Author |
Topic |
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 17:45:44
|
Hej Någon som lyssnat på Mumma´s Mosen,Boren och den nya golvaren Sommern.
Åsikter.....!!!!!
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:37:42
|
Tråkigt....!!
Är det verkligen ingen, av alla här som hört ngt/ngn av Mumma Audio´s högtalare.. .
Jag har,men tyckte det skulle vara roligt att höra andras uppfattningar.
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:40:19
|
quote: Originally posted by peder47
Tråkigt....!!
Är det verkligen ingen, av alla här som hört ngt/ngn av Mumma Audio´s högtalare.. .
Jag har,men tyckte det skulle vara roligt att höra andras uppfattningar.
Peder
Tyvärr inte men de skall tydligen passa rör väldigt bra !!! i alla fall enligt Erik Andersson och hans omdöme litar jag på
|
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:04:35
|
Larsho..Hej..!
Det kan du göra,dom passar bla mkt bra till rör. och dessutom är dom ju billiga i förhållande till prestanda.
Har inte hört den nya golvaren,vore skoj om ngn här har hört den.
Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:21:59
|
quote: Originally posted by peder47
Larsho..Hej..!
Det kan du göra,dom passar bla mkt bra till rör. och dessutom är dom ju billiga i förhållande till prestanda.
Har inte hört den nya golvaren,vore skoj om ngn här har hört den.
Peder
Funderar faktiskt på att ev. köpa Mosen + basunderdel men vi får se, priserna börjar bli riktigt intressanta
|
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 01:45:34
|
[/quote]
Funderar faktiskt på att ev. köpa Mosen + basunderdel men vi får se, priserna börjar bli riktigt intressanta
[/quote]
Håller med dig,speciellt nu när den nya Sommern har kommit så är priserna sanslöst intressanta.
Har flera kompisar som har enbart Mosen,både rör och solid state people....fungerar mkt bra i båda lägren.
För det lilla pris som Mosen kostar ny, så är det en grymt bra byggkvalite och även musik-kvalite´.
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 09:43:31
|
hi
har själv mosen + mosen under se bild www.hififorum.nu/photo_album_view.asp?cname=Main+Album&mid=32&cid=1782# klicka på "min stereo" (visserligen har tommy johansson bytt ut standard diskanterna från vifa till scan speak) och högtalarna låter väldigt bra och nu kommer en klyscha hittar du ett par bättre för pengarna KÖP dem istället ... och tipsa mig vilka de isåfall skulle vara... enligt tommy finns det en risk med att köpa beg boren eftersom elementen (mel/bas) inte tillverkas längre den nya sommern har jag inte hört ännu men enligt tommy de bästa han byggt men å andra sidan vad ska han annars säga... såg ett par mosen/mosen under på hifimagasinet för 9500 kr ... som de säger i H&M ...ett kap
mvh thomas
|
Edited by - x2000 on 2003/01/06 09:46:53 |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 10:13:52
|
quote: Originally posted by x2000
hi
har själv mosen + mosen under se bild www.hififorum.nu/photo_album_view.asp?cname=Main+Album&mid=32&cid=1782# klicka på "min stereo" (visserligen har tommy johansson bytt ut standard diskanterna från vifa till scan speak) och högtalarna låter väldigt bra och nu kommer en klyscha hittar du ett par bättre för pengarna KÖP dem istället ... och tipsa mig vilka de isåfall skulle vara... enligt tommy finns det en risk med att köpa beg boren eftersom elementen (mel/bas) inte tillverkas längre den nya sommern har jag inte hört ännu men enligt tommy de bästa han byggt men å andra sidan vad ska han annars säga... såg ett par mosen/mosen under på hifimagasinet för 9500 kr ... som de säger i H&M ...ett kap
mvh thomas
Det vattnas i munnen när man ser dessa läckerheter !!!
|
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:40:52
|
hi
... om han fortfarande gör det vet jag inte men det tror jag ring och fråga
det kostade 2500 kr när han gjorde det för mig i påskas (2002)
det är en del jobb bl a måste hålet där skrikarn ska sitta fräsas upp han bytte nå't i filtret plus att han bytte internkablaget
men det var värt varenda krona
mvh thomas |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 09:04:21
|
Tack för svaret Thomas (X2000). Tommy Johanssons jobb brukar vara värt pengarna. Jag tycker t.ex. att hans signalkablar och strömsladd är väldigt bra. Strömsladden speciellt till cd-spelaren, mindre hörbar effekt på förstärkaren. |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 09:29:08
|
quote: Originally posted by B Peter
Tommy Johanssons jobb brukar vara värt pengarna. Jag tycker t.ex. att hans signalkablar
...kan bara instämma använder hans signalkabel (balanserad) och den låter väldigt bra och den har ett angenämt pris också ...
mvh thomas |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 10:53:37
|
Vem är denna Tommy Johannson? Presenterar han sig och sina produkter på någon websida?
"Har jag missat nått!?" -Timon
//Walter |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:20:23
|
Tommy Johansson "är" Mumma Audio. Gör högtalare, högtalarkablar, signalkablar, nätkablar och en del modifieringar av elektronik. Jag minns inte telefonnumret, han bor utanför Borensberg. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 14:52:03
|
Har ägt mosen under ca 2 år, även hört boren mycket. Jag gillade mosen länge, många andra verkar tycka detsamma. Det enda negativa jag hörde var från en kille som tyckte att delningen lät mysko, han var inte nöjd. Jag hade hört likadana tongångar från en inspelningstekniker också. Det var först efter ett par år som jag själv började störa mig på detta och då efter att ha jämfört mot en del andra produkter. Då började jag skärskåda dessa konstruktioner och finner en del misstänksamma egenheter, som i mina ögon tyder på att Tommy inte ha så mycket kunskaper om filterdesign, men däremot är en duktig snickrare med god smak och bra öron.
Så subjektivt sett tycker jag att mosen är en trevlig högtalare men jag vill ha en mera balanserad och neutral högtalare idag.
Mvh |
markih |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 18:23:20
|
Hej igen...
*Jag minns inte telefonnumret, han bor utanför Borensberg.*
Tommy´s telefon-nr 013-39 30 12 ....hälsa gärna från mig,Peder
markih..du skrev.. --------------------------------------------------------------------- *Har ägt mosen under ca 2 år, även hört boren mycket. Jag gillade mosen länge, många andra verkar tycka detsamma. Det enda negativa jag hörde var från en kille som tyckte att delningen lät mysko, han var inte nöjd. Då började jag skärskåda dessa konstruktioner och finner en del misstänksamma egenheter, som i mina ögon tyder på att Tommy inte ha så mycket kunskaper om filterdesign, men däremot är en duktig snickrare med god smak och bra öron.* ---------------------------------------------------------------------- Mosen fick otroligt bra omdömmen i tester för ngr år sen....men det är en högtalare som spelar engagerat och griper tag i återgivningen...inget *laid-back* där inte .Vet inget om hans teoretiska kunskaper i konsten att tillverka kablage heller...men i de uppsättningar där jag har lyssnat på hans kablage så har de fungerat bra praktiskt...det viktigaste tycker jag
Enligt Åke Våg,ljudnestor från västkusten. Så tyckte han att Tommy skulle patentera både filterdesign och basavstämmnings-lösningarna i den nya Sommern
Obs markih...ingen kritik mot ditt inlägg...
Men av de högtalare som jag lyssnat på upp till 7000:-/par som Mosen kostar idag så......ja du får gå BETYDLIGT högre i pris för att matcha dom.....enligt mig
Hej.. så länge... Peder
|
Våga vara *openminded* |
|
|
JG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:44:36
|
Har precis blivit rekommenderad dessa högtalare (Mosen) på en annan tråd här och undrar därför vilka som säljer dem. Finns det någon detaljist i Göteborgstrakten tro ?
Hälsningar JG |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:49:55
|
Erinrar mig om att man kunde köpa Mosen som byggsats? För knappa 5 lax kunde man få altt man behövde, och sedan var det bara att skruva ihop grejerna... Drömmer jag? |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 01:20:28
|
Du har helt rätt...det kunde man för ngr år sen,men nu levereras dom färdiga att koppla in i systemet. Det visade sig tydligen att vissa köpare inte hade så stora lödkunskaper vilket försämrade högtalarens återgivnings-kvalite....ngt som enligt Tommy självklart kunde försämra högtalarens rykte....en ev blivande kund kunde ju inte veta om det var en kundlöd som kanske levererade sämre musikkvalite som han lyssnade på någonstans.
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:24:43
|
Har själv byggt Mosen med basunderdelarna, och lödningen var inte det svåra där tyckte jag!! Nej, sandwichkonstruktionen var ganska svettig, massiva!! Dom väger 90kg/paret. |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:44:15
|
De säljs hos Golden Age i Allingsås tror jag.
quote: Originally posted by JG
Har precis blivit rekommenderad dessa högtalare (Mosen) på en annan tråd här och undrar därför vilka som säljer dem. Finns det någon detaljist i Göteborgstrakten tro ?
Hälsningar JG
|
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:47:34
|
quote: Originally posted by Gebex
De säljs hos Golden Age i Allingsås tror jag.
quote: Originally posted by JG
Hälsningar JG
Jag kan ha fel men jag tror att bara Tommy Johansson själv säljer dem. Fast du kan få köpa mina, med originalstativ, som jag köpte av Tommy för ett år sen. |
|
|
JG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 12:43:44
|
B_Peter:
Det kan ju vara intressant, var bor du ? Men varför skall du sälja dem ? Jag tyckte jag läste att du var så nöjd med dem !? |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 15:24:40
|
JG, bra fråga! Grejen är den att jag är sugen på att testa en högtalare med ett enda element för alltihop. En sån där lättdriven historia, typ 98db/1w,m. De kostar hiskeliga pengar så måste nog sälja vad jag har först. Fast å andra sidan, kanske inte så klokt? I alla fall så har jag högtalarna i Katrineholm, men jag pendlar till Nynäshamn (veckosluten där). Jag har alltså inte basunderdelarna, utan istället de sandfyllda trästativen som finns som tillbehör. |
|
|
JG
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 16:45:06
|
B Peter; Hur påverkar trästativen / basunderdelarna ljudet då? Basunderdelar innebär mer bas kan jag förstå, men är de nödvändiga? Hmmm...fast Katrineholm blir ju lite svårt, eftersom jag bor i Göteborg. Jag är inte så konkret i byta-högtalar-projektet ännu. Men Mosen låter onekligen spännande för mig som kör rör och tycker om högtalare som försvinner. (I ljudbilden, alltså) |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:18:48
|
JG, ingen brådska för min del heller som du märker. Jag jämförde Mosen med mina andra högtalare, ett par Castle Pembroke med splitter nya baselement. Båda högtalarna hade alltså i stort sett lika nya element. Det var rent löjligt hur stor skillnaden var, i jämförelse med Mosen så måste man vinkla in Pembroke radikalt och sitta bra nära och dessutom blunda för att ljudet ska släppa ens en tiondel så bra från Pembroke. |
|
|
Topic |
|