HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Parallellkopplade utgångsrör (?!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:20:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har nästan blivit lurad att dra lite i ett ett projekt med parallellkopplade utgångsrör i ett PP-steg och ville ha lite fidbäck (feedback på engelska).
Jag vill inte ge för mycket detaljer då detta kan väcka vissa förhoppningar om att det dyker upp en byggtråd som knäcker det mesta (eller åtminstone en huggbäver) vill jag inte lämna ut för mycket info men kort om upplägget:
På utgången fyra rör i KT88/6550-klassen.
Eftersträvad uteffekt 100 - 120W (har småsnackat med reVintage som föreslår triodkopplat, alltså tänk 6550).
Inget PA, utan spelning i hemmamiljö.
Enkelt, monoblock (är ju inte enkelt men va fan ...)

För att ställa en konkret fråga då; hur ser ett bra ingångssteg- fasdelar- drivsteg ut? Glöm trafokopplat. Det kommer troligen att få sitta två trafar i nätdelen (genug!).

Ett par inspirationskällor:
Erik Anderssons gamla KT88PP: http://www.pastisch.se/faktiskt/Perka.jpg
Zäta Elektroniks variant: http://www.pastisch.se/faktiskt/Zeta.jpg
Rollis 4xGU50: http://www.pastisch.se/faktiskt/Amp_4xGU50.jpg
AudioXpress 4xKT88: http://www.pastisch.se/faktiskt/AudioXpress-4XKT88.jpg

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/05/10 :  19:44:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Har nästan blivit lurad att dra lite i ett ett projekt med parallellkopplade utgångsrör i ett PP-steg


Det kunde man räkna med att du har gått på någon har fintat dig .

När jag hör att du är på gång med parallellkopplade utgångsrör i PP-steg tänker jag på Audio Research VS115 som är snarlik det du efterfrågar det kanske är något att snegla på ? annars är jag inte till mycket hjälp.



quote:
Jag vill inte ge för mycket detaljer då detta kan väcka vissa förhoppningar om att det dyker upp en byggtråd som knäcker det mesta



Jaha det kommer att vara dyrare än de där tvåtusen som är max annars .


anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/11 :  10:31:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kan ju nämna att rör för 5 dollar styck är beställda, hittat en Amplimotrafo för en tusenlapp (98 Åjro). Men visst knäcker jag 2000-kronorsvallen, och då räknar jag per steg.

Vad skiljer att ha "lägga ihop" gallerna och köra en bias inställning för alla mot att köra individuell biasinställning?
Och är det någon vits att köra fast bias överhuvudtaget?


Har någon sett Bruce Rozenblits 150Wattare med EL509? Kan det drivsteget funka? Trevligt med rörregulator på skärmgallret.
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/05/12 :  09:11:17  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Roligt bävern, vad är det för data på transformatorn? För övrigt har väl Amplimo en del användbara kopplingar för sina transformatorer.
quote:
Vad skiljer att ha "lägga ihop" gallerna och köra en bias inställning för alla mot att köra individuell biasinställning?
Och är det någon vits att köra fast bias överhuvudtaget?

Vad jag kommer ihåg så behöver fast bias nog matchade rör i någon utsträckning. Den individuella eliminerar detta till stor del.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/12 :  09:26:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Till mitt 6550pp steg använder jag triodkopplat EF86 som ingång och 6N1P (skall vara kyrillsika bokstäver) som fasdelar/drivsteg.
Jag tycker det fungerar riktigt bra, de ryska rören låter riktigt bra överallt där jag haft 6922/ECC88 fast drar mycket mer glödström.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/12 :  10:09:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Konstruerade ett diffsteg med kaskodkopplade ECC88 + E182CC CF. Använde det i mina MkVI, Dynaco 120W med ryska 4*6550 som drev ML CLSII. Klockrent och högstabilt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/12 :  10:10:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Den här trafon har jag spanat på eftersom den faktiskt är skapligt billig:
XC462.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/05/12 :  11:47:49  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Du har inte funderat på en ringkärnetransformator på utgången?
Jag har sett ReVintage göra så, och jag tycker det är lite coolt!
Dessutom är det nog något billigare... Jag tror att toroider kan prestera riktigt bra!

Olle Norell
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/05/12 :  12:27:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
Hoktuna har byggt en skapelse med ringkärnor. Fick kika på dem under DIY-mässan. Mycket skoj under locket, batteri bias mm. Väldigt få komponenter och kondingar i signalkretsen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/12 :  13:09:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bardis,
Det var min konstruktion som Hoktuna gjort ett snyggt bygge på och densamma som Olle hänvisar till i sin post.
I korthet en selfsplit PP 6B4G med 6V6 "pentodslav" kallad SEPTOR. Detta ger SE karaktär men högre uteffekt.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/12 :  14:06:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag funderar skarpt på toroiderna från Amplimo, inte för att de är toroider utan för att de är "billiga". Har sett trafar på 100W och 2K5 på andra ställen med 150 Åjro är lite saftigt. Jag ska ju ha en nättrafo också.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/05/12 :  15:08:47  Show Profile Send Bardis a Private Message
reVintage hade på känn att du hade ett finger med i spelet.

Hur låter toroidkonstruktionen i förhållande till en med vanliga järn?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/05/12 :  15:12:24  Show Profile Send Bardis a Private Message
Dessa järnen från Edcor är prisvärda. Har använt SE-varianten i mitt 6B4G-steg.

http://www.edcorusa.com/Products/BrowseSeries.aspx?SeriesID=32

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/12 :  16:27:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
reVintage hade på känn att du hade ett finger med i spelet.



E-tuna teamwork!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/05/12 16:27:59
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/05/12 :  17:05:55  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Dessa järnen från Edcor är prisvärda. Har använt SE-varianten i mitt 6B4G-steg.

http://www.edcorusa.com/Products/BrowseSeries.aspx?SeriesID=32


Finns dom att köpa nånstans här i närheten eller måste man köpa direkt från Edcore ?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/05/12 :  18:57:31  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad jag vet finns bara Edcor i USA.

Men hos askjanfirst finns billiga trafar lite närmare,Tyskland. EU i alla fall.
http://www.askjanfirst.de/trafo.htm
http://www.askjanfirst.de/atrafo.htm

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2009/05/12 19:02:33
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/12 :  19:21:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Finns dom att köpa nånstans här i närheten eller måste man köpa direkt från Edcore ?

Mejla Tony de Block på Edcore Europe så fixar han det hela. Kanske tar tre dagar (eller en vecka) längre tid kostar lite mer men inget krångel med moms/tull. Jag har plockat trafar genom honom.
Fast bäst var ju att beställa transformatorer till vår adress i USA och ta med hem.
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2009/05/17 :  09:57:18  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Jag rekommenderar att handla Edcor direkt från USA. Det blir betydligt billigare, och e-postkorrespondensen med Edcor Europe är inte alltid den bästa (kan vara katastrof med obesvarade "borttappade" mail).

Johan H
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/17 :  13:23:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kan ju beställa till vår adress i Chicago (dit vi kommer om en månad, OOOOOOOOHHHHH!!!!!.
Kruxet är att de inte har en sådan trafo jag vill ha, men det går ju att få upplindat. Får kolal pris, annars blir det toroiderna från Amplimo.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000