HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pink Floyd "The Wall"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:01:59  Show Profile Send rolnor a Private Message
Vem gör sådan här musik för den unga generationen idag? Lyssnar och blir fortfarande tårögd, trots mina 43bast, det här var ju topplistemusik, inget udda undergroundband, kan inte komma på någon som ens kommer i närheten med dom texterna som genomlyser barndomen/ungdomen, genial musik och med en enorm dynamik dessutom, tycker att jag vill få det sagt bara. Punkt.

rolnor

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:55:12  Show Profile Send MaZ a Private Message
Ja jävlar...

Håller med till 100%!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:59:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Vem gör sådan här musik för den unga generationen idag?

Pink Floyd! Fast det var sisådär 35 år sedan...

Har fått köpa dubbla uppsättningar av mina Pink Floyd-skivor för att jag inte fick ha dem i fred för sonen...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:31:19  Show Profile Send HNK a Private Message
ingen som kommer i närheten. sagt av en pink floyd lyssnande 18åring, sedan 3 år tillbaka har jag avgudat detta legendariska band, det är inte ofta man lyssnar igenom hela the wall men håller med som du säger, man blir tårögd...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:51:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Justin Timberlake är precis lika bra som Pink Floyd. All topplist-musik som görs idag är lika bra eller bättre. Beviset är ju att de kommer sälja lika mycket skivor och vara lika stora om 35 år som PF är idag...


Mer allvarligt, så har det knappt skapats musik på ca 30 år. Något enstaka undantag här och var såklart. Men den stora massan av dynga som väller ut ur NRG/MTV/RIX mm är patetisk och en stor skändning av ordet "musik". Vad jag kan komma på så finns det inte en enda skiva skapad efter 1980 som kan mäta sig med The Wall. ( "Oops! i did it again", är en egen kategori... Inget i hela universum kan ju mäta sig med en sådan strålande genialitet och nyskapande musik )
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/13 :  21:31:22  Show Profile Send Maruder a Private Message
The Sounds.

Helt seriöst, det är den enda gruppen jag har lyssnat mer på än Pink Floyd :)
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/05/13 :  21:32:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Vad jag kan komma på så finns det inte en enda skiva skapad efter 1980 som kan mäta sig med The Wall.

Jodå, Roger Waters "Amused to Death" från 1992 kan mäta sig men det är förstås samma upphovsman.

Jag håller med om att Pink Floyd står sig ruggigt bra fortfarande men inte var "The Wall" listmusik när det begav sig. Det vara bara en liten del (och enligt mig en av de sämsta delarna) av verket som spelades mycket på radio. I begynnelsen var de väl också just ett udda undergroundband och någon gång då och då blir det något stort av sådana också...

Om det finns något nu som kan bli stort om 10 år har säkert de yngre bättre koll på än jag. Man kan ju hoppas!
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/13 :  22:55:57  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
va? The Sounds??

Maja hängde ut en del med skate-scenen i Göteborg i början av milleniet och fick stifta en del bekantskap med fröken i fråga... och jag kan väl säga att hon inte är den vassaste kniven i lådan..

Hört talas om teh Hives? Mando Diao? Svenska indie/punk/rock band som spöar maja och skånepågarna med hest-lengder..


Men som sagt, PF är svåra att slå.. Får stämma in med ovanstående och också slå ett slag för Roger Waters "amused to death" som är ett fantastiskt konceptalbum.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2009/05/13 :  23:23:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Faaaan, onykter som jag är klarar jag inte att läsa Circlos gigantiska textmassa men jag tenderar ändå att hålla med honom!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/05/13 :  23:55:13  Show Profile Send Wiker a Private Message
Jag är bara 20 men Pink Floyd spelas mer eller mindre dagligen.
Ett band vars texter annars tilltalar mig är Kings Of Convenience. Grym musik också.
Och sen får man inte glömma geniet Oscar Danielson - världsklass.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2009/05/13 :  23:58:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Oscar Danielson

Klockrent!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/14 :  12:19:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det görs ju en hel del prog-musik idag. Testa Flower Kings. Roine Stolt är allt det som David Gilmour försöker vara.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/05/15 :  16:54:24  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tycker inte att Flower Kings kommer i närheten av PF.

rolnor
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/05/15 :  16:55:31  Show Profile Send Magoo a Private Message
The Wall har ingen plats i CD-hyllan, den ligger alltid framme...

comfortably numb
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/15 :  17:05:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tyckte alltid att Pink Floyd kokade soppa på en spik.
Genesis var mina favoriter på 70-talet. Betydligt mer idé-rik musik.
Pink Floyd var minst sagt ojämna och drog ut på låtar utan att ha täckning för det.
Snygga produktioner som skylde över att det egentligen fanns rätt lite substans.
Men det fanns alltid några riktigt bra grejor på varje skiva, det får jag erkänna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/05/15 :  19:25:36  Show Profile Send matta a Private Message
Har lyssnat mycket på PF:s skivor, och just nu är jag helt inne på Echoes... kör den minst 5 gånger per dag... i ipoden och på stereon hemma. Just nu är det den versionen som Gilmor har med på "Live in Gdansk" som gäller, 25 minuter gåshud... .

Köpte förresten "Meddle" på vinyl idag, nu väntar jag bara på svarv...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/16 :  12:42:29  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Visst är det så, Pink är riktigt bra iaf mellan perioden 1970-1983 The final cut tycker jag är deras näst bästa LP, men dark side slår allt. Wall kommer tätt efter detta mästerverk lockar fram gåshud och tårar....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/16 :  15:29:11  Show Profile Send MaZ a Private Message
Har lite svårt för "best of" när det handlar så mycket om koncept-album. PULSE funkar dock.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/05/18 :  15:53:19  Show Profile Send brewitz a Private Message
The Wall är den platta jag köpt flest gånger. Sex inköp har det blivit från 1988 och framåt. Otur, kompisars habegär mm ligger bakom. Tyvärr har jag lyckats bli av med tre(!) ex på vinyl, ett inköp till kanske?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/18 :  21:00:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Den är fin, lyckades hitta ett MFSL-ex för 250:-

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/05/18 21:01:16
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2009/05/18 :  21:22:39  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Ni glömmer väl inte "Wish you were here", mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2009/05/18 :  21:24:03  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Ni glömmer väl inte "Wish you were here", mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/05/19 :  05:54:36  Show Profile Send Magoo a Private Message
quote:
Ni glömmer väl inte "Wish you were here", mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

eller Animals

comfortably numb
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/05/21 :  13:17:27  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
eller Meddle.........

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/05/22 :  08:14:21  Show Profile Send pix a Private Message
Gillar man PF så missa inte vissa av The Allan parsons project's skivor
AP fick grammy för sin medverkan i Dark side of the moon, och speciellt på "Tales of mystery and imagination edgar poe" känns mycket igen.
Ovanst, skiva har en helt makalös B-sida med ljudlandskap som byggs upp snarare än en melodi.
Hela B-sidan är som ett 20-minuter långt intro av Prelude, arrival, intermezzo, pavane, fall som sträcker sig från klassiskt till "Beatles" till "Pink floyd"
AP var också delaktig i vissa av Beatles skivor och även detta märks, speciellt på tidiga AP-sivor.
Ett måste i skivhyllan !!
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:09:27  Show Profile Send rolnor a Private Message
Gillar många av AP plattor, ren magi...

rolnor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000