HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Är det här en riktigt dålig idé?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:33:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Försökte få frugan att acceptera 15" ÖB basar i vardagsrummet... Konsekvens:



Så, nu får jag fundera om och hittade grisbilliga 8" basar på Ljudia som jag inte ser något annat värde i än att köra i ÖB:

http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/6-8-tum-c96806/mgr-a-1708-p78440/

Verkar fullständigt odugliga till allt annat med tanke på Q-värdet...

Tanken:

Två små nätta torn med H baffel och 5 st basar i varje torn. Vad tror ni? Kostar i värsta fall 2000 spänn att bygga. Värt ett försök eller gör jag mig en björntjänst med dessa skitelement?

Förväntar mig inte att rutorna ska skallra direkt... I värsta fall får en sub ta hand om de absolut lägsta grejerna när jag ska kolla på film.

Nå, utlåtande? Har karln blivit idiot, eller finns det något sorts berättigande för konstruktionen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:40:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Har karln blivit idiot


Ja


quote:
eller finns det något sorts berättigande för konstruktionen


Elementen har fs på 48 Hz. Visserligen kommer H-baffeln sänka det en aning, men detta samt den akustiska utslänkning som sker vid låga frekvenser gör det tyvärr oanvändbart.


Bygg en möbel typ ett soffbord eller liknande och "smyg in" en sådan här istället:

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=286
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:43:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha!

Trodde väl nästan det... Det lär väl inte låta något alls när man filtrerat bort allt över 100hz... På med rejäl EQ och ett par 1000 watt så sitter väl konerna i ansiktet på en dessutom!

Att billigt och bra aldrig kan fungera tillsammans.

Bygger redan ett soffbord, dock utan inbyggd bas. Tror det förslaget har lika stor möjlighet att bli verklighet som 15" ÖB basarna!

Hm... Denna i ett "soffbord":

http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/18-21-tum-c96825/paudio-hp-18w-p78411/

Billigt, men bra?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/05/13 16:48:36
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:07:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Alltså, är det verkligen så oanvändbart? skulle det inte duga med ca 50Hz Fs? Och sen undrar jag varför du ska filtrera bort allt över 100 Hz? För att du vill eller för att du måste?

quote:
Hm... Denna i ett "soffbord":
http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/18-21-tum-c96825/paudio-hp-18w-p78411/
Billigt, men bra?

Hmmm... Qts 0,32. Lite lågt för öppen baffel i soffbord?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/05/13 19:18:31
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:24:16  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
5st 8" tar ju lite plats de med eller var det inte storleken som bekymmrade regeringen?

Hur många 15" tänkte du dig?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:13:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Har du provat med att låta frugan designa högtalarna?
Hos oss fick vi aldrig 15"-arna att spela ihop med resten, men
förutom det så lyckades Bernt gömma 4 15"-element bakom
svart högtalartyg.
Kolla hans system-tråd så kan du se hur han gjorde.

Fruar är inte alltid omöljiga, och får de (läs jag)
lite att säga till om när det gäller utseendet så kan det
bli väldigt bra!

edit: På sidan 23 hittade jag den här länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69325

Waf, Waf!


Edited by - Marina Jansson on 2009/05/13 20:24:46
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:39:21  Show Profile Send scorpion a Private Message
OcA,

Läs denna uppsats av Martin J King ang OB, U- och H-bafflar: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf .

Läs också vad Godzilla skriver om Eminenca Alpha15 i H-baffel i den här tråden: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=131590&perpage=25&pagenumber=1 .

H-baffeln skulle ha innermåtten 40 x 40 x 40 cm. Autema har Alphorna för 565 kr/st.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/14 :  08:31:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Angående 15" bafflar så är det mest bredden som bekymrar regeringen. Kör man på 8" kan man hålla bredden på baffeln rätt "normal", dvs runt 25 cm istället för runt det dubbla.

Om jag ska köra med 15" så blir det i så fall totalt 4 st, 2 per kanal.

Anledningen till att allt över 100hz ska filtreras bort är att mina ESL paneler tar hand om det registret. Kan även dela lägre om det finns någon fördel i det, lägst runt 80 hz innan de börjar tappa orken.

Scorpion -> Har skumläst Kings artikel förut, men ska nog studera den lite mer ingående då den är väldigt matnyttig.

Angående 18" elementet var det mest för att jag råkade hitta det på samma hemsida som de "odugliga" 8 tummarna. Öppen baffel med det elementet är nog ingen hit, men väl en rejäl reflexlåda skulle nog funka. Dock är jag tveksam till att ett så stort element ska spela bra ihop med snabba paneler? Det var därför jag funderade på mindre element, men köra fler av dem istället. Stor membranyta kan ta igen rätt mycket även om de inte spelar så djupt. Jamo 909 spelar inte mycket bas under 40hz men de var rena murbräckan när jag lyssnade på dem...

Tack för alla tipsen så länge!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/14 :  09:21:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Exakt hur mycket räknar man med att H-baffeln stärker upp frekvenserna neråt till jämfört med ÖB? Står säkert i Kings dokument, men det vore trevligt om någon förklarade på ett lite mer begripligt sätt. Matematik har aldrig varit min grej riktigt...

http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/15-tum-c96814/mgr-a-1715-p78437/

Hur skulle det där elementet funka? qts ser bra ut, fs är betydligt lägre än Alpha 15... Dessutom en hundralapp billigare!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/05/14 :  12:56:12  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag tycker PAudio hp-18w verkade roligare. Den har ju 98db känslighet(SPL). Att det är lågt qts spelar kanske inte så stor roll i ett vardagsrum och med rimlig ljudvolym.

Men jag har ingen erfarenhet av 18", vad tror ni andra?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/05/14 :  22:23:08  Show Profile Send scorpion a Private Message
MJK härleder resonansfrekvenssänkningen till den luftmassa innesluten i U- resp H-baffeln som elementet måste flytta. Med 15" element och de mått som jag angett motsvarar denna ca 20 gram i U-fallet och således ca 40 gram för H-baffeln. Det finns beskrivet i artikeln.

Alphan argumentarar jag för därför att ett sådant element skulle matcha dina Finalpanelars 86 dBs känslighet perfekt. De skulle till och med gå att dela mot dessa passivt, skulle jag tro. Man får räkna med ungefär 6 dBs effektivitetsförlust i H-baffeln, så Ljudia-elementen måste stressas mera och är säkert av sämre kvalitet.

Två bilder till slut, Båda simuleringar med delning 24 dB/oktav vid 110 Hz enl Linkwitz-Riley, 1 watt i 8 ohm. Först Alpha15 i 16 x 16 x 16 " H-baffel:



sedan P-Audio i 19 x 19 x 16 ":



/Erling



OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/05/15 16:51:23
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/05/15 :  06:02:23  Show Profile Send Sundström a Private Message
Scorpion: Tack för simuleringen.

Väldigt fin kurva för Alphan! PH-18w måste man stoppa in i en stor sluten låda för att få upp basen några db, antar jag.

Hur är det annars med bas och små rum? Är simulerade raka frekvenskurvor bra för alla rumsstorlekar?

Edit: Basstödet kommer väl egentligen av att man i små rum blir tvungen att sitta nära bakväggen. En generell bakväggskurva att addera till högtalarens simulering? Är ståendevågorna för dominerande för att göra en generell kurva?

Edited by - Sundström on 2009/05/15 07:05:36
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/15 :  10:09:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Stort tack!

Alphans kurva ser riktigt trevlig ut!

Sedan får man väl ta med i beräkningen att Final är en line source och således upplevs 86db effektivitet som betydligt högre än vad den är uppmätt till. Står beskrivet i Finals white paper att man gott kan räkna med ca 4db högre effektivitet när man tar hänsyn till line source principen. Således runt 90db effektivitet i rummet.

Märkte stor skillnad när jag bytte från 150 panelerna (ca 70cm långa) till 300 panelerna (125cm). Behöver inte alls dra på lika mycket volym för att få samma ljudtryck. Dock är känsligheten angiven till 86db för bägge panelerna.

Angående mitt rum så har jag lyssningsposition ungefär två meter från bakvägg och sedan ca fyra meter till framvägg, så det är gott om luft runt skallen. Ryggåstak med som högst 3,60 i takhöjd, lägst 2,40 så det finns gott om luft i rummet.

Det kan nog tänkas bli ett par Alpha i H-baffel, de kommer inte ta alltför mycket plats heller och kan man dela passivt är det ju trevligt så man slipper köpa ett obegripligt elektroniskt filter med en massa funktioner som inte kommer användas.

Har redan inbyggda filter i mina slutsteg för att skära av lågbasen från panelerna (12db/oktav). Delar mina paneler runt 80-90hz i dagsläget och det funkar kalas!

Hur mycket pulver behövs för att driva dessa Alphor i H-baffel? Har ett litet slutsteg jag kan brygga och få 200 watt i 8 ohm, det borde räcka mer än väl? Ska man lägga in ett subsonic-filter till Alphorna så de inte skjuter sönder sig om det kommer en riktigt låg ton? Tänkte mest när man vill kolla på film.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/05/15 :  15:49:29  Show Profile Send scorpion a Private Message
Sundström,

Beträffande simuleringar så finns inte något program som kan ta hänsyn till mer än en vägg och dipolernas placering i förhållande till denna. Generellt så anses nog större rum lite bättre för dipol med sin direkta och indirekta ljudbild. För den tekniskt bevandrade och i övrigt intresserade så har både Siegfried Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/index.html och John Kreskovsky: http://www.musicanddesign.com/index.html en hel del om dipoler och rummets inverkan. Linkwitz har direkta rubriker ang rumsakustik och också en del i 'Issues in speaker design'. Kreskovsky har en rad intressanta 'Tech studies' som är rätt så djuplodande men också i vetandets framkant. Jag ska absolut inte påstå att jag begriper all matematik här men man kan ändå få ett hyggligt hum om mycket inom OB-världen.

Man ska nog inte stirra sig blind på rumsstorleken, Martin King själv spelar i ett rum 4.2 x 4.2 m och anser sig inte ha mer än en marginell nackdel av detta. Se t ex inlägget i den här tråden: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1826773#post1826773 .

OcA,

Jag tror faktiskt att Alphorna skulle matcha dina paneler bra. Jag har inte observerat att du bytt upp dig till 300-modellen. Det räcker ändå ju i stort sett med 2 watt att få upp Alphorna i nivå med 90 dB och sedan finns det ju en hel del att ta av för nivåer därutöver.
Det har byggts ganska många både plana och H-bafflar med Alpha15 världen över efter MJK's OB-analyser. Jag har inte sett någon enda negativ synpunkt runt dem. I mina MJAO plana bafflar går Alphorna rakt ned till ungefär 40 Hz men i H-et vinner du ytterligare en bit nedåt. En annan fördel med H-baffeln är att den tillsammans med den plana baffeln är de enda som ger den karaktäristiska 8-utstrålningen framåt och bakåt. De är alltså sanna dipoler.

/Erling


OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/05/15 15:54:23
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:54:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Sanna dipoler är bra. Det matchar spridningen på mina paneler.

Fråga om placering av dessa "subbar":

Med tanke på spridningen, bör de placeras bredvid huvudhögtalarna, eller kan man välja fri placering av dem?

Hur mycket luft behövs bakom dem för att det ska lira? Inte för att plats är ett direkt bekymmer, men vore bra att veta på ett ungefär. Har mina paneler cirka metern ut från bakvägg, vilket skulle betyda att basarna kan placeras ca 80 cm från bakvägg så har panelerna och baselementet samma linje att stå på. Räcker det då med 80 cm?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/18 :  23:27:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Har nu till sambons förtret läst igenom hela tråden på diyaudio och sitter och småler lite grann när jag tänker på hur resultaten skulle bli hemma hos mig...

Som referens till storlek på lådorna ställde jag min gamla dataskärm på 15" bredvid mina högtalare - de blir inte direkt stora de där lådorna...

Läste också att mellan 2-4 ft var lagom avstånd från väggen - acceptabelt hemma hos mig. Lyssnar man inte kan man alltid knöla in dem mot väggen så de inte tar nån plats.

Bara att handla drivers, lite mdf, lim och en sprayflaska med färg! Går det åt h-e är det säkert nån som vill köpa möget?!

Ska passa på att göra detta när frugan är borta på konferens med jobbet. Hon kommer bli vansinnig när baslådorna är färdiga före soffbordet som jag jobbat på i två månader...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000