HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pa-slutsteg vilket bör jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/05/19 :  14:50:40  Show Profile Send dwain a Private Message
Hej har en snabb fråga.
Har idag ett par pa-toppar med en 12tums bas och en diskant. Tål 400w longtermpower har 99dbs verkningsgrad.
Till detta har jag en st 15tums resolution 15 från peerless i en låda på 160 liter. ca 91 db i verkningsgrad. 4ohm ligger basen på och topparna 8ohm. Jag har aktivtdelnignsfilter men det låter inget vidare i toppen så det används endast till basen

Tanken är att använda systemet till lite smådisco fest och grejer. Med andra ord det ska kunna spela ganska högt.

Jag har ett st inkel slutsteg idag som driver topparna lämnar 2x175 enligt spec men det känns mer som 2x100 är mer ärligt. Enligt pappa ska steget inte vara något vidare tydligen.

Då är frågan. Bör jag välja ett beggat behringer ep-2500 brygga det och ha det till baslådan och sen behålla inkel på topparna?

Eller ska jag satsa på monacors 3kanals-steg som ni ser spec på här under?

3-channel sat/sub full range professional amplifier,
with integrated crossover network.

Optional operation as a sat/sub amplifier or full range amplifier
Internal crossover network for sat/sub operation
Crossover network, selectable crossover frequency 80/120/180Hz
Bass boost function (+3dB/+6dB)
2 temperature-controlled fans
Groundlift switch
Protected against short circuit and overheating
LEDs for signal, overload (clip) and activated protective circuit (protect)
NEUTRIK SPEAKON connections

Subwoofer 4 ohm 1 x 400WRMS
Subwoofer 8 ohm 1 x 250WRMS
Satellite 4 ohm 2 x 250WRMS
Satellite 8 ohm 2 x 175WRMS
Max. power 1,600WMAX
Inputs 0.775V/30k ohm
Frequency range 20-20,000Hz
Crossover frequency 80Hz/120Hz/180Hz
Bass boost +3dB/+6dB
S/N ratio > 60dB
Crosstalk attenuation > 50dB
THD <0.1%
Power supply 230V?/50Hz/1,800VA
Admiss. ambient temp. 0-40 °C
Dimensions 483x90x390mm, 2RS
Weight 15kg
Connections 2 x 6.3mm jack, bal.
2 x XLR, bal.

3 x NEUTRIK SPEAKON






Information
Info: 2*175+1*250wrms8ohm
Sida: 506




Vad vinner jag mest på? Och hur mycket effekt tror ni jag egentligen behöver för att driva min baslåda på ett bra sätt?

Vore tacksam för snabba svar då jag helst skulle behövt ett steg innan 6juni
Då blir det 50års fest och jag ska vara lite Dj

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/19 :  15:20:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Varför inte Mackie M1400 om du hittar det på begagnatmarknaden? Inbyggda subfilter på 60 eller 125hz (valbart), samt steglösa filter för basskärning mellan 0-170hz. Dessutom horn EQ inbyggt...

Lämnar duktigt med effekt, bryggat runt 1000 watt i 8ohm. Stereoläge runt 2x300 watt 8 ohm.

Har ett par hemma och driver mina elektrostater med och det låter riktigt, riktigt bra!

Pris för Mackie M1400 från runt 3000 spänn stycket och uppåt beroende på ålder och skick.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/05/19 :  16:29:12  Show Profile Send dwain a Private Message
Jo jag har letat ett sådant tidigare. Men nu har det fallit sig så att jag har lite pengar innestående i en butik här och funderingarna gick kring att köpa något av dessa steg då den butiken har möjlighet att fixa dessa steg. Monacor steget eller imgstageline som det även heter blir ju klart nytt och där får jag lägga någon krona emellan.

Men vad tror du ger mest för pengarna av dessa steg?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/20 :  08:49:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Har tyvärr ingen erfarenhet av de stegen, så jag kan inte råda dig i sakfrågan tyvärr...

Tror dock att det kan vara vettigt att införskaffa någon form av frekvensburk, typ Behringer eller DBX Driverack för att få ordning på ljudet. Blir betydligt lättare att finjustera ljudet, EQ'a, dela osv osv... Dock blir det ju ett par spänn till att hosta upp, men www.thomann.de har rätt bra priser på de maskinerna.

Har du möjlighet att köra separata steg på alla element? Dvs, ett för bas, ett för mellan och ett för diskanten? I så fall kan du ju riva ut alla passiva komponenter ur PA't och dela det aktivt. Dessutom kan du rumskorrigera ljudet via de där Behringer och DBX-burkarna. Det kan gå åt i skramliga festlokaler.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/05/20 :  21:39:59  Show Profile Send dwain a Private Message
Var där idag å kollade steg. Shit det steget jag var sugen på kostade 7000kr till kund. Och tydligen byggde det på monacors billigare serie. Så jag fick rekommendationen att köpa från deras dyrare serie men istället ett mindre steg. Så det blev ett steg som lämnar 800w rms bryggat 8ohm och som tydligen ska tåla att pressas rejält då firman jag köper av själva använder det steget i sina uthyrningsriggar.
Så nu återstår bara en liten väntan och min förhoppning är att det blir bra.

Sen blir där lite pengar över å kanske jag kollar in något delningsfilter som du pratade om oca. Men vad bör man välja som är prisvärt och inte för dyrt?

Möjligheten att köra separata steg på alla element finns ju klart men det blir något omständigt då det enda steg jag har över är en amplifix som går att köra som slutsteg men det är kanske inget man drar med på festen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000