HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Internt eller externt högtalarfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/25 :  21:29:24  Show Profile Send Sondek a Private Message
Hur stor påverkan har egentligen detta?
Man kan ju alltid säkra filterkomponenter med smältlim o.s.v. men viss påverkan utsätts väl filterkomponenterna av ändå då dom monteras inne i lådan? Tänker på magnetfält som påverkar den elektriska karakteristiken på filtret och även vibrationer m.m. Jag tänker då främst på mindre stativhögtalare för större golvare kan ju placera filtret lite mer avskillt.


Bättre och bättre dag för dag :-)

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/26 :  15:42:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Magnetfältet kvadratiskt mot avståndet kan jag tänka. Det går ju dessutom att orientera komponenter i delningsfiltret så påverkan, om den finns, minimeras. Om man inte vill ha massa rishögar på golvet kan man ju sätta filtret i en låda av "bonnjärn".
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/26 :  16:15:13  Show Profile Send Sondek a Private Message
Jo jag känner ju till att spolar framförallt vinner på att läggas i vinkel mot varandra så att magnetfällten inte samarbetar.
Men frågan är hur mycket bättre det blir med filtret externt inbyggt i en låda? Är det mest en teoretisk grej eller kan man verkligen höra skillnaden??

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/26 :  16:20:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vissa kondensatorer är mikrofoninska under tryckförändringar. I lådan är det inte ovanligt med 150 dB för en 6,5":are.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/27 :  08:08:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om man lägger filtret utanpå kanske ljudet blir "luftigare" ....

Å andra sidan, kondingar som är "mikrofoniska" passar inte i filter eftersom de i övrigt ger mycket distortionsprodukter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/27 :  08:37:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Och hur vet man vilka kondingar som är mikrofoniska eller inte?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/27 :  20:46:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Räkna med att plastkondingar (läs polyprop) är skapligt omikrofoniska eftersom de säkert är sintrade och lindorna har bakat ihop sig till en kompakt klump.
Kondingar som inte är sintrade eller inte kan sintras är mer benägna att ha massa luft i lindan vilket i sig ger upphov till vibrationer, vilket i sig ger distortion.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/27 :  21:52:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tack
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/28 :  13:59:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag måste jaga kompisen som gjort grundliga distortionsmätningar på olika typer av kondingar.


Jag har sedan en pragmatisk inställning, jag vill ha så lite "kraffs" som möjligen liggande utanför högtalare/förstärkare. Det finns ju risk att man gör åverkan på filtret, får lödningar och kontakter att släppa eller försämras när man hanterar grejjerna, dammusger eller vattnar blommorna som står ovanpå högtalarna ... ().
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000