Vad som är placebo och verkliga upplevelser är svårt att svara på, öronen rättfärdigar gärna investeringar man gjort.

Vet ej vad strömförsörjningsnivån i en nait xs ligger på till förstegsdelen, men en flatcap2 motsvarar strömförsörjningen i en nap 200 ungefär, dvs ska man satsa på en hicap för att uppgraderingen skall vara av ett större värde. Misstänker att xs ligger på samma nivå, men är ngt osäker.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000