Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:43:17
|
OK, här är situationen.
Jag tycker Quad 99 CD-P verkar precis helrätt för mig. Priset är riktigt humant och den har fått strålande kritik. Jag tänker köra den direkt in i mitt Electrocompaniet AW250R som i sin tur driver ett par B&W 802 S3. Var är då problemet? Jo, Mitt slutsteg rekomenderas å de varmaste att drivas balanserat och Quad:en har givetvis inte XLR. Vad göra? Provlyssning går inte då min anläggning är i Spanien där jag bor, men Quad är mycket billigare i Sverige. Spanska hifi affärer lämnar heller aldrig ut grejer.....
Hade ni "vågat"chansa....eller är det bättre att försöka hitta en beggad ADvantage CD1S eller något annat för samma peng? (tycker även Cairn Fog2 verkar intressant men den är väl dyrare...?)
Hjälp, har bara denna veckan på mig att bestämma mig.... |
Artphotography |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:47:20
|
cairn fog2 kostar väl 12,5tusen tror jag så den är ju inte dyrare och sen om du vill ha quadden kan du väl köra en rca-xlr kabel?? |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:53:10
|
quote: Originally posted by ekman
cairn fog2 kostar väl 12,5tusen tror jag så den är ju inte dyrare och sen om du vill ha quadden kan du väl köra en rca-xlr kabel??
Fast då är den inte ballad längre ???
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:54:31
|
signalen blir väl inte balanserad nej så det blir inte 100% rätt men jag tänkte mer om d blir bättre att köra på dom balanserade ingångarna även om inte signalen är balanserad |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:55:29
|
Du har väl kollat upp nivåregleringen på Quaden? Är det en digital volymkontroll? Hur många dB kan man sänka från full nivå? Helst skall den gå att sänka helt. Är den analog behöver du inte fundera. Ta en titt på slutstegets ingångsimpedans obalanserat. Kan vara lägre än balanserat.
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 21:57:59
|
Jajo visst kan man köra RCA/XLR men jag är lite skeptisk till det.
Fog2:an trodde jag låg på 18-19', har jag så fel där?
Vilken hade ni trott mest på: Fog2 eller 99CDP? för samma peng... |
Artphotography |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 22:02:12
|
quote: Originally posted by Dan
Jajo visst kan man köra RCA/XLR men jag är lite skeptisk till det.
Vissa cd-spelare gör väl just detta invändigt. Bara för att det sitter XLR kontakter betyder det väl inte att cd-spelaren är en balanserad konstruktion eller?? |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 22:08:49
|
cairn ligger på 18 med uppsamplare...
/Jonas |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 22:12:14
|
men en råcairn ligger väl på 12,5 va??? upsampling e ju bara ett tillval ju och quadden är ju inte upsampling på så testa foggen |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:10:26
|
Timbre: det är digital volymkontroll men ur testen från HifiNews skrivs det så här: " I could detect no qualitative difference between the fixed and variable outputs, so I would suggest that the potentiometer is of a very high quality. In other words, you must not feel that using the 99 CD-P's pre-amp capability is a compromise."
Ekman: Quaden har upsampling x2 24/192 |
Artphotography |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:22:16
|
quote: Originally posted by Dan
OK, här är situationen.
Jag tycker Quad 99 CD-P verkar precis helrätt för mig. Priset är riktigt humant och den har fått strålande kritik. Jag tänker köra den direkt in i mitt Electrocompaniet AW250R som i sin tur driver ett par B&W 802 S3. Var är då problemet? Jo, Mitt slutsteg rekomenderas å de varmaste att drivas balanserat och Quad:en har givetvis inte XLR. Vad göra? Provlyssning går inte då min anläggning är i Spanien där jag bor, men Quad är mycket billigare i Sverige. Spanska hifi affärer lämnar heller aldrig ut grejer.....
Hade ni "vågat"chansa....eller är det bättre att försöka hitta en beggad ADvantage CD1S eller något annat för samma peng? (tycker även Cairn Fog2 verkar intressant men den är väl dyrare...?)
Hjälp, har bara denna veckan på mig att bestämma mig....
Det går att köra balanserat ändå med en egenhändigt gjord specialkabel! Det finns t o m fördelar med detta då du slipper det extra fasvändande steget från "försteget".
Annars behöver du inte vara så orolig för att köra obalanserat. Din förstärkare är nämligen obalanserad inuti(?), det är vanligt att det sitter en extra differentialförstärkare på ingången. Om man kör obalanserat är det ibland så att man går in med signalen efter denna, så det kan låta bättre med obalanserad in. Men jag vat ej exakt hur AW250R ser ut på ingången.
Om du inte tänker använda extremt långa signalkablar, typ över 20 m, samt är bosatt i ett normal elektromagnetiskt fält, så brukar det inte behövas balanserade kablar.
Men en specialkabel RCA-->XLR-kabel är fin att löda ihop om du vill köra balanserat ändå.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:27:44
|
Ja, det kan man ju bara tolka som att den även går att få tyst på... Alla gör inte det. Vet du varför E-companiet rekommenderar balanserad uppkoppling... |
|
|
masur
Member
159 Posts |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 22:34:16
|
oki jag visste inte att quadden hade upsampling nu är ju den stora frågan vad som låter bäst av quad med och cairn utan upsampling då =) |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 23:08:02
|
Timbre: nä, jag vet inte varför de rekomenderar balanserat. Men överallt där jag kunnat läsa personliga erfarenheter har alla tyckt det blev bäst balanserat.
PederB: Vet du ifall förstegsdelen är bra i Fog2:an? Tänker du köra den via separat försteg? |
Artphotography |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 23:11:08
|
Knoppen: Tack för tipset med kablage...
PederB: Var köpte du din Fog? Finns den att hitta i Skåne? |
Artphotography |
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:40:44
|
Dan: Jag har tänkt att köra Fog 2:an balanserat direkt till ett GamuT D200 slutsteg. Jag har självklart inte kunnat jämföra med allt själv men jag vet flera som testat Quaden och och inte blivit direkt övertygade. Även Shanlingen får se sig slagen på fingrarna liksom Arcam fmj. Jag har beställt min på http://www.ljudmakarn.se/ men närmast dig är nog HIFI-stället i Göteborg. Fog 2an kostar under 12000.- utan uppsampling men den går att uppgradera senare om du inte vill lägga pengarna för uppsamplingskortet med en gång! mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 21:50:53
|
PederB: TAck för info. Jag lutar nog mer åt "Foggen" nu faktiskt. Men jag kommer att köpa "basic" eftersom den går att uppgradera i efterhand. Sånt tycker jag är hur smart som helst. Mer av den varan alla tillverkare!! |
Artphotography |
|
|
|
Topic |
|