HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudfel, varför??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/08 :  10:39:04  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Jag har en Pioneer VSX-609RDS receiver. Som fronthögtalare kör jag Canton LE-101, center: Canton LE-105, Sub: Audio Pro Sub+, Surround: Audio Pro OneHouse.

Det jag har upptäckt på senare tid (det kanske har funnits även tidigare) är ett irriterande läte som uppstår då jag försöker spela väldigt höga (ljusa) toner. Exempelvis då jag kör Norah Jones i CD-spelaren.

När hon sjunger riktigt högt så låter det nästan trasigt ur högtalarna. Det knastrar om de kan man nästan säga... Svårt att förklara. :)

Samma fenomen hörs även i vissa DVD-filmer då dialogen är hög och klar, ex i Sopranos.

Det låter lika illa ur båda frontarna samt centern...

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Är högtalarna trasiga? Kan det vara förstärkaren?

Tacksam för hjälp!

Bilder på mitt system
Alla mina filmer

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:03:02  Show Profile Send marens a Private Message
Är det samma sak oavsett volym så är det inspelningarna. De brukar slå över och dista väldigt ofta.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:04:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nä, det låter som en trasig förstärkare.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:34:56  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
marens >> Ja... det är nog samma oavsett volym. Men av förklarliga skäl så hör man ju mindre av det ju lägre volym man kör.. :)

Thomas A >> Tror du det? Vad är det som kan ha gått sönder i den? Hur kan jag testa det?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:40:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Kan vara störningar mellan signalkablar till dvd/cd:en på någon av sidorna.

Jag hade själv samma problem men då var det mina stora RCA som låg imot varandra, det skapade precis detta fenomen du beskriver !!

Jag var helt säker på att det var diskanten som var trasig först =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:01:08  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
nOOb >> Hur menar du med att de "låg imot varandra"? Var det kontakterna som nuddade varandra, eller bara själva kabeln? Skall det spela någon roll? Som det är nu så har jag alla kablar ihopbundna med buntband (för att det skall se snyggare ut i kabelhärvan). Är det fel?

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:15:23  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by julbingo

nOOb >> Hur menar du med att de "låg imot varandra"? Var det kontakterna som nuddade varandra, eller bara själva kabeln? Skall det spela någon roll? Som det är nu så har jag alla kablar ihopbundna med buntband (för att det skall se snyggare ut i kabelhärvan). Är det fel?



Det var höljet på kontakterna, mina kablar var så tunga att dom inte stog rakt ut utan metallhylsorna låg imot varandra avhjälptes med en bit skumgummi imellan.....

Är det skärmade signalkablar du har ???

För om du har oskärmade kablar rullade till en boll sen med buntband så kan det vara det.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/01/08 :  13:46:12  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Norah Jones är emellanåt taskigt producerad så att hennes röst låter illa.
Helt enkelt någon som har slarvat vid mastring/mixning.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/08 :  14:11:30  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Tux >> Hmm, jo den möjligheten finns ju, men problemet uppstår inte i min bärbara CD-walkman så...

nOOb >> Hur då "skärmade"?? Är inte alla signalkablar skärmade? Jag köpte kabeln för 300 kr på Sontec Hifi... De borde nog vara skärmade... Men jag skall helt klart testa att frigöra kablarna lite så kanske det blir bättring! :)

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:25:54  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by julbingo

Tux >> Hmm, jo den möjligheten finns ju, men problemet uppstår inte i min bärbara CD-walkman så...

nOOb >> Hur då "skärmade"?? Är inte alla signalkablar skärmade? Jag köpte kabeln för 300 kr på Sontec Hifi... De borde nog vara skärmade... Men jag skall helt klart testa att frigöra kablarna lite så kanske det blir bättring! :)



Jag vet inte om det är felet, men jag hade det problemet iaf =))

Lät som en trasig diskant men det komm inte på samma ställe i låten fast jag lirade i samma volym.

Du har inte dragit elkablar längsmed andra kablar i några större längder ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/09 :  01:36:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Låter som en förstärkarklippning. Kan skada högtalarna. Ljudet spricker liksom. Om du testar hög flöjtmusik eller operasångare så kan du kolla om det är bara Norah Jones=överstyrning. Även flöjt+operatenor höga c=klippning. Dvs förstärkarens nätdel orkar inte ge den ström som behövs för att högtalaren ska spela vissa frekvenser/ljudstyrkor som den matas med.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/09 :  02:46:08  Show Profile Send marens a Private Message
Om det är på röster och utan att du spelar öronbedövande högt så är det definitivt inte förstärkarklipp. Man kan ju köra ruskiga basutbrott utan att rösterna distar så varför skulle rösterna i sig göra det, de kräver väldigt lite effekt(och ström) innan de blir så starka att de skriker i öronen. Låter som mikrofon eller bandöverstyrning av något slag på inspelningen, ibland kan det vara ett mik-förstärkarsteg som är överstyrt om de haft för hög ingångskänslighet inställd tex, är mycket lätt hänt innan all komprimering mm är gjord. Det märks väl tydligare med lite bättre högtalare antagligen.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:28:58  Show Profile Send wallraff a Private Message
quote:
Originally posted by Tux

Norah Jones är emellanåt taskigt producerad så att hennes röst låter illa.
Helt enkelt någon som har slarvat vid mastring/mixning.




Jag laddade ner och brände ut en version av Norah Jones skiva, och det låter som ni säger skärande ibland. På några låtar går rösten i taket(mikrofonen!?) och det låter riktigt illa. Hur kan man egentligen släppa en skiva som låter så? Det betyder ju att mann måste sänka på de låtarna, för det är outhärdligt!
För det verkar ju tydligen som att det är inspelningen, och inte min brända version det är fel på.
Usch, nu blev jag inte alls motiverad till att punga 160 pix för plattan i original

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:33:49  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
wallraff >> Skandal är vad det är! Synd på en sådan GRYM skiva!

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:21:43  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by wallraff
På några låtar går rösten i taket(mikrofonen!?) och det låter riktigt illa. Hur kan man egentligen släppa en skiva som låter så? Det betyder ju att mann måste sänka på de låtarna, för det är outhärdligt!

Vilka spår gäller det?
Om du tipsar om något/några låtnr så kan jag ju kolla.
Har originalskivan och problemfri (hoppas jag) anläggning.
/K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:28:21  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Diskant distortion är inte kul alls. Lyssna bara på Anthonys sång på de senaste två Red Hot skivorna, låter pyton... Om detta är fallet med Norah Jones skivan vet jag dock inte. Vore trist på en sådan röst minsann.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:34:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Man frågar sig ju hur så pass stora och kända artister kan acceptera detta. Jag menar, det borde ju inte sitta i pengarna precis.
Go to Top of Page

julbingo
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:00:00  Show Profile  Visit julbingo's Homepage Send julbingo a Private Message
Testa att spela spår #1, tid: 01:10 - 01:20, där slår det över tycker jag. Men det kanske finns bättre exempel på skivan som jag inte kommer ihåg.

Bilder på mitt system
Alla mina filmer
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/01/10 :  10:59:17  Show Profile Send wallraff a Private Message
quote:
Vilka spår gäller det?
Om du tipsar om något/några låtnr så kan jag ju kolla.
Har originalskivan och problemfri (hoppas jag) anläggning.
/K



Redan i första låten "Don't know why", lite smått, och sedan kulmen vid 1:10, som redan nämnt. Låt 11 vid 1:25 ->. Spår 14, "Nearness of you" vid 1:23 ->.
Några axplock.
Kanske man kan få tag på en USA-utgåva? Eller är det exakt samma produktion där?

/Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2003/01/10 11:00:09
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:13:45  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Nu har jag lyssnat på de omnämnda ställena, samt kollat filens utseende på datorn.
1
Det låter inte riktigt bra, men "missljudet" finns överallt i hennes sång. Det bara hörs lite starkare när hon tar i. Inget speciellt extra skärande eller knastrande uppstår i de utpekade starkare partierna.
2
Filen ser bra ut. Nära full utstyrning på några ställen men en liten marginal finns ändå kvar.

Slutsats?
Tja, jag kan inte avgöra om hon verkligen låter så eller ej. Alla har ju inte kristallklar och ren röst (som tur är).
Sångmickar brukar tåla enorma ljudtryck så micken borde inte vara överstyrd. Men den kanske är dålig? Eller mikrofon-förstärkaren? T ex har min dotter en Celine Dion-skiva med förskräckligt distorderande röståtergivning.

Om ni upplever att röstens karaktär ändras mycket till det sämre i dessa partier så kan jag bara "trösta" er med att så blir det inte hos mig. Det hörs däremot lite skrapiga övertoner i rösten hela tiden.

Som sagt: Hon kanske låter så? Eller?

/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:20:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag håller med om att hon har en viss "släpighet" eller grovkornighet i rösten. Dist i inspelning eller röst?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:37:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag lyssnar mycket på klassiskt skolade och oskolade sångare och sångerskor som har ruskiga kraftresurser. Det är möjligt att det skulle skära sig om dom började sjunga närmickat. Cecilia Bartoli tex.

Men hemelektronik kan ha problem med stor dynamik och transienter som s-ljud liksom mikrofoner. Jag har en ganska tydlig aluminiumdiskant så det är inte fel på upplösningen på min anläggning.
Men vad jag än spelar så är det mycket sällan det låter som ni beskriver.
Det var därför jag trodde det var klippning. Canton kan också vara vassa i diskanten.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/10 :  21:06:10  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Hej!
Jag lyssnar mycket på klassiskt skolade och oskolade sångare och sångerskor som har ruskiga kraftresurser. Det är möjligt att det skulle skära sig om dom började sjunga närmickat. Cecilia Bartoli tex.

Där har vi ett intressant exempel på ett annat fenomen:
Jag inser att Cecilia Bartoli är en stjärna av yppersta klass, men mina ÖRON tål henne inte!
Om jag lyssnar någorlunda starkt så uppstår distorsion i öronen när hon sjunger. Jag vet att det är i öronen för det hörs att det uppstår just där. Dessutom kittlar det lite grann.
Tråkigt att inte kunna njuta av all musik, men det går att överleva.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/11 :  10:02:39  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Men hemelektronik kan ha problem med stor dynamik och transienter som s-ljud liksom mikrofoner. Jag har en ganska tydlig aluminiumdiskant så det är inte fel på upplösningen på min anläggning
Jag hadde ngt liknande kanske inte på röster men på alla typer av cymbaler. Det berodde på att det inte var bra kontakt mellan förstärkare och högtalare pga att mina spadar hadde oxiderat eller ngt sådanat. Det avhjälptes med att skruva loss och skruva dit ordentligt igen. Då försvann orenheten.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/01/11 :  10:54:39  Show Profile Send wallraff a Private Message
Låter som mitt exemplar av skivan hänger med till nästa "träff" :) Då får den möta ett friskt exemplar samt, förmodligen, en utsökt avslöjande anläggning!
Min skiva har jag dock spelat på tre olika anläggningar med samma resultat :/
Vi får la se hur det blir, tråkigt är det i alla fall.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:33:11  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Igår kördes en timslång konsert med Norah Jones i SVT. Hennes röst lät likadan på konserten som på skivan, dvs med lite skrapiga övertoner. Hon hade två olika mikrofoner som hon växlade mellan, samma ljud i båda.

Slutsats:
Hennes röst är inte kristallklar utan har en speciell karaktär. "Dåligt ljud" behöver inte bero på en dåligt producerad CD-skiva.

Om ni har mycket distorsion och knaster vid de tidigare nämnda ställena på skivan kanske det är något fel på era anläggningar, eller era exemplar av CDn. Hos mig märks inga speciella problem i de starka partierna, däremot är rösten lite skrapig hela tiden.
För övrigt verkar tjejen lite väl blyg för att framträda på scen.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000