HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amp eller Bryggat med Bi-Wi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:59:25  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag har två stereoslutsteg (Nad 214) som jag ska hänga på min Denon 1802 Receiver. Jag ska ha ett steg till varje front. Ska jag köra stegen bryggade och Bi-Wirade eller ska jag köra dom i stereo och på så sätt få Bi-Amping från dom. Högtalarna är B&W 602 S3.

Finns det några nackdelar att köra bryggat? Läste en tråd om det men där fanns bara ett svar på det. Jag har aldrig hört några problem men man vet ju aldrig.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/08 :  13:15:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Black Rob

Jag har två stereoslutsteg (Nad 214) som jag ska hänga på min Denon 1802 Receiver. Jag ska ha ett steg till varje front. Ska jag köra stegen bryggade och Bi-Wirade eller ska jag köra dom i stereo och på så sätt få Bi-Amping från dom. Högtalarna är B&W 602 S3.

Finns det några nackdelar att köra bryggat? Läste en tråd om det men där fanns bara ett svar på det. Jag har aldrig hört några problem men man vet ju aldrig.

Bryggade effektförstärkare ger en högre effekt,men biampning ger ett större rum inför svåra(låga) impedanser. Om duu inte ser dig i behov av den högre effekten som bryggade ger så skulle i varje fall jag rekommendera dig biampning.

För bryggning ger inte bättre möjlighet till låga impedanser.MvhKristofer
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/08 :  14:22:45  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Ok, jag hade nog tänkt köra med Bi-amping men det låter ju frestande med bryggning. Sen läser man i den andra tråden att det kan medföra problem med att brygga osså. Mina högtalare är på 8 ohm, då gör det väl inget att brygga?

Off topic: Jag fick inget mail av whiskeymans svar, någon som vet varför?

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:23:27  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Ok, jag hade nog tänkt köra med Bi-amping men det låter ju frestande med bryggning. Sen läser man i den andra tråden att det kan medföra problem med att brygga osså. Mina högtalare är på 8 ohm, då gör det väl inget att brygga?

Off topic: Jag fick inget mail av whiskeymans svar, någon som vet varför?

Det säger inte så mycket att dom är på 8ohm, det är bara ett medelvärde. Dom kan mycket väl fladdra upp och ner vilket innebär att dom är trögdrivan som satan.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:26:50  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Och då blir det sämre att brygga eller blir det bättre? Är kass på att räkna med ström och impedans och så. Hade tänkt att köra dom Bi-amp senare men för tillfället kan jag inte det. Kan jag förstöra något och hur vet jag att det är på väg att förstöras?

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:26:55  Show Profile Send dole a Private Message
Biampa helt klart bästa lösningen. Har förmig att det är ena elak rackare i impedansen de där BoW:arna

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:31:39  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Och då blir det sämre att brygga eller blir det bättre? Är kass på att räkna med ström och impedans och så. Hade tänkt att köra dom Bi-amp senare men för tillfället kan jag inte det. Kan jag förstöra något och hur vet jag att det är på väg att förstöras?

Precis som dole sa .... biamp =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:01:36  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Bara att hålla med föregående talare. Biampa dina B&W.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:10:49  Show Profile Send Saro a Private Message
Högtalarna är på 8 ohm och 3ohm min så ifall han bryggar å blir det 4ohm normalt och ca 1.5 ohm min eller? Är jag helt ute och cyklar?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:25:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
testa båda om det går..du förstör ju inget...det finns ju andra dimensioner än bara effekt /impedans..t.ex separata strömförsörjningar till varje kanal möjlighet till korta högt kablar... skulle oxå sätta en spänn på biamp men grundregeln är väl att prova allt som går :-)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:20:33  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Högtalarna är på 8 ohm och 3ohm min så ifall han bryggar å blir det 4ohm normalt och ca 1.5 ohm min eller? Är jag helt ute och cyklar?

Hmmm.... han ändrar väl inte impendansen i högtalarna ??

Därimot så ger inte slutstegen lika bra i kanske 3ohm tex (om dom nu gjorde det innan han bryggade)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:34:24  Show Profile Send Saro a Private Message
n00b: Bryggar man ett slutsteg så "ser" det halva impedansen på en högtalare.. Så ifall man bryggar en högtalare på 8ohm så reagerar slutsteget på 4 ohm. Jag vet inte varför det är på detta sätt men någon som känner sig manad kanske kan förklara detta lite närmare.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:42:20  Show Profile Send Rebo a Private Message
Samuel: Det beror på att, som jag skrev lite mer om nyss i ett liknande inlägg, att höger och vänster kanal delar på lasten i bryggatt läge. Då ena kanalen pytsar ut ström så sugs samma ström in av den andra kanalen.
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:02:20  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jodå nu har jag fått mina steg och jagh kan bara säga att jag har aldrig trott att mina högtalare kunde låta så här bra. Speciellt basen lever ett nytt liv. Lite mer bas men framförallt bättre bas. Spelade en riktigt jobbig passage som jag aldrig hört hur den låter, men nu vet jag precis hur det ska låta. Underbart! Tyvärr har jag inte möjlighet att Bi-ampa än men det kommer när jag får tag i kablar.

En helt annan grej. Det brummar lite från högtalarna nu när stegen är kopplade. Något man kan göra åt och vad ska man göra åt det? Förresten tack för alla svar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000