HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbättringsförslag önskas - GR20/MFA3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/05/20 :  20:50:46  Show Profile Send Klassik a Private Message
Här sitter en musikälskare som samlat på sig gårdagens hifi bestående av MA GR20-högtalare drivna av Musical Fidelitys första modell i A3-serien (dvs A3 kort o gott). Var och en för sig har de kvaliteter som vördas - men tillsammans passar dom inte.

GR20-högtalarna funkar jättebra under den förutsättning som ett litet rum och nödvändig placering nära bakre vägg innebär. Förstärkaren skalar bort "slöjor" från ljudet och ger en renhet i ljudet som skulle vara direkt njutbar - om det inte vore för diskanten. Den klingar rå och hård och lyckas tyvärr riktigt bra med att få pianon att låta som cembalos (plåtnicklasklonk istället för steinwayresonanser).

Så vad finns att göra för att rätta till ljudet? Ni som har erfarenheter av GR20 - vilken förstärkare har ni trivts med? Eller är det högtalarna som borde bytas mot något nytt - finns det nåt som trivs med en gammal A3:a? Eller någon slags quick-fix genom påkoppling av något för- eller slutsteg som trollar fram magin som ändå finns här någonstans?

Tar tacksamt emot tips, råd, erfarenheter och synpunkter från er stammisar här på forumet!

Hälsar hifi-forums nye medlem
/Klassik

Edited by - Klassik on 2009/05/21 11:15:50

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/05/20 :  21:48:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag kan inte ge några direkta råd med avseende på de grejor du har eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem. Men det jag skulle göra i din situation beror inte på vilka grejor du har.

Jag skulle göra så här:

Gå till en bättre hifibutik där du bor och lägg fram problemet. Låna sedan hem något av det de föreslår och som du skulle ha råda att köpa - föstärkare eller högtalar - och testa om det blir bättre. Eller i alla falla annorlunda. Då vet du att det kan ge resulatat av att byta grejor. Ta sedan god tid på dig att välja något du kommer att trivas.

Hjälper det inte med andra prylar skulle jag skulle jag fundera över att göra något åt akustiken istället för att hamna i en bytsekarusell.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/05/20 21:49:57
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:35:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Klassik!
Välkommen till Sveriges bästa Hififorum får man väl säga först och främst.
Angående ditt problem så har jag lyssnat mycket lite på dina GR20 och kan egentligen bara tala utifrån erfarenheter kring modellen över dina dvs GR60 som i sig är en mycket bra högtalare,men ljust klingande elektronik passar mindre bra till dem och högtalare i samma serie brukar för det mesta ha liknande klang så mitt råd är att testa någon annan förstärkare. Och rådet ifrån Jörgen_G att gå till en bättre hifibutik där du bor är ett bra råd. Boka helst en Demo (så du kan lyssna ordentligt) och kolla med butiken om du kan ta med din Musical Fidelity för att jämföra emot lite annat och se vad det ger.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/20 :  23:51:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Rå och hård diskant kommer troligtvis inte från förstärkaren, prova med andra högtalare.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/21 :  10:39:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har ägt en A3:a och tyckte att den färgade, kom inte överens med översta toppen som jag fann alltför exponerad, förstärkaren kändes heller inte helt fri från dist, den hade dock bra driv och effektförmåga, skall du fortsätta köra den så rekommenderar jag hellre märken som tex dynaudio, Sonus Faber eller möjligtvis Dali som har en mera förlåtande topp än MA. kanske ett par Dynaudio Contour 1.8mkII skulle passa, borde vara bra ersättning för GR20 om du vill fortsätta köra golvare. Brukar ju finnas ute för 8000-10000kr med jämna mellanrum. Om du bestämmer dig för att behålla högtalarna kan ju ett tips vara att prova en Integrerad EC förstärkare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/21 :  11:36:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Där ser man hur första intrycken eventuellt kan vara fel. När jag var i en butik och fick lyssna på ett par GR20 så var mitt första intryck att diskanten var len och trevlig, alltså raka motsatsen mot dina intryck nu när du fått lyssna in dig ett tag. Jag kommer dock inte ihåg vad det var för elektronik den där gången...

Edit: my bad, jag kom på att det jag lyssnade på var GS20 och inte GR20...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/05/21 11:39:09
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/21 :  11:49:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad har du för kablar mellan ljudkällan och förstärkaren? Låna hem några olika signalkablar och testa. Jag var i en i Sverige välkänd butik och lyssnade på ett par högtalare tillsammans en förstärkare av samma slag som jag då ägde. Jag påpekade för försäljaren att diskanten var vass och obehaglig varvid han bytte signalkabel och vips så var det problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2009/05/21 :  15:38:34  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag har ett par GR20 och upplever inte alls diskanten som speciellt rå och hård, tvärtom.
Kör med ett ICE-power steg.
Jag skulle gissa på rummet... A3an vet jag inte så mycket om.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/05/21 :  18:46:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Väl värt att testa en annan förstärkare samt att kolla upp akustiken i rummet. När jag fixade med akustiken blev resultatet att en del hårdhet i mellanregister och diskant minskade rejält. Vad har du för signalkälla?

Edited by - Snutten on 2009/05/21 18:47:39
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/21 :  19:07:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dämpar man rummet så försvinner vassheten och hårdheten, men då kompenserar man ju för ett fel som finns kvar eller?

Jag kan tänka mig att det försvinner annat också?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/05/21 19:10:15
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/21 :  19:27:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Alltför långa efterklangstider gör att det kan låta elakt och hårt, detta pga att ljudet hänger kvar och interfererar med det efterkommande, se till att ha ordning på detta till att börja med, gör ett litet test genom att klappa vid lyssningsposition, ljudet skall dö ut direkt eller nästan direkt och får inte hänga kvar, låter det illa trots ordning på efterklangen kan du testa att ställa upp på olika ledder i rummet, du kan ju ha en dipp eller en pik någonstans som försvinner då. Testa också att lyssna i närfältet, dvs närmare än två meter från ljudkällorna, då får du höra hur det låter utan rumspåverkan och blir varse vad rummet gör och inte gör.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/05/21 19:36:17
Go to Top of Page

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/05/21 :  21:02:40  Show Profile Send Klassik a Private Message
Inte alltid det här med hifi är lätt må jag säga

Innan A3:an dök upp var det en gammal Pioneer A400x som drev GR20:orna, och med den lät i alla fall pianon som de ska. Detsamma med en rotel RA06:a jag en gång fått modellen demad med i nån affär. Jag lutar mer åt att det är nåt med A3:an som vrider till klangen i toppen så att det inte passar högtalarna - sen att allt möjligt runt omkring (som kablar, rummet, placering mm) kanske inte bidrar till det bättre må vara, men tror inte riktigt att det är där som det stora problemet sitter. Lite hårdhet/vasshet i nyanserna kan jag nog leva med - bara instrumenten klingar som de ska.

Lite märligt att MF lagt ner så många modeller i de lägre prislägena som många verkar uppskatta.

Goldfinger - kul att du verkar dela min uppfattning om klangen i A3:ans topp, får intrycket att du hunnit upptäcka hifi flera snäpp upp på kvalitetskalan än grejerna jag sitter med nu (vars goda sidor öppnat upp mycket för mig). Intressant med tipset om Electrocompagniets grejer, men att gå in på deras instegsmodeller känns lite halvhjärtat på nåt sätt.

Piggen - kan du berätta lite mer om dina ICE-apparater? Vad är det för nåt?

Guy gadbois - jodu, så som jag kommer ihåg jämförelsen så var GS20:orna väl värda en extra slant. Där GR spelade vackert kunde GS lägga till lite glans och vara underbara. Vid ev. högtalarbyte står de först i kön.

Snutten - det är Orginal 2008 (kinaspelare) som är signalkällan.

/Klassik
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/21 :  23:30:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dämpar man rummet så försvinner vassheten och hårdheten, men då kompenserar man ju för ett fel som finns kvar eller?
Nej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/22 :  00:04:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

Dämpar man rummet så försvinner vassheten och hårdheten, men då kompenserar man ju för ett fel som finns kvar eller?



quote:
Nej.


Jodå, har du ett systemfel som tex dist kan du aldrig bli kvitt detta med dämpning, du kan däremot maskera bort en del av det. Resultatet kommer dock aldrig att kunna jämföras med om själva felet inte funnits från början. Skrev nyligt om detta i en tråd på Faktiskt, att man bör åtgärda systemfelen vid källan och inte genom rumsakustiska åtgärder, det gör man vid behov när man är helt säker på att man inte har systemrelaterade problem.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:45:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Självklart ska dist åtgärdas det är inte det jag menar!

Jag tycker man ska ta hand om sin akustik likaväl som man tar hand om övriga saker i anläggningen. Din ordning för hur åtgärderna ska göras håller jag inte med om alls. Att man skulle skita i att åtgärda ett rum som ställer till det med ljudet och istället skärskåda sitt system är INTE att ta hand om problemen vid dess källa. Uppstår problemen pga rummet så ska rummet åtgärdas snarast anser jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/22 :  16:05:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Innebörden i det jag skriver är att förutsättningen för ett lyckat resultat är att man först och främst har ordning på systemet, jag emotsäger inte att ett dåligt rum bör åtgärdas. Men för att hamna rätt i en ev akustikbehandling måste det vara rätt från början, dvs ljudkällan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  16:35:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då är vi ense en bit i alla fall. Fast jag ser inget behov av att veta vart systemet slutligen kommer att hamna för att ta de värsta rumsresonanserna med en gång. Tvärtom, gör man det först så tycker jag att man hör väldigt mycket bättre vad systemet egentligen gör. Varför vänta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/22 :  16:44:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lyssnar man i närfältet får man en mycket bra hint om hur systemet verkligen låter, då lyssnar man utan rumspåverkan, tycker jag man skall börja med om man trots ordning på efterklangen ändå inte är nöjd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Klassik
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/05/22 :  18:33:16  Show Profile Send Klassik a Private Message
Bernt Jansson & Goldfinger: er diskussion må vara intressant men den är lite offtopic. Kanske kan ni ta det via pm eller i en ny tråd?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  19:31:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så sant, ursäkta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:59:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rummet kan visst ställa till med problem som du beskriver.
Köp lite mineralullsskivor och placera ut dem på strategiska ställen för att ta bort reflexer. Kostar inte särskilt mycket så det är väl värt att prova.
Har du spelat biljard så kan du nog lista ut var du ska placera dem.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/05/22 :  21:08:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du läst Kokboken? Kanske finns några tips där.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000