HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny förstärkare till dali 470
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/24 :  09:10:59  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har i dagläget en Denon pma-1500R men är sugen på att ta stegt till lite mer seriöst förstärkeri. Så nån som vet vad som skulle funka lite vägledning osv..
H/alexanderj

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/05/24 :  21:45:37  Show Profile Send marens a Private Message
Det är absolut inget fel på den förstärkaren. Jag har haft en sådan själv och var väldigt nöjd men har numera flerkanalsförstärkare istället.

Begränsningen sitter definitivt i högtalarna.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/25 :  16:31:26  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ne det tycker jag inte heller.
Men dom högtalarna står sig vädigt bra fortfarande enligt mig & många andra som jag har träffat genom åren.
Ville mest höra vad folk rekomenderar för stärkare till dessa Dali då jag inte tänker byta dom på bra många år.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/05/25 :  18:54:33  Show Profile Send pak a Private Message
vad är du ute efter för klass? vad gillar du för ljud?
denonen är säkert bra den men kanske inte för alla.-kan aldrig tänka mig att högtalarna är nån begränsning.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/25 :  19:14:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Nja, allt har ju sin begränsning, således din förstärkare samt dina högtalare, frågan är ju dock HUR dom begränsar, och huruvida dom begränsar i ditt system subjektivt eller objektivt sett, eller kanske inte alls?. Vet vi ditt behov och vad du är missnöjd med så blir det mycket lättare att hjälpa till.



Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/05/25 20:01:58
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/25 :  19:52:48  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Igenkligen inte missnöjd med den, men skulle kankse vilja ha lite mer kontur i basen.
Sen en mer (hifi) inriktad försärkare.
Funderar på att dämpa om övre elementet i 470 med typ våffelformad dämpmaterial istället för det vita ullen. Vad tror ni om det?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/25 :  20:07:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Titta på någon Rotel förstärkare, de spelar i regel stramt och kontrollerat. Övre elementet? Hur är högtalaren delad? Spelar bägge basarna i samma frekvensområde?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/25 :  20:09:49  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Vet inte tror det , men vet att det är skilda kammare till dom.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/25 :  20:22:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Var i basen finns problemen? Övre, mellan eller lägsta basen?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/25 :  22:30:46  Show Profile Send alexanderj a Private Message
mellan & lägsta, känns som det fattas attack i mellanbasen/mellanregister...

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/05/25 :  23:19:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Gillar du grund ljudet hos dina Dali alexanderj så ska du naturligtsvis inte sälja dem utan testa någon annan stärkare först och främst för att se vad det kan ge. Ett sätt är ju att bjuda hem några Hifi nördar med sina förstärkare för en jämförelse för att få lite intryck eller kontakat någon handlare och ta med din Denon för lite jämförelser emot andra stärkare och är det något som blir intressant så ber du om ett hemlån för att testa seriöst på dina egna högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/05/26 :  19:50:35  Show Profile Send pak a Private Message
Vad har du för källa?-vilken cd osv..
en lite för tam cdspelare kan ju också i högsta grad ge ett "tunnt"klent och mesigt ljud-skrikigt och eländigt.
annars så kan ju Arcam möjligens hjälpa till lite i mellanbasen vill jag minnas.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/26 :  20:25:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Akustiken grabbar, akustiken

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/26 :  20:27:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
mellan & lägsta, känns som det fattas attack i mellanbasen/mellanregister...


Ok, vad har du för känslighet på burkarna?
Ett alternativ kan vara att förstärkaren är lite för klen så den inte kan hantera dynamiktoppar i musiken fullt ut, du kan ju även prova med laborering av stoppningen, prova i så fall att ta ut ullen och ersätt med något som dämpar i lägre frekvenser, bli dock inte förvånad om det är svårt att få till, har du en dipp i frekvenskurvan som är kopplad till konstruktionen och som är så pass stor att du inte kan leva med den är nog mitt råd att se sig om efter annat.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/26 :  20:41:19  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Denon dcd-1450 men uppgraderad opampar.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/05/26 :  22:27:54  Show Profile Send JonasY a Private Message
Och omvänt, har du en rejäl dipp i frekvenskurvan som är kopplad till akustiken kommer ingen förstärkare i världen att hjälpa.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/27 :  10:37:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Har haft erfarenhet av både den stärkaren, cd'n och högtalarna.

Stärkaren är det inget större fel på. Den är duktigt kapabel att leverera bra bas. Strömstark och bra tryck i botten!

CD'n kan väl upplevas lite slankare, men de balanserar varandra rätt bra.

Högtalarna är nog där "felet" sitter. I mina öron är de väl slanka i botten och lite försynta i sin spelstil.

Om du inte råkar lida av stora problem med ditt rum så tror jag du får ut mest för pengarna genom att uppgradera högtalarna. Även om du hakar på en riktig monsterstärkare tror jag det blir svårt att få fram riktig brottarbas och tryck i midbasen med de burkarna du har, tyvärr...

Det kan iofs hjälpa att koppla in en sub, men om du har problem långt upp i mellanbasen kan det bli tokigt det med. Subben påverkar dock ljudet även långt upp i diskanten med tanke på det extra fundamnet som den tillför, men jag tror att ett par helt andra högtalare är bättre om du nu ska uppgradera.

Ett annat tips är att testa annan placering av anläggningen.

I ett av mina gamla rum så fick jag noll och ingen botten i ljudet om jag spelade på kortsidan av rummet. Vred helt sonika anläggningen ett kvarts varv och spelade på långsidan istället. Då kom basen fram och ljudet blev riktigt bra och balanserat. Kostade lite tid och svett, men inga pengar. Tror inte jag skulle kunnat få till ljudet på kortsidan i det rummet oavsett högtalare och anläggning i övrigt...

Enligt mig gör rummet mest för ljudet, sedan högtalare, förstärkare, källa och sist kablar.

Ge dig ut på lite turné och kolla in olika högtalare. Prova att låna hem och se hur de fungerar hemma hos dig. Låna även med en annan stärkare och CD så kan du experimentera lite med olika kombinationer och se vad som händer.

Lyssna i butik och bilda sig en uppfattning är vettigt, men det säger inget om hur det kommer låta hemma hos dig med de förutsättningar som råder där.

Hoppas du får ordning på ljudet! Det behöver inte vara krångligare än att byta placering av anläggningen (om det går).

Om inte det hjälper lägger jag mina tio cent på nya högtalare!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/27 :  19:46:53  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag är nöjd med ljudet men allt kan bli bättre
Jag tänker inte byta högtalare då jag gillar ljudet är bara det där lilla lilla i midbasen ......Ska göra lite svalander tweak osv sånt gjorde susen på mina gammla blackdiamond.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/27 :  22:35:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tror nog att med lite tweak och pill med placeringen så kan du nog hitta lite extra knuff i midbasen! En så enkel sak som att lyfta bort soffbordet, om man har ett sådant, kan göra smärre underverk för ljudet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/05/30 :  17:18:39  Show Profile Send marens a Private Message
Om du tror på att högtalarna har mer att ge så behåll förstärkaren och jobba med rummet och placeringen. Jag har fått bra resultat genom att dämpa spegelbilderna bakom högtalarna och införa mer möbler i rummet. Mer soffor och sittmöbler så att man får plats med mer vänner är bra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/31 :  09:10:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
känns som det fattas attack i mellanbasen/mellanregister...
Så blir det om du har för lång efterklang i basen i rummet. Booomar det mycket i rummet vid vissa frekvenser?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/31 :  21:42:41  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Vad vet ni om denna
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?refid=46&lev=&product=937

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:00:36  Show Profile Send 24U a Private Message
alexanderj

Vet ej mycket om vare sig Din stärkare eller CD, me om det är Dali 470 ur Evidence-serien, så är min erfaring att den är varmare och mer mellanbasig än senare Dali. Om jag inte missminner mig ansågs den som årets högtalare ett år? Läser att flera tycker förstärkaren är stark, men hittar inget om hur starkt Du vill spela. Vanlig integrerad på 100-talet watt tappar taget fortare än vad som oftast uppfattas. Känns igen om basen grundar upp, mellanbasen blir överdominat men inte snygg utan bullrig och fet, samt att diskant och övre mellan börjar bli hårt och stickigt.

Tror definitivt dessa Dali kan ge ganska bra punch och driv, förutsatt muskler och akustik som inte "suger" bas eller överbetonar andra register så att du får maskeringseffekter. De är på 4 ohm och vare sig direkt tröga eller lätta. MEN, detta räcker gott för att anstränga en normal förstärkare. 4 ohms last är svårare än vad många uppfattar, bara kolla affektmätningar i tidningar, där de flesta börjar tappa ork redan i 4 ohm. Skall man sedan spela lite högt, börjar det svikta betänkligt. Så på ren svenska; så jäkla snäll är inte Dina högtalare.

Förstärkaren på Din länk ovan är hygglig. Prisvärt ljud, god ork för en 2 x 100 wattare och en volymkontroll som suger fett (usel).

CD'n med moddade OP skulle jag testa i en anläggning hos en kompis. Moddning av OP kan bli bra, men kan lika gärna bli snett. Många vill ha "mer detaljer", monterar snabbare, "bättre" op-ampar, men glömmer sampassningen, varvid en CD eller en DAC kan bli ljus och kylig. Anpassades nätdelen (drivspänningarna) till de nya OP, kan spela roll? Om Du monterade de nya OP i socklar, kanske Du kan slänga i de gamla och kolla skillnaden?

Kika gärna på lite begagnade kraftfulla stärkare. Inget är så välgörande som kraft med högt i tak. När basen spelas med riktigt god kontroll har jag ofta upplevt att rumsakustiska problem blir mindre påtagliga (försvinner inte dock) därför att den bättre kontrollen inte aktiverar resonanser på samma sätt. Testa också vad som händer genom att "spela åt ett annat håll" i rummet. Lycka till; förtvivlan är till för att byta mot förtröstan... :-) *lätt å säga*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:09:59  Show Profile Send 24U a Private Message
Förlåt... glömde... med kraftfullare integrerade menades ca 150-200 watt stabilt i 8 ohm och så nära dubbelt som möjligt i 4 ohm. Det får inte vara "tuggummiwatt"!!! Är det en klass AB förstärkare och den vägen under 20 kg skall man tvivla och kolla siffrorna. Ovan prestanda i klass AB brukar hamna på 25-30 kg. Kolla in Vincents 234:a. Ger 200 watt i 8, kanske lite svajjig med 300 i 4 ohm. Men har lyssnat mycket på den och den är styv och låter faktiskt jäkligt bra. High Fidelity kallade den ett fynd.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/02 :  10:21:48  Show Profile Send 24U a Private Message
Går ju bjuda... http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18441...

Inte stärkaren som styr omdömet kring musiken, upplever jag. Tror det är hans Elac högtalare som funkar bäst med lite glesare musik. Har manglat Rammstein och annat med gott resultat.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/06/03 :  11:29:07  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Kan ni nämna några alternativ för om kring 5000:- på begagnatmarknaden.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000