HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audyssey rumskorr - hur bra är den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/14 :  16:07:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Har med spänning läst på Audesseys hemsida om deras rumskorr, eq och allt vad det heter.

Enligt dem själva ska det vara något i hästväg och korrigera såväl rum som fas och annat. Hur pass bra är dessa grejer?

De senaste som sitter i bland annat Denons och Marantz recievers verkar kunna det mesta.

Frågan är om de bara funkar fint till hemmabio, eller om man kan ha nytta av dem vid stereolyssning med?

En klar fördel är ju att de korrigerar även subbarna, där många upplever rätt stora problem, bland andra jag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/08/14 :  21:34:13  Show Profile Send esl a Private Message
Har själv lyssnat på vad Audyssey kan göra med högtalare och rum och jag är mycket imponerad.
Hade en föreläsning med grundaren själv Chris Kyriakakis om tekniken och jag är övertygad om att deras MultEQ är bland det bästa i korrektion man kan köpa.

När man jobbar med recievers som har detta system och du kör en automatisk setup så brukar förstärkarna välja dina frontar som "large" automatiskt så länge som -3dB punkten ligger på 80Hz eller UNDER . Därför skall du manuellt ställa in högtalarna som "small" efter kalibreringen.

Såtillvida att du inte har stora högtalare och ingen subwoofer såklart.

Tyvärr gör de flesta recievers så, ingenting som dom på Audyssey rår för.
Kan vara därför som många av er tycker att det blir tunt ljud.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2008/08/15 16:33:32
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/14 :  22:55:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter trevligt!

Har dock läst mig till att Audyssey själv hittar den optimala delningen mellan frontar och sub, således ingen fast delning om man inte väljer THX-mode då alla sateliter och center skärs av vid 80hz, men jag kan ha irrat bort mig i texten? Mina frontar går ner till runt 30hz som lägst, men bör nog skäras vid runt 40hz där subborna ska ta över, men det antar jag är fullt möjligt att göra iaf?

Den senaste versionen går ju även att styra via PC vilket ger oanade möjligheter!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/08/14 :  23:26:14  Show Profile Send Svante F a Private Message
Jag är ingen basnarkoman men jag-och många med mig verkar det om man läser på olika forum-tycker att det tar bort för mycket bas(vissa register).Ibland kan jag t.ex höra baskaggen bra medan elbasen nästan är borta.Nu använder jag det bara till film och vissa basiga musikskivor.Men prova själv. Inte säkert att du upplever samma sak i ditt system/rum.

För övrigt verkar det vara ett väldigt avancerat och bra system.Ger ett homogent och "seamless" surroundljud även om man inte har helt matchande högtalare.


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/15 :  08:12:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Då är ju fördelen med avancerad kontroll via PC att man kanske kan rätta till det där med basförlust. Annars kanske man upplever ljudet som mer basfattigt när det är korrigerat eftersom resonanser osv är "borta"?

Med PC-styrning kan du ta upp till 32 mätpunkter i rummet och det borde göra analysen betydligt mer exakt än via de sex-åtta vanliga punkterna som recievern själv klarar ut?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/15 :  10:01:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag körde med Behringers Ultracurve för några år sedan. Problemet med rumskorrigering är om den inte tar hänsyn till att ljudet är uppdelat i direktljud och efterklang så kommer det att låta konstigt. Hjärnan kan ju skilja på direktljud och efterklang med lätthet.
Ultracurven kompenserar brister i efterklangen genom att ändra klangen på direktljudet. D.v.s man försöker rätta ett fel på en sak genom att tillföra ett fel på en annan sak.
Jag upplevde att röster blev tunna och onaturliga.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/15 :  11:17:04  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hjärnan kan ju skilja på direktljud och efterklang med lätthet.

Helt sant och därför kan man fundera över om man inte ska mäta in ljudet med mikrofonen stående på halva lyssningsavståndet. Jag vet att skillnaden mellan en kardioid mikrofon och en rundtagande är ungefär 1:1,7. I mitt lyssningsrum som egentligen är ganska litet har jag inga problem med reflexer och därför har jag haft mätmikrofonen i lyssningsposition vid mätningen. Man kan ju fundera på hur man ska mäta in en 5.1 anläggning. Jag tror ju för min del att man använder en testskiva som är inspelad i 5.1 och börjar med att mäta de två frontarna tillsammans och sedan centern för sig. Sedan tar man bakhögtlarna tillsammans. Sist av allt så tar man Subwoofern och avslutningsvis bör jämföra nivåerna fram och bak. Jag brukar använda en testskiva från Dynaudio med rosabrus inspelad i 5.1. Var köper man annars en sådan skiva?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/15 :  12:36:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Iom att Audyssey systemet är helt automatiskt så behöver man ju inte fundera på hur man ska mäta, mer var man ska mäta. Tryck på knappen och maskinen "beepar" in högtalare och rum på fem-tio minuter.

Sedan tycker jag att man ska ta så många mätpunkter man kan och Audyssey gör heller ingen medelvärdesmätning vad jag förstår.

Läsning för den intresserade:

http://www.audyssey.com/technology/index.html

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/15 :  19:00:47  Show Profile Send OcA a Private Message
esl -> Angående small och large... Om man då har frontar som kan spela hyffsat djupt, men ändå vill få in en sub i systemet under säg 40hz, måste man då gå in manuellt och välja detta? Funkar fortfarande korrigeringen då?

Lite idiotfrågor kanske, men vore bra att få koll innan man börjar låna hem och testa.

Det kanske skiljer mellan reciever och reciever, men hur är det med sub-out? Funkar de i stereoläget på typ Denon och Marantz? På min Sony-processor är inte sub-out aktivt när man kör "2-channel only", dvs bypass på alla surroundkretsar. Kör man däremot "auto-format decode" så funkar sub-out, men då är alla surre-lretsar aktiva och skitar ner ljudet i onödan... Förvirrande, minst sagt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2008/08/15 :  19:24:40  Show Profile Send nl a Private Message
"Björn-Ola:Ultracurven kompenserar brister i efterklangen genom att ändra klangen på direktljudet"

Gör inte alla "rumskorrigerare" på det sättet? altså att ändra direktljudet? En intressant fråga är: Vad är aceptabelt utan att det hela havirerar?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/16 :  00:04:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Läs gärna på Audysseys hemsida där de förklarar skillnaden mellan en EQ korrigerad kurva och en Audyssey korrigerad kurva. Råder viss skillnad tydligen.

Behringern korrigerar väl inte tids och fasfel heller? Det är väl "bara" en EQ, om än en väldigt kompetent sådan?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/08/16 :  16:08:50  Show Profile Send esl a Private Message
Om frontarna bara spelar till 42Hz -3dB och du vill komplettera med ett par subwoofers så skall du manuellt efter korrigeringen ställa om till small.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/11/26 :  16:52:49  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lyfter denna tråd. Någon mer som hunnit skaffa sig intryck från Audysseys mjukvara? Någon som kanske kan jämföra med t.ex. Lyngdorfs rumskorrigering?

Jag har nämligen hört mycket stora ord om detta på olika håll, någon kallade det den enskilt största förbättringen inom hembio någonsin....
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2008/11/27 :  20:14:11  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Har tidigare haft en Onkyo TX-NR905 förstärkare med Audyssey och bytade nyligen till en Pioneer SC-LX81, min personliga åsikt är att Pioneers MCACC fungerar betydligt mycket bättre.
Nu är det rent EQ mässigt jag menar, själva nivå och avstånds mätningarna är lika, men själva auto EQ funktionen ger ett betydligt mycket bättre "efter" resultat på Pioneeren, Audysseyn i Onkyon lade liksom en hinna över ljudet och diskant återgivningen blev väldigt tråkig, kändes som om mycket upplösning försvann.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2008/11/27 20:15:55
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/11/30 :  16:54:22  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Kan man säga till Audyssey att bara korrigera t.ex. basområdet upp till, låt säga, 120 Hz och lämna resten okorrigerat?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2008/12/01 :  18:04:27  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Möjligt att man kan det hos vissa tillverkare men i de flesta är det nog allt eller inget.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/20 :  06:27:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har provat Audyssey nu men den sänker alla högtalare till -12db och säger att subben är 9 meter bort.
Vad kan det vara för fel??


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/20 :  08:44:45  Show Profile Send OcA a Private Message
räven -> Låter väldigt lustigt det du skriver... Kan du inte gå in i efterhand och redigera auto-avläsningen efter ditt eget tyckande?

Sen måste jag säga att det ser onekligen rätt kul ut med den lilla Sunfire-subben mitt i mellan dina stora IS-basar... Gör den verkligen någon nytta?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/20 :  10:23:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hmm...
Ska kolla lite närmare på det i helgen.

Sunfiresubben är rätt elak
Funderar på en till

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/20 :  19:57:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har läst LITE på Audysseys hemsida och det är tydligen vanligt att subben får ett längre avstånd än i verkligheten.
Att den sänker alla högtalare med 12 db har jag inte hittat nåt om än.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000