HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Portabel" anläggning med hög spl (horn-hjälp)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/16 :  13:21:25  Show Profile Send Bele a Private Message
Mitt första inlägg

Håller på med ett projekt som jag vill få klart ganska snabbt och jag behöver "lite" hjälp med att designa bas-delen till det




Efter mitt senaste projekt så kommer jag att få ett antal högtalarelemt över från min förra anläggning. Dessa har tänkts användas i mitt nya projekt: En portabel anläggning!

I topppen så kommer det att sitta 4st. 8" och en en billig driver med horn. Denna del kommer att fungera som ett lock för bas-delen också (fällas över den med hjälp av gångjärn.

Till bas delen så vill jag väldigt gärna använda horn för att få upp känsligheten så mycket som möjligt. Basen behöver inte gå ner så djupt (50-60Hz kanske) men den får inte vara allt för stor, kanske 60x60x60 eller något liknande.
Basarna som finns (2st.) är dessa: http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/12-tum-c78392/mgr-x-12w-p78428/
Är detta möjligt? välljud skippas helt till detta projekt

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/05/16 :  13:36:11  Show Profile Send Joda a Private Message
Utan ordentliga TS parametrar är det omöjligt att göra ett bra horn. Har du möjlighet att mäta?
Titta på ARTA http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm det är enkelt att göra en lite mätjig med ett motstånd och ett par kontakter. Till och med line ut från dator fungerar. Magneter är utmärkta som vikter (en på var sida om konen) i 3-4 grupper. Får man problem med uppbrytning kan man sätta dom så nära talspolen som möjligt.

Med FS på 32Hz är det kanske inte optimalt med TH men det är inte omöjligt att få till. Men som sagt parametrar behövs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ssoep
Starting Member

23 Posts

Posted - 2009/05/16 :  15:14:45  Show Profile Send ssoep a Private Message
Kanske det här vore något för dig?

http://www.speakerstore.nl/projects/10
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60024&annonceid=5653355
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/05/17 :  14:53:53  Show Profile Send educk a Private Message
nått sådant skulle man ha med sig på festival

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/17 :  15:04:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Med ett sådant horn blir det ingen bas under 100 Hz tyvärr. Ta istället och spana in Hoktunas bygge med Altec-basar:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74565

De simulerar rätt fint faktiskt ner till ca 50-60 Hz med ca 102 dB/2,83V känslighet.
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/17 :  19:33:02  Show Profile Send Bele a Private Message
Kul med lite svar!
Lådan är faktiskt tänkt lite som en festivallåda

Här kommer lite TS-parametrar:
Fs = 32, Hz
Qms = 4,53
Vas = 120, liters
Xmax = 7, mm
Sd = 507, sq.cm
Qes = 0,5
Re = 6, ohms
Le = 2,2 mH
Z = 8, ohms
Pe = 150, watts
(Tyvär så är de inte egenhändigt uppmätta utan från den tiden då Ljudia hade TS-parametrar på sin sida)

Hoktunas bygge såg väldigt intressant ut. Perfekt känslighet också! (8" kommer att få ca: 101dB) Kanske inte går att göra en hornbas av mina element? Har ju ett BL på ca:13,5 bara.

Det skulle hur som helst vara kul om någon kunde tipsa om en konstruktion


Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:47:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag är lite tråkig kanske men du har inte funderat på begagnat PA?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:42:13  Show Profile Send Bele a Private Message
Nej det har jag inte gjort! (eller jo kanske, men det är nog inte ett alternativ)
Tanken är att jag ska bygga den i en (!) del så att den blir lätt att ta med sig. En säckkärra kommer nog att användas till transporten. Bygger jag den själv så får jag den helt gratis (nästan) också vilket är ett stort plus!

Glömde säga att båda basarna behöver inte användas heller om lådan blir mycket större då. Allting kommer att drivas med slutsteg, batteri och aktiva filter.
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/20 :  21:31:34  Show Profile Send Bele a Private Message
Här var det inte mycket aktivitet! Är det verkligen ingen som skulle kunna räkna lite på ett horn till mig?
Eller skulle jag kunna ta designen rakt av från Hoktunas bygge? Lite hjälp skulle uppskattas... annars så måste jag bygga basreflex =(
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/20 :  21:37:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bashorn blir ofta rätt så stora tyvärr. Ladda ner hornresp och prova.

http://mywebsite.bigpond.com/dmcbean/


Tappat horn kanske? begränsat frekvensomfång, men bra output inom det...
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/20 :  21:43:44  Show Profile Send Bele a Private Message
Om det blir liknande Hoktunas i storlek så är det absolut inget problem. Tyvärr så får jag inte mycket att fungera i hornresp (är inte särskillt kompatibel med det programmet). Om någon annan skulle kunna simulera något så skulle det vara till enorm hjälp! =)

edit: ja TH ser väldigt intressant ut!

Edited by - Bele on 2009/05/20 21:58:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:10:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Med de basarna blir tyvärr inget horn. Bl är för lågt. Med basreflex får du en stor puckel vid avstämningen. 150 liter basreflex 190 mm papprör 200 mm långt (f3 på ca 40 Hz? Låter det gurka kan du ju alltid plugga igen porten (f3 på ca 45-50 Hz)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:13:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du skulle kunna använda basarna till en TH-jättesub, 18-70 Hz och köpa ett par bra PA-basar till kärran För högre frekvenser än så fungerar dina basar tyvärr bäst i slutet...
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:28:30  Show Profile Send Bele a Private Message
Jo jag vet att de inte direkt är optimala till horn direkt (eller basreflex heller för den delen) =(
Att köpa nytt är nog inget alternativ då detta görs mest som "en kul grej".

Får bli basreflex i 100L låda med 2st. 4" rör i. Blir en puckel på några dB vi avstämningen men det gör inget! för mer = bättre i detta bygge! =P
Är det säkert att det inte går att få till något? TH mellan 50-100Hz tex.? (ursäkta tjatet)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:31:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är roligare att ligga i hängmattan än att lyssna på den


(Så ja, tyvärr. Det är inte lönt det. Det kommer inte bli bra. För låga frekvenser skulle det ha gått.)
Go to Top of Page

Bele
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:35:34  Show Profile Send Bele a Private Message
Så synd! Hade blivit en väldigt rolig liten sak annars. Får hoppas på det bästa med basreflex nu då istället!

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/05/21 :  00:09:52  Show Profile Send Joda a Private Message
TH
S1 & S4 500cm2
L12 15
L23 250
L34 15

140L

110dB max från 35/40 till 90Hz
För ett element.

Kanske inte så bra element men det borde funka.
Frågan är ju om det är värt det vs sluten eller br.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000