HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp mig att tänka! (nätdel)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/05/15 :  21:13:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Sitter och funderar på hur jag ska få ihop min nätdel på ett vettigt sätt, skissade ihop två förslag, men misstänker att de ena kommer sluta med katastrof om jag kopplar ihop det, kan någon vänligt sinnad slänga en blick och komma med ett tipps?

Detta har jag funderat på, någon av dessa kopplingar bör fungera, frågan är villken?
Skissen är en förenkling om hur det ska bli i slutändan, mer kondningar kommer att komma till...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/15 :  21:44:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Den högra känns spontant lite konstig. Kondingen kopplas inte + till + som du gjort där.

Vet inte riktigt vad du är ute efter med den vänstra heller. Skall du ha ut + och - eller bara + och Jord? För bägge polariteter och en jord så brukar man koppla så här...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/05/15 :  22:03:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message
självklart!

När jag ser din bild är det ju så uppenbart... felet jag gjorde är ju att jag inte haft en tanke att koppla kondningarna mot jord!
Får skylla på en hård arbetsvecka.... skäms*

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2009/05/15 :  22:11:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Den första skulle ju funka om du har dubbla sekundärer och dubbla likrikare samt kondingarna mot jord.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/15 :  22:27:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag brukar nästan alltid köra dubbla likriktare om jag vill ha +/- matning.

Här är en rätt bra genomgång av ämnet:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/05/15 :  22:58:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Oj, mera input, härligt!

Jag har en följdfråga... jag har insett att jag har gjort en tankevurpa ända ifrån början med min nätdel, men jag skulle kunna avhjälpa det med att paralellkoppla två trafos, är detta möjligt?
Transformatorerna är identiska med varandra... på pappret i alla fall...
Dvs. jag har totalt fyra lindningar som jag skulle villja få ihop till två, bör man paralellkoppla dem före eller efter likriktarbryggan i så fall??

Kopplar man ihop dem före så får man ju bara en brygga, men kopplar man ihop dem efter så har man ju två... fast då kanske det blir kortis mellan + polerna?

Jag ber som sagt om ursäkt om jag tänker lite rörigt... jag känner att mitt huvud igentligen inte riktigt orkar med det här just nu, men jag vill ändå veta hur det ligger till, bättre att fråga en gång extra än att ha sönder något :)



Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/05/15 23:06:01
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2009/05/15 :  23:15:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men kopplar man ihop dem efter så har man ju två... fast då kanske det blir kortis mellan + polerna?

då kopplar du ju som i första schemat,en trafo på varje likriktare.Fast det går ju att koppla ihop dom före oxå(paralell),med en brygga,men då får du ju bara + och minus,ingen nolla(jord)
Jag hadde använt 2 st bryggor.
Fast allt detta står ju i Bernts länk.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/05/15 23:31:17
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/05/16 :  08:07:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Tack, nu tror jag att jag har hajjat allting... hoppas jag.
Jag ska ge mig på och bygga lite i morgon om jag får tid, så får vi se om jag har förstått! :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000