Author |
Topic |
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 11:30:30
|
Tjena,
Påverkas ljudet negativt av att bryggkoppla två slutsteg? Frågan avser då det i vissa avseenden kan vara billigare att bryggkoppla två tex Nad en att köpa ett kraftigt slutsteg.
Så på forumet när det var en j-a massa slutsteg bryggade.
Mvh Jonas |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 11:42:28
|
Tror inte dom ger bra effekt vid låga laster !!!
Så det gäller att du har snälla högtalare :P
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:00:54
|
Monster,
Jag har fått för mig att bryggkoppling av slutsteg endast ska tillämpas om man har en högohmig högtalare och om denna högtalare har låg känslighet Genom bryggkoppling ökar spänning över högtalaren med en faktor två ...
Vet dock inte om bryggkoppling kan ha en negativ inverkan på ljudet
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:10:15
|
Neriks. Det stämmer nog bra. Vid bryggkoppling känner vardera steget av en 8 ohms låda som om den vore på 4 ohm. Utöver det borde inte bryggkoppling ha några direkt negativa effekter. Om inte stegen hade ett eget Ri skulle effekten öka med en faktor 4ggr. Normalt kan man nog räkna med en effektökning på 3ggr men som sagt får man passa impedansen. Annars kan det bli varm och dyrt. |
Edited by - Flint on 2003/01/08 13:24:23 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:43:12
|
Om jag inte har missuppfattat anledningen till att man bryggkopplar så är det för att få ut mer effekt ur förstärkeriet. Detta åstadkoms genom att man seriekopplar förstärkarna. Det här medför att impedansen ökar, inte minskar som är fallet med en parallellkoppling som gäller när det är biwiring eller biampning. MvhKristofer |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:53:09
|
Hade ett Sony TA-N80es för några år sedan och vid bryggkoppling så fick det steget ett väldigt fladdrigt DC-uppförande eller vad jag nu skall kalla det för. Dc på utgångarna for i alla fall upp och ner lite som det ville men höll sig inom ca:+/-50mV i alla fall. |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:56:48
|
Med Martin Logan får man ha Kralliga slutsteg som börjar på 4ohm och går ner till 1,2 ohm blir det intresant med bryggade slutsteg |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:58:14
|
whiskyman Håller med dig om bryggkoppling men inte om biwiring. Om du skickar en gemensam signal till lådans filter eller via två kablar till varsin del i samma filter påverkar inte totala belastningen. Förstärkaren ser samma belastning i båda fallen. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:59:24
|
Distorsionsnivån verkar öka när man bryggkopplar. I alla fall på dom slutsteg jag testat. Det gjorde att upplösningen blev sämre. Jag tyckte det var bättre att bi-ampa, vilket gav samma kontroll som med bryggkopplingen men med bibehållen upplösning. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:07:19
|
quote: Originally posted by Flint
whiskyman Håller med dig om bryggkoppling men inte om biwiring. Om du skickar en gemensam signal till lådans filter eller via två kablar till varsin del i samma filter påverkar inte totala belastningen. Förstärkaren ser samma belastning i båda fallen.
Nej förstärkaren ser inte samma impedans. Men det kan ju vara som så att vi missuppfattar varandraMvhKristofer |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:07:56
|
Jag märker på era inlägg att ni är skeptiska till bryggkoppling. Det är jag med efter att ha bränt några steg. Dahlberg pratar om fladdrig DC. Det problemet finns normalt även hos vanliga motkopplade transistorsteg men ökar förmodligen vid bryggkoppl. Sen kommer problemet kortslutningsskydd som just känner av belastningimpedans. Allt ökar förmodligen med en faktor ggr 4. Det jag menar är att bryggan i sig inte borde påverka ljudet men när man tänker efter så är också nämnda problem en påverkan. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:12:11
|
whiskyman quote: Nej förstärkaren ser inte samma impedans. Men det kan ju vara som så att vi missuppfattar varandra
Intressant. Hur menar du. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:13:45
|
quote: Originally posted by Flint
whiskyman Håller med dig om bryggkoppling men inte om biwiring. Om du skickar en gemensam signal till lådans filter eller via två kablar till varsin del i samma filter påverkar inte totala belastningen. Förstärkaren ser samma belastning i båda fallen.
Nej förstärkaren ser inte samma impedans. För enligt Kirchoffs lag om parallellkopplingar så halveras impedansen.Men det kan ju vara som så att vi missuppfattar varandraMvhKristofer |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:25:32
|
I teorin har du rätt om herr Kirchoff men du delar ju upp filterdelarna och matar dom från olika kablar. Enda skillnaden är att uppdelningen sker vid förstärkaren. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:26:02
|
Så om man "räknar" på bryggkoppling är teorin att man paralelkopplar två slusteg, dvs vissa parametrar tex impedansen ska ränkas som ett parallelt förvarande.
Mvh Jonas |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:29:04
|
Monster Är det en fråga eller ett konstaterande? |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:30:13
|
Var ligger fördelen till bryggkoppling?
Det verkar inte vara några direkta fördelar?
Mvh Jonas |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:32:11
|
Monster quote: Var ligger fördelen till bryggkoppling?
Svar: Ökad matematisk uteffekt. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:57:27
|
Det var en fråga.
Det var tyvärr ca 10 år sedan man satt vid skolbänken och räknade på slusteg etc.
mvh Jonas |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:08:30
|
Monster OK. Om du tycker det så kan du ju ta en liten repris. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 16:52:34
|
Så här brukar det ligga till med många steg som man kan bryggkoppla.
Då man kör steget bryggatt så drivs lasten (högtalaren) balanserat. Då ena kanalen matar ut ström genom lasten, ”suger” den andra kanalen in samma ström. Detta är orsaken till att ett balanserat byggt slutsteg inte går att bryggkoppla, eftersom de redan arbetar på detta sätt.
Ett bryggatt steg kan ge dubbla spänningen över lasten (högtalaren), men den maximala strömmen den kan trycka ut/in ökar inte, jämfört med ”obryggatt”.
Detta medför att den maximala uteffekten ”bryggatt” blir högre så länge strömmen inte är den begränsande faktorn. Vid låg impedans så kommer dock strömkapaciteten att begränsa uteffekten och detta är orsaken till att uteffekten från ett bryggatt steg inte ökar spec. mycket då impedansen krymper från t.ex 8 till 4 ohm. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:41:15
|
Dessutom halveras dämpfaktorn inte så kul om man ska driva bas vid höga nivåer. |
Skeptiker |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:06:31
|
Dämpfaktorn är normalt så pass hög, iaf så länge vi inte har med rörsteg att göra, att det inte gör något att den halveras.
Denna diskussion har förts här på forumet tidigare. Alla här kanske inte delade min åsikt, men flera kända förstärkarkonstruktörer gör iaf det. |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:08:50
|
quote: Distorsionsnivån verkar öka när man bryggkopplar
Enligt vad jag läste i en test av bryston modell 14 som internt är bryggkoplat per kanal DVS 2 slutsteg i motfas per kanal.
Där framhöll man att eftersom förstärkarna går i motfas mot samma last så minskar distortionen genom att den släcks ut, Men det kanske är så att man har noga matchat slutstegens egenskaper och dom är dimmensionerade för att kuna driva låga laster. Alla förstärkare kanske inte lämpar sig för brygkoppling. |
Rundgång & Omgång |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:25:38
|
HPW: Det stämmer. Distortionstermer av s.k. jämn ordning släcks ut, men de av udda ordning adderas till varandra. Man ska också komma ihåg att spänningsnivån dubblas. |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:49:32
|
quote: Distortionstermer av s.k. jämn ordning släcks ut, men de av udda ordning adderas till
Vad synd att udda tonerna adderas för dom låter ju sämmre än jämn. Varför så är det ngn form av vektor addition/ suptraktion som sker eller varför är det så ? |
Rundgång & Omgång |
|
|
Topic |
|